پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
فلامینگو‌ها هم اکنون به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود تغذیه مناسب در دریاچه ماندگار شدند و رنگی به آسمان ارومیه بازگردانده‌اند.

شعار سال: دیروز انتشار خبری از پر زدن، رسیدن و ماندن ۱۰ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه کام ایرانی‌ها و فعالان محیط زیست در هفته‌ی تلخی که ایران تجربه کرد را شیرین کرد.
اصل این خبر حکایت از آن داشت که حدود 10 هزار قطعه فلامینگو با وجود شرایط مناسب زیستی در پارک ملی دریاچه ارومیه ماندگار شدند و مهاجرت نکردند و اهمیت آن از آنجایی‌ست که بحران آبی دریاچه ارومیه در سال های اخیر اکثر فلامینگوها را به تالاب‌های اقماری این دریاچه کشانده بود و این پرنده‌های زیبا سال‌های سال به واسطه خشکی دریاچه ارومیه، عطای این دریاچه را به لقایش بخشیده بودند.

حالا آنها پس از طی سفر طولانی خود از بخش‌های آفریقای جنوبی و حاشیه‌های خلیج فارس مهاجرت کردند و هم اکنون به دلیل شرایط مناسب زیستی و وجود تغذیه مناسب در دریاچه ارومیه ماندگار شدند و رنگی به آسمان ارومیه بازگردانده‌اند.

در تعریف مرسوم فلامینگو یا مُرغ آتشی را پرنده‌ای می‌خوانند از راستهٔ بال‌آتشی‌سانان. پرنده‌ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.
این پرنده در پروازها بال‌ها و گردن‌ش کشیده و قدری پائین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بالهایش ترکیب زیبائی از رنگ‌های سرخ و سیاه است. فلامینگو به آرامی راه می‌رود و در حالیکه سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده تغذیه می‌کند. بیشتر فلامینگوها حلزون وگیاهان آبی را می‌خورند. این پرندگان بصورت دست جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند.


در رابطه با بازگشت‌ آنها اما روز گذشته امید یوسفی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید: این فلامینگوها به علت عمق بیشتر و شیرینی آب در نواحی جنوبی دریاچه و در مصب رودخانه های منتهی به دریاچه فرود می آیند. هم اکنون حضور این فلامینگو‌ها بسیار چشم‌گیر است و همزمان پارک ملی دریاچه ارومیه در فصل بهار با حضور این پرندگان جلوه خاصی به خود گرفته است. او می‌افزاید: سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مکانی مناسب برای زمستان‌گذرانی فلامینگوها و جوجه‌آوری آنها به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که زمستان گذشته حدود 20 هزار قطعه از این پرنده در این زیست‌بوم فرود آمدند. مردم محلی در جهت میزبانی از این گونه پرنده و ایجاد محیطی امن برای زمستان‌گذرانی آنها، همکاری‌های مطلوبی با محیط زیست دارند. با این حال سوال مهم دیگر در این رابطه این است که ماندن فلامینگو در دریاچه ارومیه می‌تواند نوید بخش روزهای خوش این دریاچه باشد؟

احیای دریاچه آهسته و پیوسته

روند احیای دریاچه ارومیه به تایید ناظران محیط زیست کشور، یک پروژه بلندمدت است و همزمان مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گویند به مرحله تثبیت وضعیت دریاچه رسیده‌اند. ستاد احیای دریاچه ارومیه که تمرکز فعالیت خود را در دو سال ابتدایی، بر تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه قرار داده بود، در شهریور ماه ۹۵ خبر از تثبیت دریاچه ارومیه و توقف روند کاهش تراز آب و در نتیجه آغاز فاز احیایی داد و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در همین راستا اعلام کرد: با صراحت تمام نوید احیاء شدن دریاچه‌ را به مردم می‌دهیم.
مسعود باقرزاده کریمی - معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست- نیز در این مقطع با اشاره به آغاز فاز دوم احیای دریاچه از مهر ماه ۹۵ از افزایش ۴۴ سانتی تراز دریاچه ارومیه در مهر ماه این سال نسبت به مهرماه سال ۹۴ خبر داد.
مسعود تجریشی - مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیا-که به عنوان یکی از زیر مجموعه های ستاد ملی احیا فعالیت می‌کند درباره تغییرات تراز دریاچه ارومیهنسبت به گذشته می‌گوید: سطح دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی ۹۶- ۹۵، تا تاریخ ۱۴ فروردین، ۲۲۹۹ کیلومتر مربع بوده و حجم آب دریاچه ارومیه تا همین تاریخ ۲۰۳۰ متر مکعب بوده است و تراز دریاچه ارومیه که تا تاریخ فروردین ۹۶، ۱۲۷۰/۷۶ سانتی متر بوده ، نسبت به سال آبی ۹۵-۹۴ ، ۷ درصد و نسبت به سال آبی ۹۴-۹۳، ۹ درصد افزایش یافته است.
وی در مورد آخرین وضعیت بارشی حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا ۱۴ فروردین ۹۶ اظهارمی‌کند: از مهر ماه سال ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶، این منطقه ۱۴۷ میلی متر ریافت بارش داشته است که این میزان بارش کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته و ۱۶ درصدی نسبت به میانگین بارش بلندمدت را نشان می‌دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ انتشار 20 خرداد 96، کد مطلب: 674930:www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین