پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
روستای آب‌باریکی در شهرستان کوهدشت از مناطقی است که این روزها با بحران و قطعی آب شرب روبرو بوده و قطعی چهار روزه‌ی آب در این منطقه، گلایه و اعتراض اهالی را به دنبال دارد.

شعار سال: در سال‌های اخیر بحران آب در لرستان به دغدغه‌ای جدی برای شهروندان این استان و البته برای دشت‌ها و اراضی کشاورزی تبدیل شده، به گونه‌ای که بحران آب در شهرستان کوهدشت با خالی شدن سفره‌هایِ آب زیرزمینی و البته فرونشست و خودسوزی دشت‌ها روبرو است تا به جای آب از چاه‌های این شهرستان، آتش و نفت بیرون بیاید.


قطعی مکرر آب

افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت، نگرانی‌ها را برای تأمین آب شرب و کشاورزی در تابستان تشدید کرده تا سومین شهرستان پرجمعیت لرستان همواره با خشک شدن چشمه‌ها، رودخانه‌ها و حتا قطعی آب در فصول مختلف سال همراه باشد.

بنابر این گزارش، روستای آب‌باریکی از مناطقی است که این روزها با بحران و قطعی آب شرب روبرو بوده و قطعی آب در این منطقه، گلایه و اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.

یکی از ساکنان روستای آب‌باریکی در این خصوص می‌گوید: ساکنان این روستا در تأمین آب شرب خود در مضیقه هستند، به‌طوری که ذخیره آبی که از کوهدشت می‌آوریم، کفاف آب روزانه ما را نمی‌دهد.


در رمضان آب نداریم

این شهروند، قطعی آب در ماه رمضان را یک معضل جدی برای اهالی دانست و گفت: قطعی آب در این روستا به چهارمین روز خود رسیده و مراجعات ما به فرمانداری و اداره آب شهرستان هیچ تأثیری نداشته است.

وی با بیان این پرسش که در ماه رمضان آیا روا هست که گاهی حتا در سحر هم آب نداشته باشیم، تصریح کرد: کرایه هر بار رفتن ما به کوهدشت برای تأمین آب، ۴ هزار تومان است.

یکی دیگر از اهالی روستای آب‌باریکی بیان داشت: روزه‌داران روستا با قطعی آب به سختی روزگار گذرانده و روزه‌ی آن ها با بی‌آبی افطار می‌شود.


در صفِ آب

این ساکن روستای آب‌باریکی با تأکید بر اینکه تاکنون پیگیری‌هایشان به جایی نرسیده، اظهار کرد: آیا اداره آب باید آب همه روستا را به خاطر بدهی چند نفر از اهالی قطع کند، این وسط اهالی روستا چه گناهی دارند؟!

وی با اعلام نارضایتی از نبود آب آشامیدنی و عدم رسیدگی مسئولان شهرستان کوهدشت خاطرنشان کرد: در این ۴ روز اخیر که آب قطع است، بیش‌تر اهالی برای تهیه آب با چرخ‌دستی به چاه آب اطراف روستا رفته و آنجا برای تأمین آب باید در صف گرما بمانند.


کلنگ‌زنی های ۱۰ ساله

یکی دیگر از اهالی روستا در این خصوص می‌گوید: نبود آب آشامیدنی در گرمای روستا سخت و طاقت‌فرسا است، به.طوری که مردم روستا سخت در مضیقه هستند و نبود آب آشامیدنی داد از اهالی ستانده است.

این در حالی است که استان لرستان، ۱۱ درصد از آب‌های جاری کشور را دارا می‌باشد، اما سهمی کمتر از یک درصد در مهار آبها دارد و سد در دست احداث معشوره در این شهرستان با وجود کلنگ‌زنی های ۱۰ ساله، هنوز روی کاغذ باقی مانده است.


آبرسانی با تانکر

از سوی دیگر این شهرستان در محاصره دو رودخانه کشکان و سیمره است، اما از وضعیت بحران آب در این شهرستان به مرزِ هشدار رسیده است.خشکسالی پی درپی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی در کوهدشت، تأمین آب را برای روستاهای این شهرستان سخت کرده، به گونه‌ای کهاز ۲۳۵ روستای شهرستان کوهدشت، ۳۸ روستا با تانکر آبرسانی انجام می‌شود.


دست به دامانِ چاه‌ها و چشمه‌ها

بنابر این گزارش، وقوع خشکسالی‌های ۱۵ سال گذشته در استان لرستان و افت شدید منابع آب زیرزمینی در شهرستان‌های کوهدشت و رومشگان، باعث شده این روزها حتا آب شرب هم در برخی از روستاها وجود نداشته باشد و مردم دست به دامانِ چاه‌ها و چشمه‌ها شوند.

شهرستان کوهدشت که روزی عنوان «انبار غله» لرستان را یدک می‌کشید، این سال‌ها در میان خشکسالی دست و پا می‌زند و همچنان قصه کلنگ‌زنی پروژه سد معشوره در گوش این شهر تکرار می‌شود، پروژه‌ای که قرار بود رؤیای آب در اراضی خشک این شهرستان را تعبیر کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی سفیر افلاک، تاریخ انتشار 21 خرداد 96، کد مطلب: 9942:www.safireaflak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین