پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۷۶۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: ما باید بدون نگاه به جنسیت از اعضا هیات علمی در دانشگاه‌ها استفاه کنیم تا بتوانیم خروجی مناسبی را برای جامعه داشته باشیم.

شعار سال: علی اکبر ملکی راد با اشاره به حضور خانم‌ها به عنوان هیات علمی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: ما باید بدون نگاه به جنسیت از اعضا هیات علمی در دانشگاه‌ها استفاه کنیم تا بتوانیم خروجی مناسبی را برای جامعه داشته باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در رشته فیزیک همزمان آقا و خانمی برای جذب در هیات علمی مراجعه کردند و خانم از نظر علمی و تعداد مقالات از آقا بالاتر است باید ایشان جذب شود و نگاه جنسیتی نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با اشاره به تساوی حقوق زن و مرد در رده‌های شغلی گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند باید این پتانسیل را آرام آرام آماده کنیم که خانم‌ها در جامعه و مکان‌های علمی حضور داشته باشند.

ملکی راد خاطرنشان کرد: تعداد خانم‌هایی که در دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی در بخش هیات علمی مشفول به کار هستند در حدود 40 و آقایان 60 درصد هستند.

وی با اشاره به مراجعه برای حق التدریس در دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی گفت: در حوزه مراجعین حق التدریس تعداد خانم‌ها از آقایان بیشتر است و در دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی ما به هیچ عنوان نگاه جنسیتی نداریم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با اشاره به استفاده از خانم‌ها در رده‌های مدیریتی در دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی گفت: در دوران مدیریت خود مجموعا 6 انتصاب داشتم که تعداد 3 مورد از آنها مربوط به انتصاب بانوان بوده است، این انتصابات شامل معاونت دانشگاه پیام نور استان مرکزی (نفر دوم استان)، رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اراک (نفر سوم استان) و رئیس دانشگاه پیام فراهان هستند.

ملکی راد خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌های تدریس خانم‌ها بهتر از آقایان می‌توانند عمل کنند و در برخی حوزه‌های دیگر این موضوع برعکس است و برای ارائه دروس هم ما همچنان نگاه جنسیتی نداریم و بر اساس توانایی عمل کردیم.

وی با اشاره به قیاس بانوان و آقایان در دانشگاه‌های پیام نور استان مرکزی گفت: در تعداد اساتید مدعو تا حدودی پنجاه پنجاه هستیم و حتی در بعضی از مراکز تعداد بانوان بیشتر از آقایان است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی تصریح کرد: درست که هیات وزیران بسته شده است ولی هنوز هیات دولت بسته نشده است و ما امید دادیم که رئیس جمهور در سایر رده‌ها از بانوان استفاده کند.

خروج سالانه 50 نفر از نخبگان ایرانی از کشور

ملکی راد با اشاره به مبحث فرار از مغزها گفت: فرار از مغزها فقط مختص به ایران نیست و خیلی از کشورهای اروپایی مثل چین و روسیه با این مشکل روبرو هستند و بخاطر خروج نخبگان از کشور گلایه دارند.

وی ادامه داد: این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که خروج نخبگان از کشور در ایران شیب تندتری دارد و تعداد بیشتری از نخبگان از کشور خارج می‌شوند، بر اساس آخرین آمار سالانه 50 نفر از نخبگان از ایران خارج می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی با اشاره به برخی عملکرد دولت در زمینه نخبگان گفت: یکی از کارهایی که دولت می‌کند این است که نخبگان را شناسایی و معرفی می‌کند! ما به عنوان‌های مختلف از جمله المپیاد و آزمون‌های مختلف تیزهوشان و نخبگانمان را معرفی می‌کنیم در صورتی که در کشورهای دیگر اسامی نخبگان را به راحتی عنوان نمی‌کنند.

ملکی راد خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر هم از این موقعیت سواستفاده کرده و کاملا بر دانشگاه‌ها و دانشجویان ما شناخت دارند و تا موقعیتی برایشان فراهم می‌شود برای نخبگان ما دعوتنامه ارسال می‌کنند.

وی با اشاره به استفاده از نخبگان در جایگاه‌های خودشان در کشور گفت: ما نتوانستیم از نخبگان در جایگاه‌های مربوط به خود در کشور استفاده کنیم و باید یکی از اولویت‌های خود را استفاده از این افراد و ایجاد شغل برای آنها قرار دهیم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی بیان کرد: ما تنها نباید نگران خارج شدن از ایران باشیم باید به این فکر کنیم شرایطی فراهم کنیم که زمانیکه یکی از نخبگان از کشور خارج می‌شود بعد از فراگیری علم و دانش مجدد به ایران برگردد.

ملکی راد با اشاره به لزوم باقی ماندن نخبگان در کشورهای خود گفت: یکی از عوامل اصلی توسعه در کشورها نیروی انسانی است که خروج نخبگان از ایران یک زنگ خطر است که امکان دارد توسعه ایران را یک مقدار کم کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 31 مرداد 96، کدمطلب:32615، www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین