پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان گيلان با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی این میزان کاه و کلش حدود 240 میلیارد تومان است گفت: کشاورزان و شالی‌کاران می‌توانند کاه و کلش خود را دسته‌بندی کرده و به‌راحتی به اتحادیه دامداران بفروشند.

شعارسال: علیرضا شعبان نژاد، در نشست خبری با اشاره به اینکه حدود یک‌میلیون 200 هزار تن کاه کلش بعد از برداشت برنج در مزارع استان گیلان تولید می‌شود اظهار کرد: ارزش اقتصادی این میزان کاه و کلش حدود 240 میلیارد تومان است.

وی بابیان اینکه در گذشته در شهرستان رشت، غرب و شرق گیلان رسم بر این بود که کاه و کلش را آتش می‌زدند گفت: آتش زدن کاه و کلش هم خاک گیاهی داخل مزرعه را از بین می‌برد و هم آثار زیست‌محیطی را در بر داشت و هم باعث سلب آسایش همشهری‌ها می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اذعان به اینکه برخی در مورد آتش زدن کاه و کلش به‌اشتباه فکر می‌کردند بیان کرد: عده‌ای فکر می‌کردند که آتش زدن باعث مبارزه با آفات می‌شود و به تقویت زمین کمک می‌کند در حال که گیاه خاکی را از بین می‌برد.

شعبان نژاد بابیان اینکه بازار مناسبی برای کاه کلش فراهم کردیم افزود: کشاورزان و شالی‌کاران می‌توانند کاه کلش خود را دسته‌بندی کرده و به‌راحتی به اتحادیه دامدار بفروشند.

وی افزود: بیش از 200 دستگاه کمباین و دو هزار و 500 دستگاه دروگر را وارد مزرعه کردیم و با تسهیلاتی که از خط اعتباری مکانیزاسیون گرفتیم در سه گذشته حدود 150 میلیارد تومان و امسال هم 53 میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به جذب خط اعتباری مکانیزاسیون افزود: حدود 62 درصد جذب داشتیم که رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کردیم.

وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های ذخیره کننده کاه کلش افزود: فقط 800 دستگاه بیلر کار بسته‌بندی کاه کلش را بر عهده دارند و در کنار دسته‌بندی ذخیره هم می‌کنند.

شعبان نژاد در رابطه با کشت دوم و پرورش راتون گفت: استان گیلان دارای 238 هزار هکتار مزرعه شالیزاری است که تنها چهار ماه از سال زیر کشت بوده و هشت ماه آن بلااستفاده است و البته همه مزارع زیر کشت دوم نمی‌روند و این به دلیل ضعف کشاورز نیست زیرا در بعضی از مزارع شرایط آبیاری اجازه نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه برنج راتون از برنج اول گران‌تر است بیان کرد: راتون نیاز به 50 کیلو کود دارد و با یک آبیاری و یا باران می‌شود 800 تن راتون برداشت کرد و کیلویی سه هزار تومان هم گران‌تر از محصول اول بوده و کیفیت و سلامت آن‌هم به ارگانیک نزدیک‌تر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: 150 هزار هکتار از مزارع گیلان ظرفیت راتون گیری دارد و هر هکتار 800 کیلو راتون می‌دهد.

وی با اشاره به احشام سرگردان گفت: با کمک دهیاران و شورای محل شورای کشت را تشکیل دهند و با کمک شوراهای محلی دام‌ها را دو ماه دیگر محصور کنند و این همدلی را ایجاد کنند تا کشاورزان به پرورش راتون اقدام کنند.

شعبان نژاد افزود: برای برنج در گیلان یک نرخ ریالی و یک نرخ جنسی وجود دارد که نرخ جنسی عمدتاً در شرق گیلان و نرخ ریالی برای سایر نواحی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: به ازای 100 کیلو شلتوک کشاورزان می‌تواند سه کیلو برنج سفید و هر 100 کیلو برنج سفید 6 کیلو برنج سفید را به کارخانه‌دار بدهند و به ازای هر کیلو 250 تومان بگیرند و تمامی کارخانه‌های شالی‌کوبی باید نرخ نامه را در محل خرید نصب کنند.

شعبان نژاد با اشاره به افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ افزود: استان گیلان روزانه 60 تا 70 درصد تولید مرغ را به سایر استان و خارج کشور صادر می‌کند اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ و کلیه محصولات کشاورزی تابعی از قیمت کشور است و ربطی به استان ندارد و نمی‌شود که ما تولیدکننده هستیم اینجا ارزان باشد.

وی با اشاره به قیمت مرغ افزود: هفت هزار و 500 تومان تا هشت هزار تومان قیمت متعادلی برای مصرف‌کننده است و اگر قیمت بالای هشت هزار تومان باشد گران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به خرید مرغ منجمد افزود: در انبارهای گیلان بیش از دو هزار تن مرغ منجمد است و هرکدام از فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌های که نیاز مرغ دارند بگویند که ما در اختیارشان بگذاریم و آن‌ها با قیمت پنج هزار و 700 تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار بدهند درحالی‌که می‌دانیم مردم ما عادت به مرغ گرم دارند از مرغ منجمد کمتر استقبال می‌کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29مرداد1396، کدخبر: 13960529000480: www.gilan.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین