پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۱۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه ایران مبدع بانکداری بدون رباست ، گفت: متاسفانه از این روش به خوبی برای مدیریت نقدینگی استفاده نکرده ایم.

شعارسال: حمید پورمحمدی در نخستین همایش مالی - اسلامی افزود : تئوری پرداز بانکداری اسلامی ؛ فقیه شیعه یعنی شهید صدر است که می توانیم ایشان را به عنوان برند این موضوع و به عنوان افتخار فقه شیعه به دنیا معرفی کنیم و متأسفانه در این زمینه نیز کم کاری شده است.

وی گفت: بضاعت در فقه امامیه در زمینه بانکداری اسلامی از بقیه کشورها بالاتر است به طوری که ما در سال 1980 به عنوان اولین کشور کل نظام بانکداری خود را بر اساس عملیات بانکداری بدون ربا طراحی کردیم اما هم اینک کشورهای دیگر این را از ما گرفته اند و ما از توسعه آن غافلیم.

پورمحمدی افزود: در حالی که ما به سمت رخوت رفته ایم دیگران از این بازار در سطح بین المللی حسن استفاده را کرده اند.

وی گفت : به عنوان مثال ما به سمت ایجاد شوراهای فقهی در بانک ها و بازار سرمایه رفته ایم اما مصوبات این شوراها مشورتی است و الزام آور نیست.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود : در زمینه رتبه بندی بانک ها بر اساس معیارهای شرعی نیز کاری نشده است و به عنوان مثال کسانی که می خواهند بدانند کدام بانک کاملاً براساس شرع اسلام عمل کند نمی دانند به کجا مراجعه کنند.

پورمحمدی گفت : به همین خاطر رتبه بندی بانک ها بر این اساس که چقدر براساس شرع عمل می کنند الزامی است.

وی از کم توجهی به دانش حقوقی اسلامی انتقاد کرد و افزود: در حالی که ما اوراق مشارکت را در عرصه بانکداری اسلامی به دنیا معرفی کردیم اما از ابزارهای دیگر که در این زمینه در دنیا ابداع شده است و کاربرد بسیاری دارد مانند مرابحه و صکوک استفاده بهینه نمی کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواستار تشکیل بازار بدهی شد و گفت : اگر این بازار شکل بگیرد بسیاری از دارایی ها را می توانیم در بازار سرمایه به چرخش درآوریم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار خبر 6 دی 1394، کدمطلب: 954539، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میثم
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
0
0
بنظر من همه این حرف ها شعاره . یعنی اینکه اقتصاد یا باید با دستور از بالا به پایین سامان داده بشه یا با عرضه و تقاضا از پایین سامان پیدا کنه.
سوال اینه که بانکداری بدون ربا در ایران، تابع کدوم قانونه. بالا به پایینه یا پایینم به بالا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
0
0
بانکداری اسلامی فقط در نظر درسته. در عمل کار هر کس نیست که راه بیندازد
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
0
0
بانکداری بدون ربا :
واقعا معلوم نیست این چیزی که ما داریم چیه ؟
از یه طرف میگن که سودش علی الحساب هستش و ربوی نیست از طرف دیگر با بانک های خارج از کشور که مقایسه می کنیم که سودش از 40درصد هم میزنه بالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین