پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم در دولت دوازهم گفت: برجام معیار مردم برای ارزیابی دولت روحانی بود. وی هم‌چنین تاکید کرد که کار و تمرکز بر روی برجام تمام نشده است و مهم‌ترین اقدام دولت دوازدهم را "الزام آمریکا به اجرای برجام دانست" و افزود: باید اجرای برجام با وجود تمام بدعهدی‌ها دنبال شود و تلاش کرد آمریکا به اجرای تعهداتش در این چارچوب پایبند بماند و از زیاده‌خواهی دست بکشد.

شعارسال: حمیدرضا آصفی به سوالاتی درباره موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله روابط ایران با فرانسه، کانادا و انگلیس، سفر ترامپ به عربستان و نیز فعالیت‌های او در فدراسیون فوتبال پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات و سفیر پیشین کشورمان در امارات متحده عربی و فرانسه با اشاره به انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران به بررسی نقاط ضعف و قوت دستگاه دیپلماسی ایران پرداخت و با تبریک این پیروزی به مردم گفت:‌ مشارکت بالای مردم با گرایش‌های مختلف در انتخابات بسیار قابل احترام و بزرگ است و در مقایسه با مشارکت‌های قبلی در انتخابات بسیار بالا بوده که این امر به خودی خود ارزشمند است.

آصفی با بیان این‌که انتخاب مجدد روحانی حاکی از بررسی کارنامه عملکرد وی از جانب مردم و دادن رای مثبت به آن است، افزود: در این دوره رای روحانی هم از نظر درصدی و هم از نظر کیفی بیش‌تر از قبل است که نشان می‌دهد مردم با استفاده از تجربیات گذشته به این دولت رای دادند و این کار دولت را سنگین می‌کند؛ چراکه وقتی شما مورد اعتماد مردم می‌شوید وظیفه بیش‌تری بر عهده‌تان گذاشته می‌شود.

وی با بیان این‌که عملکرد آقای روحانی در چند حوزه بیش‌تر مورد توجه مردم قرار گرفته است افزود: یکی از آن‌ها موضوع دیپلماسی است. آقای روحانی در چهار سال اول عملکرد به نسبت بالایی در زمینه دیپلماسی داشت و توانست فضای متفاوتی را برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل ایجاد کند.

برجام معیار مردم برای ارزیابی دولت روحانی در عرصه دیپلماسی بود

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پاسخ به این‌که عملکرد دولت در خصوص برجام را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: نباید برجام را یک تفاهم دانست که انجام و تمام شده است؛ چرا که کارشکنی‌های زیادی از سوی آمریکا در حال انجام است و کار را برای دفاع دشوار می‌کند. درحقیقت تبلور توفیق دولت یازدهم در برجام بود، یعنی متر و معیار مردم برای ارزیابی دولت روحانی در عرصه دیپلماسی، برجام بود.

آصفی گفت: اگر بخواهیم برجام را به واسطه خود آن بررسی کنیم در می‌یابیم که مناقشه‌ها و موافقان و مخالفان زیادی دارد که هر یک برای خود دلایلی دارند؛ اما اگر با دید وسیع‌تری برجام را بررسی کنیم درخواهیم یافت که امروز به مراتب فضای بهتری برای ایران در دنیا فراهم و موفق به ایجاد شکافی میان اروپا و آمریکا و ارتقاع جایگاه ایران در دنیا شده است. از این رو با در نظر گرفتن این موارد می‌توان به برجام نمره خوبی داد و آن‌را اقدامی موفق و لازم برای کشور دانست.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به دیپلماسی که دولت روحانی در چهار سال آینده با توجه به تحولات فعلی در عرصه منطقه‌ای و بین‌الملل دنبال خواهد کرد، افزود:‌ دنیا در حال تغییر است و نیروهای جدید در منطقه، اروپا و جهان ایجاد می‌شود. به واسطه همین امر قطب‌بندی‌های جدید ایجاد خواهد شد که باید به آنها توجه کرد. برای مثال می‌توان به رقابت نزدیک خانم لوپن با ماکرون و در نهایت پیروزی ماکرون، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و حضور آقای ترامپ در کاخ سفید و مسائلی از این دست اشاره کرد که دولت باید با توجه به آنها برنامه‌ریزی‌های جدیدی داشته باشد.

ترامپ به دنبال ایجاد اتحاد علیه ایران با محوریت عربستان و رژیم صهیونیستی است

وی در پاسخ به این‌که سفر ترامپ به عربستان هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: ترامپ به دنبال ایجاد منطقه‌ای جدید است و احتمال می‌دهم بعد از پایان این سفر، شاهد ناامنی و بی‌اعتمادی در منطقه باشیم. به هر حال آقای ترامپ با این سفر به دنبال ایجاد اتحادی علیه ایران به پشتوانه عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مرتجع منطقه است که چالشی جدی برای ایران محسوب می شود.

مهم‌ترین اقدام دولت دوازدهم الزام آمریکا به اجرای برجام است

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با بیان این‌که دیپلماسی دولت آقای روحانی سخت‌تر و پرچالش‌تر از دیپلماسی دولت یازدهم خواهد بود، تصریح کرد: امروز اروپا و آمریکا جنگ زرگری به راه انداختند، چندی پیش کری خطاب به اروپایی‌ها گفت که اگر نمی‌خواهید با ایران وارد تعامل شوید موضوع را گردن ما نیندازید و در این شرایط مهم‌ترین اقدامات دولت رییس‌جمهور منتخب ایران باید اجرای برجام با وجود تمام بدعهدی‌های فعلی و الزام آمریکا به اجرای تعهدات و از همه مهم‌تر مقابله با زیاده‌خواهی‌هایشان باشد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا که اعلام کرد، ایران نباید در دولت جدید آزمایش موشکی داشته باشد و تحریک‌های منطقه‌ای خود را نیز متوقف کند گفت: البته این چیزی است که آنها مدعی آن هستند و منظورشان از کاهش یا توقف تحریکات، حمایت ما از بشار اسد است.

آصفی با تاکید بر این‌که قطعا در دوره جدید آمریکایی‌ها از روحانی مطالبات بیش‌تری خواهند داشت، گفت: در پیام رهبری به رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره شده بود که در عرصه بین‌المللی باید با اقتدار و عزت برخورد شود؛ قطعا این پیام با پیش‌بینی که از رفتار آمریکا در این دوره دارند ارسال شده است. از نظر من در عرصه دیپلماسی باید از همین ابتدا مواضع را با جدیت دنبال کنند تا طرف مقابل احساس نکند که ما آمادگی ورود به برجام دو، سه و چهار را داریم؛ چراکه در این صورت باید یکی بدهیم تا یکی دریافت کنیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: موضوع سوریه، حزب‌الله لبنان و غیره مواردی هستند که آن‌ها می‌خواهند در رابطه با آن‌ها وارد برجام دیگری با ایران شوند که ما به طور قطع قبول نخواهیم کرد. در همین راستا باید در دولت جدید دنبال متحدان جدیدی مثل اروپا باشیم، چرا که شرایط آنها در حال تغییر است و باید به خوبی از فاصله ایجاد شده بین آمریکا و اروپا بهره‌برداری کنیم.

دولت جدید بعد از برجام تمرکزش را بر روی کشورهای همسایه و منطقه قرار دهد

وی با بیان این‌که در دولت جدید لازم است تا وزارت امور خارجه همان‌طور که در دولت قبل، بیش‌تر توان خود را معطوف برجام کرده بود، در این دوره تمرکز خود را حول همسایگان و کشورهای منطقه قرار دهد تا مسائل حل شود، افزود: ما باید دنبال متحدان جدید باشیم، زیرا شرایط فرق خواهد کرد و در عرصه دیپلماسی نگاه ویژه‌ای به وضعیت منطقه داشته باشیم. باید همکاری‌های منطقه‌ای را تشدید کنیم. علاوه بر این پیش‌بینی می‌کنم در آینده حداقل در کوتاه مدت شاهد کارشکنی‌های روزافزون رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی خواهیم بود. بنا بر این دیپلماسی دولت دوازدهم دیپلماسی سخت‌تری خواهد بود که حتما باید توام با صلابت و مواضع محکم باشد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه در پاسخ به این‌که روابط ایران و عربستان به چه صورت پیش خواهد رفت و این‌که از نظر شما چقدر برای برقراری رابطه مجدد جدیت وجود دارد؟ تاکید کرد: عزم ما برای برقراری رابطه جدی است، زیرا ما با عربستان مساله‌ای را پیش نیاوردیم و آن‌ها مشکل ایجاد کرده‌اند، ولی امکان آن در حال حاضر وجود ندارد چون سعودی‌ها احساس می‌کنند ارتقای جایگاه ایران فضا را برای آن‌ها تنگ خواهد کرد.

آصفی گفت: سعودی‌ها در یمن، سوریه و عراق متحمل شکست شده‌اند و می‌خواهند سرخوردگی خود را به نحو دیگری جبران کنند. عربستان سعودی به نوعی بحرین را اشغال کرده است و کسی در این رابطه چیزی نمی‌گوید. نه ترامپ، نه دوستان آمریکایی و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش. این وضعیت نشان می‌دهد که سعودی‌ها هنوز تمایل به برقراری رابطه ندارند و به همین دلیل امکان تحقق این امر کم است. اما با برنامه‌ریزی، صبر و کار با سایر کشورهای هم‌پیمان سعودی مثل قطر، عمان و در درجات بعدی کویت و امارات باید کار را جلو برد. چون یک کشور خواهان برقراری رابطه نیست نباید ما هم دست بسته بایستیم.

وی در پاسخ به این سوال که بهبود روابط ایران و عربستان چه زمان و به چه طریق انجام خواهد شد، آیا میانجی‌گری در این زمینه را دو طرف قبول خواهند کرد یا مقام‌های دو طرف وارد مذاکره خواهند شد؟ تصریح کرد: رابطه و میانجی می‌تواند وجود داشته باشد، ولی رابطه ما با عربستان نیاز به میانجی ندارد. به عقیده من حل مشکل ما با عربستان باید ابتدا از مواردی مانند حج، ورزش و سایر موارد شروع شود تا فضا بهتر شده و شرایط برای برقراری روابط سیاسی هموار شود.

این دیپلمات باسابقه پیشین ایران خاطرنشان کرد: یکی از شرایط برقراری رابطه مجدد با عربستان این است که سر سعودی به سنگ بخورد و متوجه شوند سیاست‌هایشان جواب نمی‌دهد و در چنین شرایطی شاید دنبال راه‌حل جدیدی بروند. در هر صورت زمان لازم است تا مسائل حل شود، زیرا زمان درمان خیلی از مسائل است.

رابطه با کانادا دور از ذهن اما ممکن است

در بخش دیگری از این گفت‌وگو آصفی در پاسخ به این سوال که هفته گذشته ما شاهد برگزاری انتخابات در آمریکا بودیم ولی متاسفانه در کانادا موفق به قرار دادن صندوق نشدیم. دورنمای روابط ایران و کانادا را چطور می‌بینید؟ گفت: کانادا در گذشته روابط خود با ایران را منطقی پیش نبرد. برای مثال در ابتدای انقلاب در مساله خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ایران توسط آمریکا کمک کرد که کاری غیرقانونی بود و همین رویکرد ادامه یافت. هم‌چنین آن‌ها مسائل جزئی دیگر را به روابط دو کشور گره زدند، مثل موضوع فوت یک شهروند ایرانی (زهرا کاظمی) و بحث حمله به سفارت انگلیس.

وی ادامه داد: از نظر من با وجود این‌که کانادا از نظر اقتصادی و تکنولوژی پیشرفته است ولی در رابطه با مسائل دیپلماسی و سیاسی هنوز جای کار دارد و باید ظرفیت خود را بالا ببرند. بعد از تغییراتی که در دولت کانادا ایجاد شد و نخست‌وزیر جوانی که روی کار آمد تا حدی مواضع آن‌ها تعدیل شد، البته هنوز به ایجاد رابطه نرسیده‌ایم ولی فکر می‌کنم در دولت جدید به هر حال این رابطه پیشرفت خواهد کرد و اگر به رابطه کامل بین دو کشور هم نرسیم به صورت تدریجی به نوعی از رابطه بین دو کشور دست می‌یابیم؛ اگرچه دور از ذهن است، ولی غیر ممکن نبوده و به نظرم می‌شود در دولت جدید به این امر دست یافت.

فرانسه در خاورمیانه به ایران نیاز دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در ادامه در رابطه با روابط ایران و فرانسه در دولت روحانی و ماکرون، با اشاره به موقعیت و اهمیت سیاسی و اقتصادی فرانسه در اروپا و دنیا و از سویی به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت که دارای حق وتو است گفت که ایران و فرانسه روابط سنتی و خوبی با یکدیگر دارند.

آصفی با اشاره به پیام رییس‌جمهور جدید فرانسه به آقای روحانی در پی انتخابش به عنوان رییس‌جمهوری ایران اظهار کرد: این پیام دو مطلب قابل توجه داشت. یکی این‌که خواستار اجرای برجام شد که به نظر من باید به او بگوییم ایران که به وعده‌های خود عمل می‌کند و مساله این است که شما به آن عمل کنید. از سوی دیگر خواستار گسترش همکاری‌های اقتصادی، فنی، بازرگانی و فرهنگی با ایران شد که نشان می‌دهد دولت جدید فرانسه آماده همکاری با ایران است و نکته قابل توجه این است که ماکرون به راست و چپ تمایل نداشته و میانه‌رو است.

وی با تاکید بر این‌که تهران و پاریس باید از نقاط مشترک خود بهترین استفاده را بکنند، افزود: با فرانسه می‌توانیم روابط بسیار خوبی داشته باشیم به خصوص این‌که تیم جدید متعادل است و کابینه فراجناحی تشکیل داده است، زیرا حزبی ندارد. انتخابات فرانسه قابل پیش‌بینی بود و به طور قطع یک نخست‌وزیر چهل ساله انرژی بالایی دارد. به نظر من می‌توانیم همکاری‌ها با فرانسه و سایر کشورهای اروپایی را دنبال کنیم چرا که آمریکایی‌ها نباید تصور کنند جمهوری اسلامی ایران همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد گذاشته است. با توجه به ادعاهای فرانسه در خاورمیانه،‌ سوریه و لبنان به ایران در منطقه نیاز فراوان دارد و این جزء مشترکاتی است که می‌توان روی آن کار کرد.

اروپایی‌ها برای آغاز تعاملات بانکی با ایران منتظر پیش‌قدم شدن دیگری نباشند

آصفی در پاسخ به این سوال که بانک‌های بزرگ اروپایی برای همکاری با ایران هر یک منتظر پیش‌قدم شدن دیگری هستند، با این اوصاف وضعیت تعاملات بانکی ایران و اروپا را چطور ارزیابی می‌کند؟ اظهار کرد: بالاخره باید این تعامل انجام شود. در حال حاضر هم بانک‌های کوچک با ما کار می‌کنند و بانک‌های متوسط اروپایی به صورت موردی با ایران همکاری دارند، هر چند بانک‌های بزرگ به خاطر جریمه‌های سنگین آمریکا محتاط شده‌اند ولی در نهایت این همکاری باید آغاز شود.

وی ادامه داد: باید به اروپایی‌ها بفهمانیم اروپایی‌ها برای آغاز تعاملات بانکی منتظر پیش‌قدم شدن دیگری نباشند و این کار سخت دیپلماسی است که باید آنها را به از سرگیری تعاملات مجاب کند. سخت است ولی برای تحقق آن باید نوعی پیش‌شرط بگذاریم و به اروپایی‌ها بگوییم اگر می‌خواهند مشکلات اقتصادی‌شان در پرتو همکاری با ایران حل شود باید به نوعی مشکلات بانکی ما را هم حل کنند و این یک بده بستان است.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورهای آسیایی هر یک به نوعی سعی دارند تا مسأله تعامل بانکی با ایران را حل کنند در این میان اروپایی‌ها چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ تأکید کرد: به هر حال چسبندگی اروپایی‌ها به آمریکایی‌ها بیش‌تر است و نباید جریمه‌هایی را که شده‌اند را فراموش کرد. هر چند ژاپنی‌های بسیار محتاط‌تر از اروپایی‌ها هستند، ولی جریمه‌های سنگینی متوجه بانک‌های آنها نشده است. اروپایی‌ها شاید حاضر باشند در حجم پایین تعاملات بانکی داشته باشند؛ ولی نسبت به میزان بالا رفتن حجم تعاملات بانکی احتیاط دارند.

آصفی ادامه داد: در دولت جدید فرصت مناسبی داریم و باید با اروپایی‌ها وارد بحث جدی شویم و به آنها بگوییم در نهایت لازم است جایگاه خود را مشخص کنند و من فکر می‌کنم بشود در زمان معقولی برخی از مشکلات را حل کرد.

اشتباه است روی انگلیس حساب ویژه باز کرد

این دیپلمات با سابقه پیشین کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آینده روابط تهران و لندن را چطور می‌بینید؟ گفت: دولت جدید انگلیس هم نقاط مثبت دارد و هم نقاط منفی؛ از نقاط مثبت می‌توان به این اشاره کرد که با توجه به خروج این کشور از اتحادیه اروپا به دنبال شرکای جدید می‌گردد و شاید بتوان در اینجا ظرفیت جدیدی برای ایران تعریف کرد. نکته منفی دولت جدید انگلیس برای ما این است که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا چسبندگی آنها به آمریکا بیش‌تر شد، همکاری‌ها و روابط سیاسی و اقتصادی آنها با ایالات متحده بیش‌تر خواهد شد و به روابط سنتی‌شان باز می‌گردند.

وی ادامه داد:‌ به عقیده من برای همکاری با کشورهای اروپایی نباید انگلیس را در رده‌های بالا قرار داد، چرا که سابقه خوبی در این راستا ندارد و کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش و سوئد به مراتب می‌توانند در رده‌های بالاتری از انگلیس قرار بگیرند و این کشور را حتی می‌توان در رده‌های پایین و مواقعی که هیچ چاره دیگری نداریم، بگذاریم. اشتباه است روی انگلیس حساب ویژه باز کرد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره آینده اتحادیه اروپا و دولت آتی آلمان نیز گفت: مرکل در انتخابات محلی و چند انتخابات دیگر جایگاه خوبی را به خود اختصاص داد البته آمار دقیق را ندارم، اما در اروپا از افراط‌گرایی و ناسیونالیسم هراس زیادی در دل مردم ایجاد شده است و خاطره هیتلر و جنگ‌های گذشته را تداعی می‌کند و این امر احتمال روی کار آمدن احزاب تندرو را کم می‌کند ولی بحث امنیت،‌ اقتصاد و ناامیدی از نظر معیشتی و نبود کار باعث بروز خشونت نسبت به مهاجران شده است. مسائل متعددی باعث رشد افراط‌گرایی در اروپا شده ولی این درست نیست که فکر کنیم آنها به زودی می‌توانند اداره امور اروپا را به دست بگیرند.

وی در رابطه با وضعیت اتحادیه اروپا با توجه به پیوستن کشورهای عضو جبهه شوروی که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: بار اتحادیه اروپا بر روی دوش کشورهایی مثل آلمان است. زمانی که اتحادیه اروپا خیلی محدود بود انتقادهایی به یونان و پرتغال می‌شد که چرا وضعیت اقتصادی خود را سامان نمی‌بخشند، پرتغال و یونان در گذشته پاشنه آشیل اتحادیه اروپا بوده‌اند ولی امروز تعداد آنها در اتحادیه اروپا بسیار زیاد شده تا جایی که امروز جزو کشورهای خوب اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند و از این جهت اتحادیه اروپا بسیار شکننده شده و از دلایل رشد افراط‌گری در اروپا را می‌توان همین امر دانست. کشورهای جدید الورود به لحاظ نابسامانی اقتصادی باعث شدند هزینه مالی روی دوش سایر کشورها مثل آلمان بیفتد و این باعث نارضایتی شهروندان آنها شده است.

در ادامه این گفت‌وگو مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال به سوالات فوتبالی پاسخ داد.

آصفی در پاسخ به این سوال در زمان ورود آقای تاج به فدراسیون، شما به عنوان مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال انتخاب شدید ولی امروز در عرصه رسانه خبر کمی از شما به گوش می‌رسد، آیا به طور کلی در حوزه بین‌الملل فعالیت نمی‌کنید یا این‌که تمایل ندارید آن‌ها را رسانه‌ای کنید؟ گفت: آن‌جا که لازم است مشورت‌های بین‌المللی می‌دهم و در موضوعات کلان و حتی مسائل جاری در دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فعالیت می‌کنم ولی علاقه‌ای ندارم که زیاد در رسانه‌ها حاضر شوند.

وی ادامه داد: مسوولیت رسانه‌ای فدراسیون به عهده روابط عمومی است و از آن‌جا که چهره رسانه‌ای هستم اگر یک بار به عنوان مشاور بین‌الملل صحبت کنم از آن پس باید مرتبط مصاحبه کنم. در حال حاضر هم هر روز رسانه‌ها به من مراجعه می‌کنند ولی من از آن‌ها می‌خواهم با روابط عمومی فدراسیون گفت‌وگو کنند. در موضوعات عمده فدراسیون که نیاز به همکاری دارد هماهنگ هستیم و فدراسیون فوتبال هم انصافا از فدراسیون‌های موفق بوده و در دوران جمهوری اسلامی ایران نتایج موفقیت‌آمیزی کسب کرده است.

در بحث انتقال پول و جابجایی برخی از بازی‌های بین‌المللی با فدراسیون فوتبال همکاری داشتم

آصفی در پاسخ به این‌که زمان حضور شما در فدراسیون فوتبال با برجام هم‌زمان شده بود و این امر امیدواری ایجاد می‌کرد که فدراسیون بتواند مسابقات بین‌المللی و بازی‌های دوستانه بیش‌تری برگزار کند؛ ولی متاسفانه حتی در بازی با مراکش هم به خاطر اختلافی که با عربستان داشتیم با مشکل برخوردیم، گفت:‌ من قرار بود با دوستان در چند مورد همکاری کنم که یکی از آن‌ها بحث انتقال پول بود که انجام شد به خصوص این‌که بخشی از این پول‌ها مربوط به داوران زحمت‌کش ما بود و امروز به پول خود رسیده‌اند.

وی ادامه داد: بحث دیگر جابجایی برخی از بازی‌های بین‌المللی بود که موفقیت‌آمیز انجام شد، اما بیش‌تر موضوع تکنیکی و فنی است و ما مشکل سیاسی نداریم. درخواست‌های زیادی از فدراسیون فوتبال برای برقراری بازی‌های خارجی با تیم‌های ایرانی وجود دارد که محل و زمان آن‌ها بررسی می‌شود. فدراسیون به برنامه تیم ملی نگاه می‌کند و بر طبق آن شاید ببینند چیز دیگری به صلاح است؛ ولی به طور کلی ما درحوزه فوتبال و برگزاری بازی‌های خارجی مشکل سیاسی نداریم.

در عرصه فوتبال فقط با سعودی‌ها مشکل داریم

مشاور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که به واسطه مشکلی که ما با امارات داریم برخی از بازی‌های بین‌المللی را نمی‌توانیم در کشور انجام دهیم و عکس این موضوع هم صادق است؟ گفت‌: در عرصه فوتبال ما فقط یک مشکل داریم آن هم با سعودی‌ها است که آن‌ها به ایران نمی‌آیند و این فضا به وجود آمده است.

آصفی تاکید کرد: ما در رابطه با سایر بازی‌ها مشکلی نداریم ولی در رابطه با مراکش من فکر می‌کنم کمی برنامه‌ریزی ما با مشکل مواجه شد و می‌شد آن بازی را هم به نوعی درست کرد. در رابطه با اصل اردو دیر تصمیم‌گیری شد و برخی اعتقاد داشتند که بروند و برخی دیگر نمی‌خواستند بروند. نتیجه این شد که در آخرین لحظات رفتند و یک بازی تدارکاتی انجام نشد. به نظر من این موضوع خیلی بزرگ نیست و به جز این مورد که بحث برنامه‌ریزی بود مساله دیگری نداریم و الان درخواست‌های زیادی داریم که سرمربی با توجه به اینکه تیم شرایط خوبی دارد نمی خواهد ریسک عجیبی انجام دهد. وضعیت ما خوب است و بازی های دوستانه قبل از بازی های آینده در دستورالعمل است.

اکثر پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا پس گرفته شد

وی در پاسخ به این سوال که از زمان حضور شما در فدراسیون بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شد. به طور دقیق چه مقدار از پول ایران هنوز در حساب فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مسدود است و تا چه اندازه می‌توان امیدوار بود این پول آزاد شود؟ گفت: اکثر پول ما از فیفا پس گرفته شده و به داوران، باشگاه و فدراسیون تحویل داده شده است. مبلغ ناچیزی از آن باقی مانده است که مربوط به پولی است که باید برای صعود به جام جهانی دریافت کنیم و در آینده خواهیم گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 2خرداد1396، کدخبر: 96030200934: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین