پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: توجّه به فقه سنّتی پایه و اصل ثابت در مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیّه است.

شعار سال: آیت‌الله مظاهری در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین عماد، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیّه با اشاره به اهمیت و جایگاه برجستۀ تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیّه، فعالیت‌های انجام شده در این خصوص طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی را ارزشمند خواند و افزود: اگرچه پیشرفت حوزه‌های علمیّه در امر پژوهش چشم‌گیر بوده است، امّا این ترقّی و پیشرفت در مقایسه با انتظارات اسلام عزیز و قرآن کریم و مطالبات دنیای معاصر و نسل جوان از حوزه و روحانیّت، هنوز کم است و همچنان باید مورد توجّه و اهمیت بیشتری قرار گیرد.

وی توجّه به فقه سنّتی را پایه و اصل ثابت در مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیّه دانست و افزود: فعالیت‌های چشم‌گیر پژوهشی که نمود آن را در تعدّد کتب، نشریات و مقالات تخصّصی ملاحظه می‌کنیم، علامت رشد و حیات حوزه‌های علمیّه است، امّا نهادهای حوزوی و به خصوص متصدّیان امور آموزش و پژوهش در حوزه‌ها باید مراقب باشند که توجّه به مسائل گوناگون، آنان را از اهتمام به محوریت آموزش و پژوهش حوزه‌ها که همان فقه سنّتی است، باز ندارد.

مظاهری با اشاره به موضوع افت علمی حوزه‌ها تصریح کرد: افت علمی حوزه‌ها که اکنون موجب نگرانی است، به این معنا نیست که حوزه‌ها و روحانیون فعالیت علمی ندارند یا پیشرفت و ترقّی آنان در زمینۀ تولید علم بی‌فایده بوده است، بلکه منظور از افت علمی این است که متأسفانه به پایه و ریشۀ دروس حوزوی که همان فقه سنّتی است، کمتر توجّه شده و جهت‌گیری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آن گونه که مورد انتظار است به رشد و ارتقاء و تقویت فقه سنّتی منجر نشده است. این مسئله‌ای است که در دراز مدّت برای بنیۀ علمی و حیات حوزه‌های علمیّه خطرناک است.

وی بر اهتمام لازم به مقدمات فقه سنّتی تأکید و اظهار کرد: تقویت بنیۀ ادبی طلاب در سطح مقدمات و نیز جدیت در فهم و درک مناسب و عالمانه از دروس سطح عالی از مصادیق اهتمام به فقه سنّتی است.

این مرجع تقلید برنامه‌ریزی و اقدام در جهت احیای سنّت‌های حسنه و فراموش شدۀ تعلیم و تعلّم در حوزه‌های علمیّه را برای تقویت بنیۀ پژوهشی طلاب و حوزه‌ها، ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواند و ادامه داد: سنّت‌هایی نظیر پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه، تقریرنویسی و اظهارنظر و بیان اشکال در دروس که متأسفانه متروک شده است، باید به طور جدی در حوزه‌های علمیّه احیا شود و بدون احیای این سنّت‌های سلف صالح، فعالیت‌های پژوهشی با همۀ قداستی که دارد، از عمق و کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد و لذا مثمر ثمر نخواهد بود.

مظاهری از علم اخلاق به عنوان یکی از ارکان عالی حوزه‌های علمیّه نام برد و اظهار کرد: قرآن کریم، کتاب اخلاق و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، معلّم آموزشی و تربیتی بشریت است و از این جهت اهتمام به گسترش و ترویج علمی و عملی اخلاق در حوزه‌های علمیّه، به معنای حقیقی کلمه، واجب است.

وی اضافه کرد: فقه سنّتی با همۀ اهمیت و قداستی که دارد، در سایۀ موضوع اخلاق و معنویت به کار می‌آید. به این معنا که فقه سنّتی بدون اخلاق، به جز وزر و وبال و شقاوت، چیزی به همراه نخواهد داشت.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینۀ اخلاق، خاطرنشان کرد: باید با کمک گرفتن از افراد متخلّق به اخلاق الهی در حوزه‌های علمیّه، زمینۀ تحقیق و پژوهش در موضوع اخلاق و نیز تربیت عملی طلاب در پرتو قرآن و عترت، بیش از پیش فراهم شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا,تاریخ انتشار 1 دی 1394,کد مطلب: 94100100248 www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین