پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
محسن طائب، مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی (بهره‌بردار بخش کودک‌ونوجوان باغ کتاب) اعلام کرد: «از 12 تیر تا 27 مردادماه، 183 هزار و 534 فاکتور صادر شده است که نزدیک به70 درصد از آن مربوط به کتاب بوده است».

شعار سال: نشست مدیران بخش کودک و نوجوان باغ کتاب (شرکت دنیای ماه‌پیشونی) با تامین‌کنندگان کتاب این بخش، عصر دیروز (دوشنبه 30 مردادماه) با حضور ناشران و دست‌اندرکاران این بخش برگزار شد.

دغدغه کمبود ویترین برای کتاب‌های کودک و نوجوان

محمدرضا توکل‌صدیقی؛ رئیس هیات مدیره شرکت توسعه محصولات فرهنگی هنری دنیای ماه‌پیشونی، در این نشست با اشاره به دغدغه کموبد ویترین در کتاب‌فروشی‌های کشور، گفت: «در شهر تهران بیش از 3 هزار ناشر فعالیت دارد و این در حالی است که تعداد کتاب‌فروشی‌ها بین 750 تا 770 کتاب‌فرشی در شهر داریم که تازه این کتاب‌فروشی‌ها، تمام ویترین خود را به کتاب اختصاص نمی‌دهند و بعضا محصولات غیر کتابی‌شان بر کتاب‌هاشان غالب است».

وی افزود: «مشکل ویترین در بخش کودک و نوجوان، به مراتب بیشتر از بخش بزرگسال بوده است؛ به دلیل اینکه کتاب‌های کودک باید از سطح به نمایش گذاشته شود و این مساله نیازمند فضای بیشتری است. از طرفی قیمت کتاب‌ کودک به مراتب کمتر از قیمت کتاب بزرگسال است و اختصاص ویترین به آن‌ها برای کتاب‌فروشان به صرفه نیست».

توکل‌صدیقی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد از کتاب‌های کودک و نوجوان، امکان راه‌یابی به کتاب‌فروشی‌ها ندارند و از ویترین‌های کتاب محروم‌اند، اظهار داشت: «این محدودیت‌ها باعث شده که بخش قابل توجهی از ناشران کتاب کودک و نوجوان تنها در فرصت 11 روزه نمایشگاه کتاب تهران امکان ارائه و فروش کتاب‌های خود را داشته باشند».

ماجرای باغ کتاب و دنیای ماه‌پیشونی

وی با تاکید بر نیاز ناشران به ویترین، گفت: «وقتی ایده باغ کتاب مطرح شد، احساس کردیم آرزوی دیرینه ما در حال محقق شدن است و ما نمی‌توانیم به این رویداد بی‌تفاوت باشیم».

رئیس هیات مدیره شرکت دنیای ماه‌پیشونی با اشاره به تجربیاتی که ناشران کودک و نوجوان در طول بیست و چند سال گذشته کسب کرده‌اند، افزود: «تجربیات شکسته خورده ما در پروژه‌های مختلف، به ما این درس را داده بود که برای پیگیری مسائل خود به یک قالب حقوقی نیاز داریم. به همین خاطر در ابتدای سال 91 نسبت به ایجاد شرکت دنیای ماه‌پیشونی اقدام کردیم که طبعا در ابتدای کار، تعداد اعضا و هیات موسس کم بود».

وی ادامه داد: «مراحل ثبت در ابتدای سال 95 نهایی شد و این اتفاق مقارن بود با آماده‌سازی‌های نهایی باغ کتاب. به همین خاطر با مسئولان باغ کتاب وارد مذاکره شدیم، در مزایده بخش کودک و نوجوان شرکت کردیم و برنده شدیم».

ناشران کودک و نوجوان سهام‌دار می‌شوند

توکل‌صدیق گفت: «مهمترین هدف ما از ابتدا این بوده است که تمام کتاب‌های ناشران کودک و نوجوان کشور، در بخش کودک و نوجوان باغ کتاب به نمایش درآید و خوشبختانه تا امروز بیش از 200 ناشر با ما وارد مذاکره و قرارداد شده‌اند».

وی در پایان سخنان خود ضمن ضرورت ساخت و راه‌اندازی باغ کتاب و پاسخ‌گویی به نیاز مردم تهران، اظهار داشت: «رویکرد دیگری که ما به دنیال آن هستیم، واگذاری سهام شرکت به ناشران دیگر است و تا کنون علاوه بر 12 عضو اولیه، شرکت دنیای ماه‌پیشونی 32 سهام‌دار دیگر نیز دارد و روند واگذاری سهام، ادامه خواهد داشت».

صدور 183 هزار فاکتور در 46 روز

در ادامه این نشست، محسن طائب مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی، ضمن بیان اینکه خارج کردن کتاب کودک ایران از محدودیت و مهجوریت، آرزوی قدیمی ناشران است، گفت: «فضای چهار هزارمتری بخش فروش کتاب به ما اجازه به نمایش گذاشتن بیش از 23 هزار و 440 عنوان کتاب را از رخ و سطح داده است».

وی همچنین درباره استقبال مردم از بخش کودک و نوجوان باغ کتاب گفت: «مطابق با آمار فروش ثبت شده از 12 تیر تا 27 مردادماه، 183 هزار و 534 فاکتور صادر شده است و از آنجایی که مراجعان به این بخش، عمدتا خانوادگی به باغ کتاب می‌آیند، می‌توان گفت حداقل 550 هزارنفر مراجعه‌کننده داشته‌ایم ».

70 درصد فروش، کتاب بوده است

طائب با بیان اینکه این ظرفیت، قطعا روی فرهنگ عمومی مردم تهران نیز تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: «مطابق با آمار؛ نزدیک 70 درصد از فروش این بخش مربوط به کتاب بوده است، حدود 10 درصد اسباب‌بازی و حدود 20درصد به فروش لوازم‌التحریر اختصاص داشته است».

مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی همچنین درباره تامین‌کنندگان کتاب این بخش توضیح داد: «طبق اطلاعات به دست آمده، کمتر از 300 ناشر کودک و نوجوان در کشور وجود دارد که از این تعداد، ما با 242 ناشر از 9 شهر وارد قرار داد شده‌ایم؛ پس تقریبا می‌توان گفت بخش عمده کتاب‌های کودک و نوجوان کشور در باغ کتاب ارائه می‌شود».

هیچ ناشری به ناشر دیگر ارجح نیست

وی افزود: «نکته دیگر این است که ما به هیچ وجه ناشران و کتاب ها را گزینش نمی‌کنیم و فارغ از کیفیت کتاب‌ها، هر اثر مکتوبی امکان ارائه در باغ کتاب را دارد. حتی در چینش کتاب‌ها نیز هیچ ناشری را بر ناشر دیگری ارجح نمی‌دانیم و تقسیم‌بندی‌های موضوعی، مبنای چینش کتاب‌ها هستند».

طائب در بخش پایانی سخنان خود درباره پرداخت مبالغ فروش به ناشران گفت: «طبق قرارداد، پرداخت‌ها در دو مرحله سه ماهه انجام خواهد شد. لازم است اشاره کنم به ناشرانی که تا قبل از 11 تیرماه از آن‌ها کتاب گرفته‌ایم، تا اول شهریور مرحله اول پرداخت، انجام می‌شود».

وی گفت: «با در نظر گرفتن محدودیت‌های فروش و توزیع کتاب در کشور، باغ کتاب اکنون یک امکان بزرگ به شمار می‌آید که باعث امیدواری نشر کودک و نوجوان کشور است».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: یک شهریور 1396، کدخبر:267071، www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین