پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
پیمان جبلی شبکه‌های برون مرزی سازمان صدا و سیما را عامل اقتدار جمهوری اسلامی در جهان دانست و درباره عملکرد شبکه های مختلف معاونت برون مرزی صحبت کرد.

شعار سال: پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در نشستی که صبح امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه همزمان با دهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس تی وی برگزار شد به ارائه گزارشی از این شبکه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین و موثرترین فعالیت های جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هر چه ببیشتر در جوامع هدف، فعالیت های برون مرزی‌ای است که صداوسیما انجام می دهد.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت حدود ۴۰ سال با اقتدار در منطقه رسالت انقلاب را پیگیری می کند و مخاطب جهانی و نفوذ منطقه ای قابل توجهی دارد قطعا یکی از دلایل آن ابزارهای رسانه ای ما بوده است.

جبلی اضافه کرد بنابراین اهمیت دارد که مجموعه برون مرزی صداوسیما به عنوان یکی از عناصر اصلی اقتدار کشور تقویت شود. اگر قدرت های بزرگ جهانی به جمهوری اسلامی به عنوان یک ضرورت و واقعیت غیرقابل انکار نگاه می کند تنها به فضل ایثارگری ها و خون شهدا نیست بلکه این نگاه به فضل نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و تاثیرات آن هم است.

وی بیان کرد: آنها ذکر هم کرده اند که جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت غیرقابل انکار است که چاره ای جز گفتگو با آن ندارند. اگر به صحنه نگاه کنیم قرار بوده در سال های اخیر کشورهای منطقه به خصوص عراق و سوریه دچار بحران هایی شوند که نتوانند از آن بیرون بیایند و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران نیز تحت شعاع قرار گیرد اما امروز شاهد هستیم عراق و نیروهای مردمی با حمایت ایران، موصل را به عنوان پایتخت داعش در عراق از داعش پس گرفتند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما عنوان کرد: امروز هیچ کس نیست که شهادت ندهد ایران یکی از عناصر اصلی پیروزی ها در منطقه است. رسانه­ ها یکی از ابعاد اقتدار جمهوری اسلامی هستند که باید آن ها را تقویت کرد. در کنار اقتدار سیاسی و اقتصادی، نفوذ در جامعه مخاطب و افکار عمومی جهان اسلام، جهان عرب و جهان یکی دیگر از عناصر اقتدار است و ما در حوزه تعامل با مخاطب بین‌المللی وظیفه سنگینی برعهده داریم.

جبلی با اشاره به گزارشی از عملکرد پرس تی وی در ۱۰ سال اخیر افزود: تأسیس پرس تی وی در سال ۸۶ نقطه عطف در تاریخ فعالیت های جمهوری اسلامی ایران بوده است و می توان آن را یک پوست اندازی عنوان کرد.

وی با اشاره به شبکه های رادیویی و تلویزیونی برون مرزی اظهار کرد: در مقطعی هدف ما تولید و توزیع پیام های ساده سیاسی در حوزه پیام های تصویری بود. از سال سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ با راه اندازی شبکه العالم، فاز جدیدی از فعالیت های ما آغاز شد. این شبکه کارش با حداقل امکانات آغاز شد اما امکانات ما به هیچ وجه با امکانات شبکه های رقیب و بین‌المللی قابل مقایسه نیست.

جبلی با اشاره به رسانه های سابقه دار حوزه بین‌المللی اظهار کرد: رسانه های سابقه دار و پرنفوذ در دنیا، رسانه هایی هستند که در حوزه انگلیسی زبان فعالیت دارند و ورود به عرصه رقابت با این رسانه ها برای ما اقدامی جسورانه بود که با استفاده از تجربه راه اندازی شبکه العالم، تصمیم گرفته شد شبکه بین‌المللی برای مقابله با غرب تأسیس شود.

وی در ادامه به گزارشی از برنامه ها در شبکه پرس تی وی اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته ۲۵۲ ساعت پوشش زنده رویدادها، ۱۸۴ گزارش تحلیلی و خبری، ۳۴۰۰ گزارش خبری از مناطق مختلف ایران و جهان، بیش از ۷۷۰۰ دقیقه برنامه تولیدی و بیش از ۷۶۰۰ دقیقه برنامه در دفاتر خارج از کشور روی آنتن رفته است. همچنین ۲۲ عنوان برنامه در سال ۹۵ با مشارکت برنامه سازان داخلی و خارجی انجام شد. پخش و تولید برنامه های مستند و فاخر از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بود.

جبلی تأکید کرد: در حوزه فضای مجازی نیز ما از تمامی تکنولوژی ها در فضای مجازی که در رسانه های رقیب استفاده می شد در شبکه ها بهره گرفتیم. ما مدعی هستیم پرس تی وی توانسته است صدایی متفاوت در رسانه های جهانی به گوش برساند.

معاون برون مرزی صدا و سیما از تحقیقات یک موسسه بین‌المللی یاد کرد و گفت: این موسسه تحقیقاتی بیان کرده است که مردم در آمریکا از رسانه های سنتی خسته شده اند و تمایل دارند صدای رسانه هایی مثل پرس تی وی را بشنوند که بیان چنین رویکردهایی از اهداف ماست. رقابت کردن با غول های رسانه ای مثل سی ان ان و بی بی سی، رقابتی برابر نیست اما خوشبختانه ما توانسته ایم به مخاطب خوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به دیگر شبکه های تأسیس شده در معاونت برون مرزی اظهار کرد: شبکه هیسپان تی وی سال ۹۰ با هدف مخاطب قرار دادن آمریکای لاتین تأسیس شد که این شبکه هم عملکرد بسیار خوبی دارد. همچنین در ادامه کانال های اردو، آذری، کردی و کانال بالکان را اضافه کردیم. شبکه آی فیلم عربی و انگلیسی نیز با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی توفیقات بسیاری در جذب مخاطب داشته است.

جبلی خاطرنشان کرد: پروژه هایی نیز در دست اقدام داریم از جمله اینکه بتوانیم در قاره آمریکا که علاقه مندانی تحت تاثیر انقلاب ما دارد با حمایت رییس سازمان صدا و سیما، شبکه ای را راه اندازی کنیم که امیدواریم تا ماه های آینده روی آنتن برود. ان شاءالله در حوزه فرانکوفون در کشورهای فرانسوی نیز شبکه فرانسوی زبان را هم در آینده ای نزدیک راه اندازی می کنیم. همچنین در روسیه نیز شبکه ای خواهیم داشت.

معاون برون مرزی صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های پیش روی پرس تی وی گفت: ما رقابت سنگینی با رسانه ها داریم و محدودیت های ظالمانه ای در برودکست وجود دارد. به طور مثال از بعد از سال ۸۸ شبکه ما از شبکه های کابلی حذف شد و ما کار خود را در فضای مجازی شروع کردیم. ظهور پرس تی وی اگرچه طوفانی بود اما اگر مصرف رسانه ای جهان غرب را مقایسه کنید می بینید که بخش عمده ای از شبکه ها، کابلی است و اگر شبکه ای از روی کابل برداشته شود دیگر دیده نمی شود.

وی در پایان گفت: بحث بودجه بسیار اثرگذار است، مبالغی که به ما اختصاص می یابد به هیچ وجه جوابگو نیست. اگر شرکت طرف قرارداد بعد از چند ماه پول نگیرد، شبکه را حذف می کند و ما هم اکنون بحرانی جدی برای تأمین قرارداد با شرکت ها داریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 تیر 96، کد مطلب: 4022386:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین