پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
بنابر اظهارات یک جمعیت شناس، درحال حاضر نرخ باروری کشور 1.9 کودک به ازای هر زن است، این درحالی است که چنانچه سقط‌های «غیرعمد» در کشور کنترل شوند، نرخ باروری از 1.9 به 2.2 خواهد رسید.

شعار سال: شهلا کاظمی پور ، در خصوص نرخ باروری و همچنین مقایسه آن با نرخ سقط‌ جنین‌های عمد و غیرعمدی در کشور گفت: در حال حاضر نرخ باروری در ایران حدودا 1.9 کودک بوده و این رقم میانگین باروری در کل کشور است.

وی تصریح کرد:حداقل نرخ باروری کشور متعلق به استان‌های گیلان و مازندران با 1.4 و تهران با 1.5 و حداکثر آن نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با رقم 3.5 و پس از آن استان هرمزگان با 2.5 کودک است.

این جمعیت شناس در ادامه با بیان آنکه رشد جمعیت در استان‌های مختلف کشور کاملا متفاوت است گفت: میزان توسعه یافتگی با نرخ کل باروری در هر استان ارتباط مستقیم دارد به طوریکه معمولا هر چه توسعه یافتگی استان بیشتر می‌شود باروری آن کمتر و در استان‌های مرزی و جنوبی کشور که توسعه نیافته‌ترهستند نیز نرخ باروری آنها بیش از سایر استان‌هاست.

سالانه 300 هزار جنین سقط می‌شوند

کاظمی پور همچنین بیان آنکه دو نوع سقط «عمد» و «غیر عمد» وجود دارد گفت: سقط‌های غیر عمد 30 درصد سقط‌های کشور را شامل می‌شوند؛ این در حالیست که هیچ آمار قطعی در خصوص سقط‌های غیر قانونی در کشور وجود ندارد و آمار آن ها در جایی ثبت نمی‌شود. آمارهای ارائه شده نیز بر اساس برآوردهای صورت گرفته اعلام می‌شوند.

وی در ادامه با بیان آنکه مسئولان وزارت بهداشت آمارهای 200 تا 300 هزار سقط در کشور را اعلام کرده‌اند افزود: در مقابل 1.5 میلیون تولد، سالانه حدود یک پنجم این رقم سقط جنین در کشور اتفاق می‌افتد که شامل سقط‌های عمد و غیر عمد می‌شوند.

این جمعیت شناس در ادامه در خصوص «سقط‌های غیر عمد» تصریح کرد: سقط‌های غیر عمد از جمله سقط‌هایی هستند که به صورت خود به خودی و در اثر حادثه، ضعف مادر، آسیب دیدگی، آلودگی‌های زیست محیطی، عدم مراقبت‌های بهداشتی و ... اتفاق می افتند و این نوع سقط بیشترین تاثیر را در نرخ جمعیت کشور بر جای می‌گذارد.

افزایش جمعیت کشور در صورت کنترل سقط‌ها

کاظمی پور با تاکید بر آنکه سقط‌های غیر عمد بیشترین تاثیر را بر نرخ جمعیت می‌گذارند تصریح کرد: سقط‌های قانونی به منظور جلوگیری از معلولیت زایی صورت گرفته و باید اجرا شوند. سقط‌های عمدی نیز به علت آنکه فرد قصد به دنیا آوردن نوزاد خود را ندارد به هر طریقی اقدام به سقط می‌کند و حتی اگر سقط انجام نشود نیز در صورت تولد نوزاد،فرد عملا از بارداری‌های بعدی خود جلوگیری می‌کند به همین دلیل بیشترین سقطی که بر روی نرخ جمعیت تاثیر می‌گذارد سقط‌های غیر عمد هستند.

وی در ادامه با اشاره به آنکه برخی از زنان پس از چندین سقط دچار ناباروری می‌شوند گفت:چنانچه سقط‌های غیر عمد در کشور کنترل شوند، نرخ باروری از 1.9 درصد ممکن است به 2.2 درصد برسد.

وضعیت باروری کشور در مرحله هشدار

کاظمی پور ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد میزان سقط در کشور کمتر شده است زیرا استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری به شدت افزایش یافته مگر آنکه از روش‌های پیشگیری ناایمن و نامطمئن استفاده شده باشد. با این حال معتقدم میزان سقط نسبت به گذشته کاهش یافته و علت آن افزایش سطح سواد و مدیریت بیشتر روابط جنسی است.

این جمعیت شناس همچنین با بیان آنکه نرخ باروری هیچ گاه به صفر نمی‌رسد گفت: در حال حاضر نرخ باروری کشور 1.9 کودک بوده و کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است(نرخ جایگزینی جمعیت، میزان کلی باروری است که منجر به جبران جمعیت درگذشته با جمعیت جدید می‌شود)، به همین دلیل معتقدم وضعیت باروری کشور در مرحله هشدار قرار گرفته و باید تلاش شود که در گام اول نرخ باروری کمتر از این نشود. در گام بعدی در جهت رساندن آن به نرخ جایگزینی جمعیت (2.1 کودک) برنامه ریزی شود که در این بین مدیریت سقط‌های غیر عمد یکی از راه حل‌های اساسی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 13تیر 96، کدمطلب:682958، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
خدا رو شکر که مردم دارند هوشیار می شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین