پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۷
داستان عجیب بیماری که با بالگرد تا بیمارستان رفت اما در بیابان فرود آمد گفته شده بیماری بدحال از شهرستان با بالگرد اورژانس به تهران و بیمارستان خاتم الانبیا (ص) رسیده اما به علت عدم وجود هلی پد، به خارج از تهران منتقل شده تا با آمبولانس به بیمارستان منتقل شود.

شعار سال: یکی از نشانه های توسعه یافتگی هر شهر را می توان در توسعه زیرساخت های امدادی ان مشاهده کرد. زیرساخت هایی که اجازه امدادرسانی به موقع و سریع در مواقع لزوم را می دهد.

یکی از همین زیرساخت ها که سالهاست در دنیا به ان توجه شده است، استفاده از امداد هوایی و امبولانس هوایی است. سالهاست که بیمارستان های کشورهای توسعه یافته همگی به هلی پد (محل فرود بالگرد) مجهز شده اند و بیماران اورژانسی و بد حال توسط بالگرد به بیمارستان ها منتقل می شوند.

در این زمینه کشورهای اروپایی و بویژه المان پیش قدم بوده و اکنون بیشتر انتقال مصدومان، مجروحان و بیماران بدحال در این کشور توسط بالگرد انجام می شود.

در سایر کشورهای توسعه یافته نیز زیرساخت های استفاده از این امکانات یعنی بالگرد و هلی پد در بیمارستان ها فراهم شده تا بیماران و مصدومان به سرعت به نزدیکترین بیمارستان منتقل شوند.

*ایران عقب از همه دنیا

این در حالی است که کشور ایران بنا به علل متعدد در موضوع امدادهوایی عقب تر از کشورهای دنیاست و تا همین کی دو سال پیش اورژانس هوایی در کشور ما بی معنی بود.

تا زمان اجرای طرح تحول سلامت کسی معنای اورژانس هوایی را نمی دانست و بسیاری از بیماران و مجروحان یا به علت ترافیک جان می باختند یا به علت بعد مسافت و صعب العبور بودن معابر. از سال 93 که اورژانس هوایی در کشور راه اندازی شد مشکل دیگری خودنمایی کرد و ان فقدان بالگردهای مناسب برای این کار بود.

به علت تحریم های شدید و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، امکان خرید بالگرد امدادی وجود نداشت و به همین منظور وزارت بهداشت دست به دامان نیروهای نظامی و هلال احمر شد.

خوشبختانه با کمک سپاه و ارتش تعدادی از استان های کشور مجهز به بالگرد امدادی شدند. گرچه تعداد بالگردهای تغییر کاربری داده شده محدود بود اما به هرحال کمک بسیاری به جامعه کرد.

در همین مدت اندک بسیاری از مصدومان با بالگر به بیمارستان منتقل شدند و جان بسیاری نجات پیدا کرده است. شاید شیرین ترین لحظه را می توان زایمان مادری در بالگرد اورژانس عنوان کرد که در یک روستای دور افتاده و صعب العبور از درد زایمان به خود می پیچید.

اما با وجود انکه بالگردها تهیه شدند و به هر شکل اماده استفاده گشتند، اما مشکل دیگری در شهرها بخصوص پایتخت مانع امدادرسانی به موقع می شود.

یکی از این مشکلات عدم تجهیز بیمارستان ها به هلی پد است تا بالگرد بتواند در محیط بیمارستان فرود آمده و بیمار به اورژانس بیمارستان منتقل شود.

در پایتخت تعداد بیمارستان های مجهز به هلی پد به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد و همین موضوع امر امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

*ساخت 49 هلی پد از 124 مورد مصوب شورای شهر

اما در جریان جلسه 349 شورای شهر تهران، مجتبی شاکری به موضوع فقدان هلی پد در پایتخت اشاره کرد و گفت: خرداد ۹۴ شورا درباره رفع نیاز تهران به پدهای هلی کوپتر مصوبه‌ای موسوم به «طرح الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلی‌کوپتر نجات برای ساختمان‌های بلندمرتبه در حال ساخت» گذراند که طبق آن بنا بود شهرداری و سازمان نظام مهندسی ظرف مدت چهار ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی تهران از تاریخ ابلاغ این مصوبه ساختمان‌های درحال ساخت و یا احداث‌شده قبلی که واجد شرایط احداث پد هلی‌کوپتر در سطح شهر تهران هستند را شناسایی و دستورات لازم را به اصلاح پد با ابعاد استاندارد مربوط به هلی‌کوپترهای امدادی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ کند. همچنین گزارش عملکرد خود را طی 6 ماه به شورای شهر ارائه دهد.

اما با این وجود بعد از 2 سال آنچنان که شاکری می گوید، تنها 49 مورد هلی پد آماده شده است. وی در این زمینه ادامه داد: با توجه به نقش مهم پدهای هلی کوپتر در مدیریت بحران، انتقال بیماران اورژانسی، اطفای حریق و نظایر آن، لازم است شهرداری در این خصوص بعد از دو سال از ابلاغ مصوبه مذکور گزارشی ارائه کند.

اما در تکمیل تذکر شاکری، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به مورد جالب و تاسف باری اشاره کرد که موجب جان باختن شهروندان می شود.

وی گفت: مدتی پیش بیمار بدحالی را از شهرستان با بالگرد اورژانس به بیمارستان خاتم تهران رساندند اما به علت عدم وجود هلی پد در بیمارستان و نزدیکی های بیمارستان مجبور شدند تا بیمار را به بیرون از شهر و جایی که بالگرد بتواند فرود بیاید منتقل کرده و بعد با آمبولانس به بیمارستان رساندند. این بیمار ساعت ها در ترافیک مانده بود تا به بیمارستان برسد.

همین موضوع و مثال فوق نشان می دهد که شهری مانند تهران حتی امکانات اولیه و زیرساخت های امدادهوایی را ندارد و این یک ایراد بزرگ به توسعه یافته ترین شهر ایران است و نشان می دهد که توسعه بدون فراهم اوردن زیرساخت ها رخ داده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1396، کد مطلب: ۴۳۳۵۳:www. titreshahr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین