پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
انتخابات هیات رییسه در آغاز هر دوره مجلس برگزار می‌شود و دوازده عضو هیات رییسه مجلس به عنوان نمایندگان طیف‌ها، اقشار و گرایش‌های سیاسی حاضر در پارلمان برای یک سال انتخاب می‌شوند.

شعار سال: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخابات هیات رییسه در آغاز هر دوره مجلس برگزار می‌شود و دوازده عضو هیات رییسه مجلس به عنوان نمایندگان طیف‌ها، اقشار و گرایش‌های سیاسی حاضر در پارلمان برای یک سال انتخاب می‌شوند و بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجددا اقدام به انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه برای یک سال آینده می‌کنند.

اگرچه آیین نامه داخلی مجلس انتخاب دموکراتیک تمامی اعضای هیات رییسه مجلس و حتی رییس مجلس را در هر چهار سال فعالیت یک دوره مجلس پیش بینی کرده، اما تجربه نشان می‌دهد که انتخاب رییس مجلس در سال دوم، سوم و چهارم تابعی از انتخاب رییس مجلس در سال اول فعالیت آن دوره از مجلس است.

در گزارش زیر انتخابات هیأت رئیسه مجلس در 5 سال گذشته که ترکیب مجلس نهم و دهم است را بررسی و مرور می کنیم.

اولین انتخابات هیات رییسه در مجلس نهم؛

اردیبهشت‌ماه سال 91 در حالی که چند هفته از انتخابات مجلس نهم گذشته بود و البته هنوز نمایندگان جدید در پارلمان مستقر نشده بودند، دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت اعلام موجودیت کردند؛ اولی به رهبری حداد عادل و دیگری با حمایت معنوی علی لاریجانی.

در زمان آغاز به کار مجلس نهم، رقابت تنگاتنگی بین حداد عادل و علی لاریجانی – دو چهره اصولگرا که هر کدام سابقه یک دوره ریاست مجلس را در ادوار هفتم و هشتم داشتند – برای کسب کرسی ریاست قوه مقننه شکل گرفت و نهایتا علی لاریجانی با کسب 177 رای در مقابل 89 رای حداد عادل توانست عنوان «رییس مجلس» را از آن خود کند.

در سال اول فعالیت مجلس، علاوه بر انتخاب ابوترابی و باهنر به عنوان نواب رییس اول و دوم مجلس، عبدالرضا مصری، سیدشریف حسینی، محمد آشوری، حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی سفیدان، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان نیز به عنوان اعضای هیات رییسه انتخاب شدند که اکثر آنها عضو فراکسیون رهروان ولایت هستند.

انتخاب دومین هیات رییسه مجلس نهم

هفتم خرداد 92 در اولین سالگرد آغاز به کار مجلس نهم، نمایندگان در آخرین روز از بررسی بودجه 92 – آخرین بودجه دولت احمدی‌نژاد – انتخابات هیات رییسه را برای سال دوم مجلس در دستور کار داشتند. در این دوره حداد عادل که درگیر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بود و هنوز از کاندیداتوری در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انصراف نداده بود، در انتخابات هیات رییسه مجلس نیز کاندیدای ریاست نشد و نمایندگان از بین علی لاریجانی و احمد بخشایش نماینده اردستان، با 213 رای، لاریجانی را برای ششمین سال متوالی به عنوان رییس مجلس انتخاب کردند.

در سال دوم فعالیت مجلس نهم، اعضای هیات رییسه مجددا از سوی نمایندگان انتخاب شدند و تنها ضرغام صادقی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس جایگزین جواد جهانگیرزاده شد.

انتخابات هیات رئیسه برای سال سوم فعالیت مجلس

چهارم خرداد ماه سال گذشته علی لاریجانی به عنوان رئیس و محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس برای سال سوم فعالیت مجلس نهم انتخاب شدند.

در جریان انتخابات هیات رییسه، علی لاریجانی، احمد بخشایش و بهرام بیرانوند کاندیدای ریاست مجلس شدند اما نمایندگان با 187 رای بر ابقای لاریجانی بر کرسی ریاست رای دادند.

همچنین الیاس نادران با 134 رای و تنها 10 رای کمتر از باهنر موفق به کسب اکثریت آراء نشد.

در این انتخابات نمایندگان ضرغام صادقی، محمد حسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، محمد دهقان، علیرضا منادی سفیدان و حسین سبحانی‌نیا را به عنوان دبیران هیات رئیسه و سید شریف حسینی، محمد آشوری و بهروز نعمتی را به عنوان ناظر یا کارپرداز هیات رئیسه انتخاب کردند.

بر این اساس هیات رییسه مجلس نهم در سال سوم، شاهد دو تغییر بود و طبق انتخابات انجام شده، مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی و بهروز نعمتی جایگزین عبدالرضا مصری شد.

ترکیب اعضای هیات رئیسه مجلس در سال آخر مجلس نهم

دکتر علی لاریجانی برای هشتمین سال پیاپی با کسب اکثریت مطلق آراء و با 205 رأی از مجموع 263 نماینده حاضر در صحن علنی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

انتخاب ابوترابی‌فرد و باهنر به عنوان نواب رئیس مجلس

همچنین نمایندگان درادامه جلسه محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر را به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

لازم به ذکر است محمدحسن ابوترابی فرد با 231 رأی و محمدرضا باهنر با 192 رأی از مجموع 264 رای اخذ شده به عنوان نواب رئیس برای اجلاسیه چهارم مجلس نهم انتخاب شدند، گفتنی است 11 رای سفید در بین آرای مأخوذه وجود داشت.

فرهنگی، ‌صادقی، بذرپاش، منادی سفیدان، دستغیب و دهقان دبیران هیات رئیسه مجلس شدند

در ادامه نمایندگان مجلس محمدحسین فرهنگی را با 207 رای، ضرغام صادقی را با 153 رای، مهرداد بذرپاش را با 150 رای، علیرضا منادی سفیدان را با 145 رأی، احمدرضا دستغیب را با139 رای و محمد دهقان را با 136 رای به عنوان دبیران هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس نهم انتخاب کردند.

گفتنی است حسین سبحانی نیا، جواد جهانگیرزاده، سیدعلی طاهری و جواد هروی برای دبیری هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس نهم کاندیدا شده بودند.

انتخاب مصری،‌ حسینی و آشوری به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس

همچنین نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی عبدالرضا مصری را با 161 رأی، سیدشریف حسینی را با 160 رأی و محمد آشوری را با 153 رأی از مجموع 265 رای اخذ شده، به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه چهارم مجلس نهم انتخاب کردند.

شایان ذکر است؛ محمد آشوری تازیانی، احمد امیرآبادی فراهانی،‌ سید شریف حسینی، عبدالرضا مصری، سید بهلول حسینی،‌ ابراهیم کارخانه‌ای و موسی غضنفرآبادی جهت حضور در سمت ناظر هیات رئیسه مجلس ثبت‌نام کرده بودند./

نگاهی به انتخابات هیات رییسه در چهار سال فعالیت مجلس نهم نشان می‌دهد هیات رییسه این دوره از مجلس ثبات نسبی را در چهار سال فعالیت پارلمان داشته و شاهد کمترین تغییرات بوده است.

آغاز انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم

با شروع مجلس دهم و هم چنین انتخابات هیات رییسه این مجلس روشن شد که از 12 کرسی هیات رییسه مجلس دهم، 5 کرسی به اصلاح‌طلبان و مابقی به اصولگرایان و مستقل‌ها اختصاص پیدا کرده است. با توجه به نقش و تاثیر اعضای هیات رییسه مجلس در تصمیمات کلان پارلمان و حتی رابطه قوای مقننه و مجریه در این گزارش صدرنشیان مجلس دهم در سال اول فعالیت آن معرفی شده‌اند:

رییس؛ علی لاریجانی:این سیاستمدار 59 ساله اصولگرا که پیش‌ترها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان دصا و سیما و دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشته، همزمان با آغاز به کار مجلس هشتم و با اولین ورود خود به عرصه پارلمان توانست به کرسی ریاست مجلس شورا ی اسلامی دست یابد و این کرسی را در ادوار نهم و دهم مجلس نیز حفظ کند.

لاریجانی متولد نجف اشرف و نماینده مردم قم در در ادوار هشتم،‌ نهم و دهم مجلس است و دکترای فلسفه دارد. او همچنین داماد آیت‌الله شهید مرتضی مطهری است. او در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی نژاد رویکرد انتقاداتی‌اش را به این دولت علنی‌تر کرد اما بیشترین تقابل او با رییس دولت دهم در روز یکشنبه سیاه و در ماجرای استیضاح وزیر کار وقت اتفاق افتاد؛ تقابلی که پیش از این در سطح روسای قوا بی‌سابقه بوده است.

در انتخابات دوره دهم مجلس، ائتلاف امید از کاندیداتوری علی لاریجانی در حوزه انتخابیه قم حمایت کرد. البته با تکمیل ترکیب مجلس اصلاح طلبان از ریاست عارف اعلام حمایت کردند اما نهایتا در رقابت بین علی لاریجانی و محمدرضا عارف، لاریجانی موفق به کسب آرای اکثریت نمایندگان شد.

نایب رییس اول؛ مسعود پزشکیان:این سیاستمدار اصلاح‌طلب، 62 ساله، متولد مهاباد و فوق تخصص جراحی قلب است و علاوه بر وزارت بهداشت در دولت سید محمد خاتمی، نمایندگی مردم تبریز در ادوار هشتم، نهم و دهم را نیز برعهده داشته است.

پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 برای کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کرد اما صلاحیتش تایید نشد. نطق میان دستور او در جلسه علنی مجلس پس از حوادث مربوط به انتخابات سال 88 در مورد تحمل بیشتر مخالفان در مجلس هشتم واکنش‌های زیادی را بین اصولگرایان مجلس به دنبال داشت.

او که در فهرست ائتلاف امید از حوزه انتخابیه تبریز قرار داشت، از سوی فراکسیون امید به عنوان گزینه نایب رییسی به مجلس معرفی و موفق به کسب آرای نمایندگان شد.

نایب رییس دوم؛ علی مطهری:او 59 ساله، متولد تهران و فرزند آیت‌الله شهید مرتضی مطهری است و دکترای فلسفه دارد. طرح سوال از رییس جمهور وقت(محمود احمدی نژاد) در مجلس هشتم، اظهارنظرهایی در مورد حوادث بعد از انتخابات سال 88 و رفع حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همچنین نوشتن نامه به مقامات مختلف کشور در مورد مهمترین مسائل چالشی روز از مهمترین تحرکات وی در سالهای گذشته بوده است.

نطق نیمه تمام او در ۲۱ دی ماه ۱۳۹۳ درباره ۹ دی و رفع حصر از روزهای پرتنش مجلس نهم بوده است.

مطهری که در ادوار هشتم و نهم مجلس نیز سابقه نمایندگی داشته در دوره دهم هم در فهرست ائتلاف امید قرار گرفت و توانست مجددا نمایندگی مردم تهران در این دوره از مجلس را نیز به عهده گیرد.

او البته در هر سه دوره هشتم، نهم و دهم ردصلاحیت شده و با تجدیدنظرخواهی امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را پیدا کرده است. مطهری از سوی فراکسیون امید به عنوان گزینه نایب رییسی مجلس دهم به صحن مجلس معرفی شد و پس از اینکه در انتخابات هیات رییسه موقت با 4 رای اختلاف از کرسی نایب رییسی بازماند، در انتخابات هیات رییسه دائم موفق به دستیابی به این کرسی شد.

دبیر، غلامرضاکاتب:او 54 ساله و متولد گرمسار است و دکترای مدیریت دارد. کاتب که در دوره نهم مجلس از حوزه انتخابیه گرمسار به مجلس راه پیدا کرده بود، در این دوره سخنگویی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را نیز به عهده داشت. کاتب او در انتخابات مجلس دهم به عنوان کاندیدای مستقل از حوزه انتخابیه گرمسار به مجلس راه پیدا کرد.

دبیر، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: او 45 ساله، متولد فریمان و دارای مدرک دکترای تخصصی جراحی سر و گردن است. او در ادوار هشتم، نهم و دهم از حوزه انتخابیه مشهد به مجلس راه پیدا کرده است

قاضی‌زاده هاشمی که پسر عموی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی است، اصولگرا، عضو و سخنگوی جبهه پایداری نیز هست. دبیر، اکبررنجبرزاده:او 51 ساله، متولد اسدآباد و دارای مدرک دکترای پزشکی است. رنجبرزاده که سابقه نمایندگی مردم اسدآباد در دوره هشتم مجلس را دارد، در دوره دهم نیز به عنوان کاندیدای اصولگرایان از این حوزه انتخابیه به مجلس راه پیدا کرد.

دبیر، علی‌اصغریوسف‌نژاد:او 57 ساله و متولد ساری است و سابقه نمایندگی در ادوار پنجم و هشتم مجلس را نیز دارد.

یوسف نژاد که مدرک دکترای مهندسی صنایع دارد، معاونت پارلمانی وزیر اقتصاد در دولت حسن روحانی را برعهده داشت و در انتخابات مجلس دهم در فهرست ائتلاف امید قرار گرفت و توانست به مجلس راه یابد.

دبیر، احمدامیرآبادی‌فراهانی:او 43 ساله، متولد قم و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت مالی و برنامه ریزی است.

امیرآبادی که نزدیک به جبهه پایداری است، در دولت حسن روحانی انتقاداتی را به موضوع برجام و رویکرد اقتصادی دولت مطرح کرده است. او در انتخابات مجلس دهم در فهرست مورد حمایت اصولگرایان از حوزه انتخابیه قم قرار گرفت و توانست با کسب بیشترین رای مردم این حوزه به مجلس راه پیدا کند.

دبیر، محمدعلی وکیلی:او 51 ساله، متولد یاسوج و مدیر مسوول روزنامه ابتکار است. وکیلی مدرک دکترای کلام و فلسفه، دکترای علوم سیاسی و خارج فقه و اصول دارد. او در انتخابات مجلس دهم در فهرست سی نفره ائتلاف امید قرار گرفت و از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کرد

ناظر، محمد آشوری:او 54 ساله و متولد بندرعباس است و تحصیلات خود را تا سطح دکترای مطالعات امنیت ملی ادامه داده است. آشوری که سابقه نمایندگی در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس را داشته، در چهار سال دوره نهم مجلس ناظر هیات رئیسه بود.

او در مجلس دهم در فهرست مورد حمایت اصولگرایان قرار گرفت و مجددا از حوزه انتخابیه بندرعباس به مجلس راه یافت

ناظر، بهروز نعمتی:او 48 ساله، متولد اسدآباد و دارای مدرک لیسانس الهیات و معارف اسلامی و کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است. نعمتی که سابقه نمایندگی در مجلس نهم را داشته، در این دوره از اعضای هیات رییسه مجلس و هیات رییسه فراکسیون رهروان ولایت بوده است.

او در مجلس هفتم در فهرست سی نفره ائتلاف امید در تهران قرار گرفت و به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه پیدا کرد. ناظر، محمدقسیم عثمانی:او 48 ساله، متولد بوکان و دارای مدرک دکترای حسابداری است.

عثمانی که در ادوار هشتم و نهم مجلس نیز به عنوان نماینده مردم بوکان در مجلس حضور یافته بود، در دوره دهم هم در فهرست مورد حمایت ائتلاف امید قرار گرفت و مجددا نمایندگی مردم بوکان را بر عهده گرفت.

عثمانی تنها نماینده سنی مجلس شورای اسلامی است که شانس حضور در هیات رییسه مجلس را پیدا کرده است.

جهت آگاهی سریعتر به اعضای هیأت رئیسه به جداول زیر مراجعه نمایید...

ترکیب هیأت رئیسه مجلس نهم در سال اول

علی لاریجانی

رئیس مجلس

ابوترابی و باهنر

نواب رئیس

عبدالرضا مصری،سید شریف حسینی –محمد آشوری-حسین سبحانی نیا-علیرضا منادی سفیدان-شاهین محمد صادقی-محمد حسین فرهنگی-جواد جهانگیرزاده-محمد دهقان

دبیران و

کارپردازان

ترکیب هیأت رئیسه مجلس نهم در سال دوم

علی لاریجانی

رئیس مجلس

ابوترابی و باهنر

نواب رئیس

عبدالرضا مصری،سید شریف حسینی –محمد آشوری-حسین سبحانی نیا-علیرضا منادی سفیدان-شاهین محمد صادقی-محمد حسین فرهنگی-ضرغام صادقی-محمد دهقان

و دبیران

کارپردازان

ترکیب هیأت رئیسه مجلس نهم در سال سوم

علی لاریجانی

رئیس مجلس

ابوترابی و باهنر

نواب رئیس

عبدالرضا مصری، -حسین سبحانی نیا-علیرضا منادی سفیدان- حسین فرهنگی-ضرغام صادقی-محمد دهقان-مهرداد بذرپاش-

دبیران

سید شریف حسینی –محمد آشوری-بهروز نعمتی-

کارپردازان

ترکیب هیأت رئیسه مجلس نهم در سال چهارم

علی لاریجانی

رئیس مجلس

ابوترابی و باهنر

نواب رئیس

علیرضا منادی سفیدان- محمد حسین فرهنگی-ضرغام صادقی-محمد دهقان-مهرداد بذرپاش-احمد رضا دستغیب

دبیران

عبدالرضا مصری- سید شریف حسینی –محمد آشوری-

کارپردازان

ترکیب هیأت رئیسه مجلس دهم در سال اول

علی لاریجانی

رئیس مجلس

مسعود پزشکیان-علی مطهری

نواب رئیس

غلام رضا کاتب-اکبر رنجبرزاده-علی اصغر یوسف نژاد-احمد امیر آباد فراهانی-محمد علی وکیلی-

دبیران

محمد عاشوری-بهروز نعمتی-محمد قسیم عثمانی

کارپردازان

ترکیب هیأت رئیسه مجلس دهم در سال دوم

علی لاریجانی

رئیس مجلس

مسعود پزشکیان-علی مطهری

نواب رئیس

غلام رضا کاتب-اکبر رنجبرزاده-محمد حسین فرهنگی-احمد امیر آباد فراهانی-محمد علی وکیلی-امیرحسین قاضی زاده هاشمی

دبیران

محمد آشوری-بهروز نعمتی-محمد قسیم عثمانی

کارپردازان

دوره

تاریخ آغاز به کار

نام رئیس

نواب رئیس

مجلس اول

7 خرداد 59

هاشمی رفسنجانی

اکبر پرورش – محمد موسوی خوئینی ها- حبیب الله عسگر اولادی- محمد یزدی- سید محمد خامنه ای

مجلس دوم

7 خرداد 63

هاشمی رفسنجانی

محمد یزدی- مهدی کروبی- محمد مهدی ربانی املشی

مجلس سوم

7 خرداد 67

هاشمی رفسنجانی / از خرداد 68 به بعد مهدی کروبی

حسین هاشمیان – اسدالله بیات

مجلس چهارم

7 خرداد 71

علی اکبرناطق نوری

اکبر پرورش- حسن روحانی- محمد علی موحدی کرمانی- حسین هاشمیان

مجلس پنجم

12 خرداد 75

علی اکبرناطق نوری

حسن روحانی – محمد علی موحد کرمانی

مجلس ششم

7 خرداد 79

مهدی کروبی

بهزاد نبوی – محمدرضا خاتمی

مجلس هفتم

7 خرداد 83

غلامعلی حداد عادل

محمد رضا باهنر – محمد حسن ابوترابی فرد

مجلس هشتم

7 خرداد 87

علی لاریجانی

محمدرضا باهنر- محمد حسن ابوترابی فرد

(در این دوره یک سال سمت نایب رئیسی از باهنر به صدر انتقال یافت)

مجلس نهم

7 خرداد 91

علی لاریجانی

محمدرضا باهنر – محمد حسن ابو ترابی فرد

مجلس دهم

7 خرداد 96

علی لاریجانی

مسعود پزشکیان و علی مطهری نایب‌رئیسان دائم اول و دوم


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی خبرافلاک، تاریخ انتشار 16 خرداد 1396، کد مطلب:18083 : www.khabaraflak.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین