پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
رئیس امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه از تحقق پیش‌بینی‌های روزهای گذشته مبنی بر افزایش حجم سد الغدیر ساوه و عبور آن از 50 میلیون متر مکعب خبر داد که طی هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شعار سال: در روزهای نخستین اردیبهشت‌ماه سال جاری به دلیل بارش‌های خوبی که صورت گرفته بود،حجم آب در سد الغدیر به مرز 44 میلیون متر مکعب رسیده بود و انتظار می‌رفت که این میزان تا 50 میلیون متر مکعب نیز برسد که خوشبختانه در حال حاضر از این میزان نیز عبور کرده‌ایم.

وی بیان کرد: افزایش حجم آب سد الغدیر ساوه به 50 میلیون متر مکعب در سال جاری در حالی گزارش می‌شود که در مدت مشابه سال قبل حجم آب در این سد حدود 30 میلیون متر مکعب بود و این شهرستان با بحران جدی آب مواجه بود.

عضو هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه دبی ورودی به سد الغدیر ساوه هم‌اکنون دو متر مکعب بر ثانیه است، افزود: این در حالی است که دبی ورودی به سد در مدت مشابه سال گذشته حدود 700 لیتر بر ثانیه بود.

وی با تاکید بر اینکه با برخورداری از این میزان حجم آب موجود در دریاچه سد الغدیر از بحران آب شرب در ساوه با مدیریت لازم عبور کرده‌ایم، افزود: عبور از بحران آب شرب در این شهر بدان معنا نیست که مشکل کم آبی برطرف شده است، بلکه هنوز این شهرستان با کمبود آب مواجه بوده و لزوم مدیریت در مصرف آب و صرفه‌جویی همچنان احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: کمبود آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی همچنان در شهرستان ساوه به عنوان منطقه‌ای که از کمترین بارش‌ها نسبت به متوسط بارش‌های استانی برخوردار است، جدی است .

شاهرخ با اشاره به توزیع آب از ابتدای خردادماه از سد الغدیر برای تامین نیاز آب شرب و کشاورزی شهرستان اظهار کرد: علاوه بر تامین نیاز آب شرب شهرستان میزان تخصیص آب از سد الغدیر برای مصارف کشاورزی نسبت به سال گذشته نیز 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزایش 50 درصدی میزان تخصیص آب نسبت به سال گذشته به حوزه کشاورزی را نتیجه ذخیره شدن حجم قابل توجه آب در دریاچه سد الغدیر دانست و تصریح کرد: انتظار می‌رود که کشاورزان و باغداران شهرستان به منظور مدیریت در مصرف آب، نسبت به تجهیز سیستم آبیاری مزارع و باغات به سیستم آبیاری نوین اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه آبیاری منتقل می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 6 خرداد 96، کدمطلب:96030603384، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
اصلا این طور تصور نکنید. ساوه واقعا در خطره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین