پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
منطقه ویژه اقتصادی بجنورد به عنوان مزیت و فرصت اقتصادی خراسان شمالی مهیای حضور سرمایه گذاران شده است که به گفته مسئولان با تحقق آن جهش بسیار خوب در توسعه استان با اشتغالزایی هفت هزار و 650 نفر رخ خواهد داد.

شعار سال: مناطق ویژه اقتصادی با مشوق ها و مزایایی که برای سرمایه گذاری مهیا کرده اند، نقش مهمی در توسعه دارند و به لحاظ بسترهایی که برای توسعه صادرات و مبادلات تجاری در این مناطق وجود دارد، مورد توجه قرار گرفته اند.
مناطق ویژه اقتصادی علاوه بر توسعه اقتصادی می توانند بسترهای توسعه اجتماعی و فرهنگی را نیز فراهم کنند و با جذب سرمایه های داخلی بویژه خارجی فرصت مناسب برای توسعه اقتصادی و جهش چشمگیر توسعه به شمار می روند.
در مناطق ویژه اقتصادی، فعالیت ها و تحرکات اقتصادی مورد حمایت بیشتری قرار می گیرد و علاوه بر آن فرصت های بیشتری برای مبادلات تجاری و برقراری ارتباط بازرگانی و صادرات فراهم می شود.
جذب سرمایه های خارجی، وارد شدن تجهیزات و فناوری پیشرفته به کشور، تبادل دانش و ایجاد اشتغال از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی است.
در خراسان شمالی، منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در سال 87 در هیئت‌وزیران مصوب شد و اجرای آن در جوار شهرک صنعتی بیدک به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده است.
علمیات اجرای منطقه ویژه اقتصادی بجنورد در چند سال گذشته آغاز و برای اجرای این پروژه 355 هکتار زمین مصوب شده است.
اکنون زمین های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد قابل واگذاری است و پیش بینی شود با راه اندازی این منطقه ویژه برای هفت هزار و 647 نفر اشتغال ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در این باره گفت: کشورهای هدف برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد شامل ترکمنستان، افغانستان و عراق است.

سیاوش وحدت درباره مزیت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد  اظهار کرد: مجاورت با بجنورد، مرکز استان یکی از مزایای این منطقه اقتصادی است به طوری که این منطقه تنها سه کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.
وی افزود: مجاورت با شهرک صنعتی بیدک به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی استان و مجاورت با فرودگاه بجنورد از دیگر مزایا است و علاوه بر آن مجاورت با جاده آسیایی مشهد-تهران از دیگر مواردی است که به عنوان مزیتی ارزنده برای سرمایه گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی محسوب می شود.
به گفته وی اجرای خط ریلی از مجاورت منطقه ویژه اقتصادی بجنورد که در دست پیگیری است بر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه می افزاید علاوه بر آن منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، نزدیک ترین فاصله مناطق ویژه اقتصادی کشور تا مرز باجگیران و عشق آباد نسبت به مشهد و گرگان را دارد.
وحدت افزود: خراسان شمالی 301 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و مجاورت استان با این کشور از دیگر مزایا است.
وی، وجود فرصت های سرمایه گذاری در زمینه صنایع پایین دستی استان شامل پتروشیمی، سیمان و آلومینا را از فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد.

* اقدامات انجام شده برای تامین زیرساخت ها
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در باره اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد گفت: زیرسازی ورودی و خروجی منطقه ویژه به طور کامل انجام شده و آسفالت محدوده نیز تا یک ماه آینده تکمیل می شود.
وی اظهار کرد: خرید 2 دستگاه باسکول 60 تنی و نصب در محل ورودی و خروجی منطقه ویژه در دست اقدام است و قرارداد بازگشایی و اجرای عملیات خاکی معابر و تکمیل شبکه توزیع آب محدوده 49 هکتاری به مبلغ حدود 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی منعقد شده و پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه است.
وحدت درباره فعالیت های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد گفت: برای تامین آب از شرکت آب و فاضلاب شهری استان، قرارداد خرید آب به میزان 15 لیتر بر ثانیه منعقد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان اینکه برای انجام مطالعات فاز یک، بازنگری مطالعات توسط مشاور انجام گرفته است گفت: تاییده زیست محیطی طرح منطقه ویژه بجنورد به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.
وی با بیان اینکه اخذ سند مالکیت زمین در 2 فاز انجام شده است تصریح کرد: در فاز نخست 49 هکتار و در فاز دوم 200 هکتار محقق شده و علاوه بر آن اصلاح خط انتقال آب از دیگر اقدامات است و در این باره اجرای یک کیلومتر خط انتقال آب به انجام رسیده است.
وحدت خاطرنشان کرد: برای بازگشایی و عملیات خاکی معابر، عملیات خاکبرداری به حجم حدود 25 هزار متر مکعب و بازگشایی معابر 100 درصد انجام شده است.
وی، اجرای شبکه توزیع برق به طول یک کیلومتر، اجرای یک کیلومتر شبکه توزیع آب، تصویب منشور پروژه اقتصاد مقاومتی ' ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بجنورد' در کارگروه اقتصادی استانداری را از دیگر اقدامات در راستای اجرای منطقه ویژه اقتصادی بجنورد عنوان کرد.
وحدت با اشاره به قیمت گذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد گفت: قیمت گذاری توسط شرکت استانی انجام گرفته و به تایید هیات مدیره شرکت رسیده است و اکنون هر مترمربع از زمین های منطقه ویژه اقتصادی 940 هزار ریال مصوب شده و قابل واگذاری است.
وی با بیان اینکه تاییدیه مطالعات فاز یک(شهرسازی) محدوده 49 هکتاری و مطالعات ونقشه های فاز دو(اجرایی) محدوده 49 هکتاری اخذ شده است افزود: خرید کانکس به منظور استقرار موقت گمرک از دیگر اقدامات است و اکنون کانکس در محدوده زمین گمرک مستقرشده است.
وحدت خاطرنشان کرد: اخذ سند تفکیکی اراضی 49 هکتاری در مرحله پیگیری صدور سند تفکیکی است و برای تجهیز کانکس گمرک، خرید تجهیزات رادیویی انجام گرفته و نصب تجهیزات برقی در دست اقدام است.

* مزایای استقرار در منطقه ویژه اقتصادی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در باره مزایای استقرار در منطقه ویژه اقتصادی گفت: امکان ورود کالا و مواد اولیه بدون پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی و ثبت سفارش از مزایای استقرار در این مناطق است.
وی، معافیت گمرکی صادرات کالاهای ساخته شده و تولید شده در مناطق ویژه و ترانزیت کالا از این مناطق و به مناطق ویژه اقتصادی بدون محدودیت در چارچوب دستورالعمل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی میسر است.
وحدت اظهار کرد: مدت توقف کالا و مواد اولیه در محدوده منطقه بدون محدودیت است این در حالی است که در سایر مناطق حداکثر چهار ماه است.
وی گفت: مطابق با فصل ششم مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد، حداکثر 10 درصد شاغلین می تواند از کارگران خارجی تشکیل شوند.
وی افزود: اخذ مجوز و پرداخت حقوق ورودی گمرک ماشین‌آلات مورد نیاز و ابزار و اثاثیه اداری واحد‌های تولیدی مشمول معافیت گمرکی است.
وی گفت: صدور مجوزهای مربوط به جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و پروانه ساخت و پایانکار توسط سازمان متولی (شرکت شهرک های صنعتی) انجام می گیرد.
وحدت با بیان اینکه روادید مربوط به صادرات کالا و خدمات طی تشریفات گمرکی در محل منطقه ویژه انجام می گیرد گفت: مبادلات کالا و خدمات بین اشخاص و فعالان اقتصادی مقیم در مناطق ویژه اقتصادی، در داخل محدوده یاد شده و همچنین صادرات و واردات کالا و خدمات به مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات و عوارض مربوطه نیست.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی مشمول نرخ صفر مالیاتی موضوع این ماده هستند و دوره برخورداری محاسبه مالیات با نرخ صفر برای واحدهای مذکور به مدت هفت سال است.
وحدت گفت: تردد خودرو بدون پرداخت حق گمرکی تنها در محدوده مناطق ویژه اقتصادی مجاز است و مادامی که ماشین آلات و تجهیزاتی که در واحدهای صنعتی مناطق ویژه استفاده شوند، از پرداخت حق گمرکی معاف هستند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی به لحاظ حضور سرمایه گذاران خارجی و نیز فعالیت های مختلف می تواند به عنوان جاذبه گردشگری در استان مطرح باشد گفت: یکی از پیشنهادهای ما، اجرای منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد کشورهای عضو اکو است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: این پیشنهاد داده شده و اجرایی شدن آن در دست پیگیری است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 03 تیر 1396، کد مطلب:82576004 : www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین