پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
پروفسور «نادر انتصار» سیاست دولت آمریکا را تجزیه سوریه دانسته و گفت: کردهای مورد حمایت واشنگتن با تصور موج سواری احتمالی نقش پنجه را برای پیشبرد سیاست آمریکا بازی می کنند.

شعارسال: احزاب سیاسی کردستان عراق روز چهارشنبه مورخه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ با اجرای همه پرسی استقلال این اقلیم در روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) موافقت کردند.

در پی انتشار این خبر منابع عراقی اعلام کردند که این تصمیم به دنبال نشست مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان با احزاب کردی اتخاذ شده است.

این همه پرسی با دعوت از ناظران سازمان ملل و تحت پشتیبانی آنها دنبال شده تا بتوانند در گام بعدی که به گفته مقامات اقلیم کردستان، ممکن است ۲ تا ۱۰ سال طول بکشد به استقلال کردستان عراق و تشکیل «کشور کردستان» بینجامد.

در پی این تصمیم احزاب اقلیم، دولت مرکزی عراق و تمامی همسایگان آن از جمله ایران، ترکیه، سوریه، به مخالفت شدید با برگزاری این رفراندوم پرداخته اند و این در حالی است که متحدان عرب کلیدی آمریکا در منطقه یعنی عربستان و امارات متحده عربی از برگزاری این همه پرسی که تبعات گسترده فراوانی برای صلح و ثبات منطقه در پی خواهد داشت، حمایت کرده اند.

همچنین در روزهای گذشته منابع رسمی روسیه و ترکیه از تبانی و همراهی گروه های مسلح کرد سوری مورد حمایت آمریکا با گروه تروریستی داعش در جریان عملیات آزادسازی رقه خبر داده اند.

درباره علل تبانی گروه های مسلح کرد سوری مورد حمایت آمریکا با داعش در سوریه و همچنین تبعات استقلال احتمالی اقلیم کردستان عراق و میزان موفقیت آن گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما در آمریکا انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است.

پروفسور «نادر انتصار» پژوهش ها و مطالعات گسترده ای در حوزه کردی انجام داده و نویسنده کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» است که در حوزه مطالعات کردی کتاب مرجعی به شمار می رود.

*فرمانده نیروهای روسیه در سوریه از تبانی نیروهای مسلح کرد سوری مورد حمایت آمریکا با گروه تروریستی داعش در جریان عملیات رقه خبر داده است. گفته شده است که نیروهای داعش بدون مقاومت اراضی تحت کنترل خود را به کردهای مورد حمایت آمریکا واگذار می کنند و در عوض به آنها اجازه داه می شود به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و متحدانش و به طرف تدمر(پالمیرا) حرکت کنند. نظر شما در اینباره چیست؟

به اعتقاد من دولت ترامپ سیاست تغییر نظام را در پیش گرفته است و احتمالا تجزیه سوریه را که سیاست اصلی آمریکا در این درگیری هاست را در دستور کار خود قرار داده است. آمریکا از تاکتیک های مختلفی برای این منظور استفاده می کند یکی از این تاکتیک ها تقویت نیروهای کرد است.

این اقدامی تاکتیکی است و اگر تسلیح کردها موجب نشود تا آمریکا به اهدافش برسد آمریکا تاکتیکش را تغییر خواهد داد. خیلی ساده بگویم کردها در این بازی نقش پنجه آمریکا را دارند اما شاید کردها فکر میکنند که بعد از تغییر شرایط بتوانند موج سواری کنند و امتیازاتی را از آمریکا بگیرند.

*آمریکا اقدام به تسلیح نیروهای کرد سوری کرده است. این مسئله تا چه میزان بر موضع نیروهای کرد سوری در قبال دولت سوریه تاثیرگذار بوده است؟ تا الان حداقل کردهای سوری هیچ اقدامی علیه دولت سوریه نداشته اند اما بعد از تسلیح شدن رویکردشان کلا تغییر کرده است؟

در سوریه طرف های مختلف در حال بازی شطرنج هستند. خطوط این بازی را تغییر ائتلاف ها و وضعیت سیال تعیین می کند. نیروهای کرد در این بازی نقش پنجه ائتلاف ها و برهم زننده ائتلاف ها را دارند به خاطر همین ممکن است کردها روزی دست بالاتر را کسب کنند و روز دیگر کنار زده شوند.

*وال استریت ژورنال اعلام داشته است که آمریکا و روسیه بدون اطلاع ایران سرگرم مذاکرات سری برای ایجاد مناطق کاهش تنش در جنوب شرق سوریه هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من درباره صحت این ادعا مطمئن نیستم. شاید این خبر بخشی از کمپین ارائه اطلاعات غلط آمریکا باشد. اما اگر این خبر صحت داشته باشد بیانگر این است که روسیه از هر طریق ممکنی در تلاش است تا دستاوردهای خود در سوریه را حداکثری کند و اتحاد استراتژیک ادعای خود با ایران را در هر زمانی و مکانی که لازم باشد کاهش دهد.

باید به خاطر داشته باشیم که در روابط بین الملل هر کشوری تلاش می کند تا منافع خود را حداکثری کند و روسیه هم از این قانون مستثنی نیست. «لرد پالمرستون» انگلیسی (۱۷۸۴-۱۸۶۵ ) در این خصوص می گوید: کشورها هیچ دوست و متح و دشمن ثابتی ندارند، آنها فقط منافع ثابت دارند.

*احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق روز ۲۵ سپتامبر۲۰۱۷ (سوم مهرماه) را روز برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان از بغداد اعلام کرده اند. این مسئله را چطور ارزیابی می کنید؟ چرا با وجود مخالفت بغداد و کشورهای همسایه عراق، اربیل بر این مسئله پافشاری می کند؟ اگر اربیل مستقل شود چه مشکلاتی پیشروی آنها خواهد بود؟

حزب دموکرات کردستان و رهبر آن «مسعود بارزانی» مدتی است که این سیاست را پیگیری می کند. هر چند حمایت کلی از این طرح از سوی بسیاری از کردها وجود دارد اما این ایده هنوز مخالفانی در میان شخصیت های کردها دارد.

کشورهای منطقه از جمله ترکیه و ایران مخالف استقلال اقلیم کردستان عراق هستند و هر دوی این کشورها به ویژه ترکیه ابزارهای متنوعی در اختیار دارند تا با استفاده از آنها بتوانند پیشرفت این طرح را بسیار سخت کنند و بر سر آن موانع ایجاد کنند.

البته ایجاد یک کشور دینامیک های خودش را دارد و به آسانی نمی توان پیش بینی کرد که آیا در دوره پسا استقلال یک کشور خواهد توانست به مسیر خودش ادامه دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23خرداد1396، کدخبر: 4002867: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین