پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
طی هفته‌های اخیر،‌ صحبت‌هایی ظاهراً ناهماهنگ اما متحدالمعنی از سوی معاریف جریان سیاسی خاص در نقد نظام اسلامی و حوزه علمیه بیان شده است.

شعار سال: انتخابات تمام شده و اوضاع آرام به نظر می‌رسد. جامعه سیاسی در تب و تاب معرفی کابینه جدید رئیس‌جمهور روحانی است و گروه‌های سیاسی که خود را پیروز رقابت انتخاباتی معرفی می‌کنند نیز مشغول وزن‌کشی طیفی و اجتماعی هستند.

اما چند هفته‌ای است که در زیر پوست این وقایع رخدادهای دیگری بوقوع پیوسته است.

رخدادهای دیگری که بوی تند شباهت آنها به رفتارهای اصلاح‌طلبان در بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان در سال 76 به روشنی به مشام می‌رسد.

*هجوم به حوزه‌های علمیه تنها در طول 3 هفته!/کنایه عجیب نجفقلی حبیبی به مراجع تقلید

طی چند هفته اخیر کنایه‌های فراوانی از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب به حوزه‌های علمیه،‌ مراجع تقلید و فقه شیعه مطرح شده است.

نجفقلی حبیبی، از فعالان دانشگاهی اصلاح‌طلب است که چند سال قبل نیز درباره عزاداری‌های محرم گفته بود:«سالانه در ایام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج می‌شود، اما بازده اینها چقدر است، هیچی، چهار نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود»[1]

او به تازگی و در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز درباره موضوعی به نام اشتباهات مراجع تقلید و علما اظهار کرده است کهاظهار نظر نادرست مراجع و علما دولت و جامعه را دچار مشکل می‌کند!

حبیبی می‌گوید:

«به نظر می‌رسد بیش از هر چیز وزیر ارشاد (در دولت دوازدهم) باید با علما به مذاکره و گفت‌وگو بپردازد تا برخی از موانع موجود را رفع کند. بی‌شک فاصله‌ها به بدبینی‌ها دامن می‌زند به همین دلیل دولتمردان برای تحقق انتظارات جامعه در حوزه فرهنگ باید با علما و مراجع و دانشمندان و صاحبنظران گفت‌وگو کنند. بسیار رخ می‌دهد که در مورد مسائل و رخدادها اطلاعات غلط به بزرگان و از جمله علما و مراجع داده می‌شود و انتقال نادرست وقایع و اتفاقات ممکن است به اظهار نظری منتهی شود که دولت و جامعه را دچار مشکل کند. اگر انتقال واقعیت‌ها و اتفاقات درست صورت گیرد، داوری‌هایی مشکل‌ساز رخ نخواهد داد.»[2]

به فاصله چند روز قبل از او، عمادالدین باقی و مجید انصاری نیز صحبت‌های عجیبی را مبنی بر اینکه «فقه شیعه نشانی از امام علی و امام حسین(ع) ندارد» و «حوزه علمیه در ظواهر غرق شده است» مطرح کرده بودند.[3]

*جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد!/عمامه‌به‌سرهای اصلاح‌طلب در کنار منورالفکرها قرار گرفتند

فردی به نام «محمد سروش‌محلاتی» که رسانه‌های اصلاح‌طلب گاهی او را حجت‌الاسلام و گاهی هم آیت‌ا... می‌نامند چند روز قبل طی اظهاراتی در یکی از مراسم بزرگداشت شهید بهشتی گفته است:بزرگترین مشکل امروز جمهوری اسلامی مسئله عقل است!

سروش‌محلاتی که نامزد ردّ صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان نیز هست در هنگامه انتخابات قبلی مجلس خبرگان تأکید کرده بود که اعضای فعلی مجلس خبرگان،‌ خبره نیستند و یکی از دلایل او برای کاندیداتوری همین است.

از او اظهار نظر دیگری هم وجود دارد که گفته است:‌ما(مسلمانان) شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم.[4]

همزمان با سروش محلاتی،حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی،از چهره‌های اصلاح‌طلب در شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق طی مقاله‌ای با عنوان «بلوغ نامیمون»! در اشاره به نظام جمهوری اسلامی با طرح این سؤال که «مشکل ما چیست؟!» در اشاره به انقلاب اسلامی ایران نوشت:

«ما از آغاز با شتاب و عجله خواستیم به مراد - البته مشروع و الهی - خود برسیم، کاری که برخلاف نظم آفرینش و مشیت الهی است. ما خواستیم با "قسر" و "حرکت قسری" به سائقه شتاب در رسیدن به خواسته‌های مشروع و آرمان‌های بلند و الهی‌مان گام برداریم غافل از آنکه نه فرد و نه جامعه، یک‌شبه، از حالی به حالی برنمی‌گردد و جامعه مقید طاغوت‌زده، که در هیجان انقلاب، دگرگون پنداشته می‌شد، هیچ‌گاه استعداد دگرگون‌شدن بنیادین – آن‌گونه که در پندار ما بود - نداشت و ندارد و نخواهد داشت... .
نزاع‌های نخستین ما که خونابه‌های چرکین آن امروزه مشام همه ما را آزار می‌دهد، کم‌کم و کم‌کم از "نُطفگی" به "علقگی" و مضغگی سیر تصاعدی داشته و در طول سالیان - نزدیک به چهار دهه -به مرحله بلوغ نامیمون کنونی رسیده است (فتامل جیداً!!)
و تلک شقشقة هدرت ثم قرّت!»[5]

نکته قابل تأمل درباره حجتی‌کرمانی آنست که وی بعنوان یکی از معمّرین اصلاح‌طلب به تازگی در یک میتینگ اصلاح‌طلبانه از عبارت«استبداد صلحا»استفاده کرده است.

عبارتی که می‌توان آنرا مترادف با «استبداد داخلی» دانست و لیدر اصلاح‌طلبان هم درباره آن معتقد است با وقوع انقلاب اسلامی هنوز در ایران باقیمانده است!

*تشکیک دوباره یک بازداشتی فتنه درباره انتخابات 88/هدف این صحبت‌های ناهماهنگ اما متحدالمعنی چیست؟!

در گزاره بعدی این فرایند که شاید یک پروژه بزرگ باشد، می‌توان به اظهارات اخیر علیرضا بهشتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال 88 اشاره کرد که به تازگی در یک میتینگ اصلاح‌طلبانه در اشاره به انتخابات سال 88 گفته است:

«ما هشت سال پوپولیسم را پشت سر گذاشتیم که امیدوارم دیگر تکرار نشود. حالا با فرض اینکه او(احمدی‌نژاد) رای اکثریت را هم آورده بود. هرچند در این زمینه سوالاتی مطرح است که باید روزی در محیطی آرام و به طور منصفانه مطرح شود چراکه کتمان و پوشاندن آن نشان داده که مشکلی حل نمی‌شود و آن مسئله زنده است!»[6]

اینکه هدف این صحبت‌های ظاهراً ناهماهنگ اما متحدالمعنی چیست را کسی دقیقاً نمی‌داند؟!

آیا قرار است انتقاداتی تندتر از این علیه علمای کشور صورت پذیرد، آیا اگر در فتنه سال 78، دانشگاه هدف بود، این بار قرار است«حوزه علمیه»هدف قرار گیرد؟ متهم کردن نظام اسلامی به سخیف‌ترین مقولات و یا طرح دوباره ادعای تقلب در سال 88 چه هدفی را دنبال می‌کند؟ نقل دولت و آقای روحانی در این میان چیست؟!

تمام اینها سؤالاتیست که باید با «تحلیل صحیح» و در ادامه با «آتش‌به اختیاری» معقولانه که هر دو از سفارشات و تواصی مهم رهبر معظم انقلاب هستند، در قبال آن‌ها رفتار و پاسخ‌شان را پیدا کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار 17 تیر 96، کدمطلب:746688، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین