پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
حجت الاسلام واشیان با بیان این که هر عقب افتادگی در جنین مجوز برای سقط نمی شود تأکید کرد که تنها در صورتی از نظر شرعی و قانونی، مادر می تواند فرزند خود را سقط کند که حرج و سختی واقعی صدق کند.

شعارسال : حجت الاسلام عباسعلی واشیان پیش از ظهر امروز در دومین روز از ششمین همایش سراسری طب و قضا که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که تعریف حرج نیازمند یک شناخت کامل از این موضوع است، اظهار داشت: برای این که قضات در حوزه حرج در سقط به یقین برسند باید چندین عامل را کنار هم قرار داده و پس از بررسی در صورت حرج بودن اجازه سقط داده شود.

وی تأکید کرد: هر عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن جنین به معنای حرج سقط نیست، بنابراین در شرایطی که نقص عملکرد موجب غیر قابل تحمل بودن نوزاد و یا همراه با مشقت فراوان برای مادر باشد حرج شناخته شده و سقط جایز است.

پژوهشگر واحد مطالعات فقهی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه داد: اگر حرج را به عنوان رافع حکم حرمت سقط پیش از ولوج روح در نظر بگیریم، هیچ لزومی ندارد علت تحقق آن را منحصر در علت خاصی به تنهایی یا تنها موارد خاصی بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حرج به سه بخش حرج مادر، حرج جنین و حرج هردو تقسیم می‌شود، عنوان داشت: قدرت تشخیص حرج اغلب توسط مادران ممکن است اما جنین چنین قدرتی ندارد پس این تشخیص به ولی نیاز دارد.

حجت الاسلام واشیان با اشاره به این که حرج در اصل مفهومی شخصی است و نوعی نیست، مطرح کرد: حرج استقبالی با دو شرط حتمی و یقینی بودن حرج در آینده و مطرح نبودن احتمال رشد علمی و امکان پذیر نبودن برطرف کردن حرج در آینده، می‌تواند رافع حکم باشد.

وی از حرج جسمی، روحی، روانی و اجتماعی به عنوان انواع حرج یاد کرد و گفت: حرج مادر نیز به دو بخش حرج حین بارداری، حرج بعد از بارداری و حرج در هر دو زمان تقسیم و حرج در جنین به دو بخش حرج قبل از ولوج روح و حرج بعد از ولوج روح تقسیم می‌شود.

پژوهشگر واحد مطالعات فقهی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه اسقاط جنین قبل از ولوج روح با لحاظ یقین به تحقق داشتن حرج در آینده جایز است، خاطرنشان کرد: حرج در لغت به معنای تنگا، فشارگاه، بحران و نابسامانی و در اصطلاح به معنای سختی غیر قابل تحمل و سختی مشقت آور است که در نتیجه می‌توان گفت که حرج مشقت شدیدی است که افت شدید عملکرد روزانه را به همراه خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار: 3 آبان 1396، کدخبر: 533657 ، www.rasanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین