پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۶۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
به نظر می‌رسد حامیان توافق هسته‌ای ایران در دولت آمریکا، ترامپ را برای متعهد باقی ماندن به برجام فریب داده باشند.

شعار سالوب‌سایت واشنگتن اگزمینر در مطلبی نوشت: به نظر می‌رسد در هفته‌ای که جمهوری‌خواهان درگیر وضع قانون بیمه خدمات درمانی برای آمریکا بودند، رکس تیلرسون،وزیر خارجه آمریکا، حقه‌ای را به کار برده است تا دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا –توافق هسته‌ای ایرانکه ستون اصلی سیاست خارجی دولت باراک اوباما – رئیس جمهور پیشین آمریکا –محسوب می‌شود را به مدت نامحدود استوار نگه دارد.

آسوشیتد پرس پنج‌شنبه گزارش داد به عنوان بخشی از اقدام ترامپ برایتصدیق تعهد ایران به توافق هسته‌ای، دولت آمریکا قصد دارد این توافق را مورد بررسی‌های بیشتری قرار دهد. در ظاهر، به نظر می‌رسد این امر به منظور افزایش نظارت و مقدمه‌چینی برایلغو قرارداد هسته‌ای ایرانصورت گرفته باشد؛ همانگونه که ترامپ پیشتر نیز گفته بود قصد دارد در ارتباط با ایران سختگیرانه عمل کند. اما در عمل، به نظر می‌رسد این شگردی از جانب تیلرسون و اطرافیان اوباما در وزارت خارجه آمریکا بوده است تا دستان ترامپ در این مسئله بسته شود. به این ترتیب، وقفه‌های بسیاری به دلیل انجام امور اداری مربوط به توافق هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت و آمریکا نیز نخواهد توانست از این توافق خارج شود.

در ادامه این مطلب آمده است: در چند روز اخیر، حامیان توافق هسته‌ای ایران، به ریاست تیلرسون، ترامپ را متقاعد کردند به توافق هسته‌ای ایران پایبند بماند و تعهد ایران به این توافق را برای دومین بار در عمر دولتش، تصدیق کند. این در حالی است که ترامپ به وال استریت ژورنال گفته بود: «اگر مسئولیت آن با من بود، 180 روز پیش عدم پایبندی آن‌ها را اعلام می‌کردم».

در ادامه این مطلب ادعا شده است ترامپ در ازایبازرسی از پایگاه‌های نظامی ایرانمتقاعد شده است پایبندی تهران به برجام را تصدیق کند. همان‌گونه که آسوشیتد پرس گزارش داده است، در صورتی که ایران از این اقدام اجتناب کند، ترامپ می‌تواند بهانه مناسبی داشته باشد تا تهران را متهم بهنقض برجامکند و تقصیر لغو این توافق را بر گردن ایران بیاندازد. این در حالی است که در صورتی که ایران این مسئله را بپذیرد، حامیان توافق هسته‌ای در دولت ترامپ خواهند گفت این اقدام، به طور موثر به تامین امنیت ملی آمریکا کمک خواهد کرد.

با این‌حال، به اعتقاد نگارنده این مطلب، 2 مشکل اساسی برای آمریکا وجود دارد که یکی لجستیکی و دیگری اساسی است.

مشکل لجستیکی این است که درخواست برای بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران امری بسیار دشوار، پیچیده و زمان‌بر است و به موسسات بین‌المللی و دولت‌های خارجی فرصت‌های بسیاری می‌دهد تا این بازرسی‌ها را به طور نامحدود به تعویق بیاندازند.

نگارنده این مطلب ادعا کرده است مشکل اساسی پیش روی آمریکا این است که برجام، توافقی ناکارآمد است. وی همچنین ادعا کرد در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدهای خود عمل کند، تهران برای واشنگتن تهدید خطرناک‌تری محسوب خواهد شد.

در نهایت، نگارنده این مطلب ادعا کرد یکی از مسائل مهمی که توجه‌ها را به سوی ترامپ جلب کرده بود، این بود که وی نسبت به سیاست بیگانه است و دست‌کم مسائلی که باید متوقف شوند را متوقف خواهد کرد. با این‌حال، ترامپ به طور پیوسته گرفتار بازی افراد مختلف شده است. وی تعهد کرده بود میراث 8 ساله اوباما را به طور کامل از آمریکا ریشه‌کن کند. اکنون بیش از 6 ماه از ریاست جمهوری وی گذشته است و میراث اوباما تا حد بسیاری در جای خود ثابت و استوار باقی مانده است.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان  ، تاریخ انتشار  6   مرداد  96،  کدمطلب۶۱۸۱۵۹۵ ،  www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین