پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
عبدالرضا فرجی راد گفت: آمریکا در یک سردرگمی به سر می‌برد، به‌ویژه در رابطه با ایران مدت‌ها است که از پروژه یا طرحی سخن می‌گویند، اما تا الآن چیزی را عنوان نکرده‌اند، علت آن‌هم وجود اختلاف‌نظر است.

شعار سال: رئیس شورای ایرانیان آمریکا (نایاک) در یادداشتی با اشاره به بحران بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران نوشت:« در این بحران جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا پنج بار به همتای ایرانی خود زنگ زد و همین مسئله از تشدید بحران جلوگیری کرد. اگر تیلر سون فرد بالغی باشد باید به ظریف زنگ بزند.»

از سوی دیگر برای اجتناب از برخورد در خلیج‌فارس روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا به طرح متممی رأی داد که بر اساس آن پنتاگون وزارت دفاع این کشور، ملزم به بررسی راه‌های مذاکره با ایران برای ‏اجتناب از برخورد نظامی در آب‌های خلیج‌فارس خواهد شد. ‏

حال که در آمریکا به این نتیجه دست‌یافته‌اند که برای جلوگیری از تنش با ایران رابطه برقرار کنند و به‌طور مستقیم کانال ارتباطی را با ایران باز کند و کارشناسان در این کشور دولتمردان را توصیه می‌کنند که برای ایجاد یک کانال ارتباطی بین دو کشور اقدام کنند، مشخص نیست که از طرف کشور ما هم این ضرورت دیده می‌شود یا خیر؟

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در گفت و گو با رویداد24 درباره ضرورت بازگشایی کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا گفت: در حاکمیت آمریکا دوگانگی دیده می‌شود. به عبارتی دیگر ازیک‌طرف شورای امنیت کاخ سفید موضع‌گیری نمی‌کند و در سوی دیگر وزارت خارجه برخلاف تصوری که پیش‌ازاین وجود داشت از طرف تیلر سون بحث تغییر آرام نظام مطرح می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: چنین اظهارنظرهایی نشان می‌دهد که در آمریکا اختلاف زیادی وجود دارد به‌ویژه آنکه هنوز در ساختار این کشور با تغبیر دولت افراد کلیدی به‌درستی در جای خود قرار نگرفتند و در وزارت خارجه آن‌هم وضع بر همین منوال قرار دارد.

فرجی راد در این رابطه اظهار داشت: آمریکا در یک سردرگمی به سر می‌برد، به‌ویژه در رابطه با ایران مدت‌ها است که از پروژه یا طرحی سخن می‌گویند، اما تا الآن چیزی را عنوان نکرده‌اند، علت آن‌هم وجود اختلاف‌نظر است. همان‌طور که اشاره شد مجلس نمایندگان به این نتیجه رسیده که با ایران گفت‌وگو صورت گیرد، آقای ظریف هم در آمریکا هستند و بنا است تا در شورای روابط خارجی سخنرانی داشته باشند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه در رابطه با واکنش کشور ما در این رابطه تأکید کرد: ایران گفت‌وگو درباره مسائل منطقه از بحرین گرفته تا قطر، یمن، عراق، سوریه، افغانستان و لبنان را ضروری نمی‌بیند و درصورتی‌که کاری صورت گیرد در رابطه با برجام خواهد بود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در ادامه توضیح داد: برجام هرچند وقت یک‌بار باید مرور شود و موانعی که توسط آمریکایی‌ها ایجادشده، مورد گوشزد قرار گیرد. لازم است تا خطراتی که این بی‌احترامی یا بی‌توجهی به برجام دنبال می‌کند و حرف‌هایی که آقای ترامپ بر زبان می‌آورد به‌ویژه سخنان بی‌ربطی که اخیراً در پاریس مطرح کرده مورداشاره قرار گیرد. لذا تمام گفت‌وگوها در ارتباط با برجام است زیرا وقتی این حرف‌ها مطرح می‌شود، ممکن است اجرا آن را با تعلل روبرو سازد ورمانی که دیگر کشورها مشاهده می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا چنین حرف‌های بی‌ربطی را مطرح می‌کند این احتمال وجود دارد بر دیگر کشورها هم اثر گذارد و به دلیل مواضع تند با ایرآن‌همکاری صورت نگیرد.

فرجی راد ابراز کرد: هنوز نظام جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه نرسیده که با آمریکا در رابطه با مسائل منطقه گفت‌وگو داشته باشد هر آنچه صورت خواهد گرفت در رابطه با برجام است که گاهی با آمریکا یا دیگر کشورهای اروپایی، روس و چینی‌ها انجام می‌شود زیرا ازآنجاکه آمریکا نقش کلیدی دارد بر بقیه هم می‌تواند اثر گذارد.

وی در این رابطه که با این حساب تنها اجرا برجام مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد، یادآور شد: البته می‌توان به آمریکایی‌ها در رابطه با حرف‌هایی که می‌زنند مانند اظهار نظرات آقای تیلر سون یا ترامپ که به‌نوعی حرف بوش پسر (محور شرارت) را تکرار کرد اخطار داد زیرا این حرف‌ها خطراتی به دنبال دارد. البته بیان چنین سخنانی نشان می‌دهد که این افراد ناآگاه هستند و کنگره پخته‌تر عمل می‌کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: نامه‌ای هم که درواقع نایاک به آقای تیلر سون برای تماس با ایران نوشته، نکته نمادینی دارد و آن این است درصورتی‌که با ایران کار نکنید نتیجه آن برجام خواهد بود، البته معنای نظر ناپاک چنین نیست که طرف ایرآن‌هم آن را بپذیرد و غیر از برجام وارد مباحث دیگری شود.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در پایان یادآور شد: نایاک یکی از گروه‌ها و لابی‌هایی بود که همواره تلاش می‌کرد ایران و آمریکا وارد مذاکره شوند. در رابطه با برجام و توافق هسته‌ای هم نقش داشت و به دلیل استقلال در عمل نیازی نمی‌بیند که باسیاست دولتمردآن‌ همراه شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار 27تیر 96، کدمطلب:۶۶۲۸۸، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
خیر هیچ سردرگمی وجود ندارد و دارد کل روندهای تخریبی خودش رو ادامه می دهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین