پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
دادگاه عالی هند با صدور حکمی، سه‌طلاقه کردن زنان مسلمان را در این کشور غیرقانونی اعلام کرد.

شعار سال: دادگاه عالی هند سه‌شنبه، در حکمی سه‌طلاقه کردن زنان را از طریق تکرار کلمه «طلاق» برای سه بار از سوی همسرانشان، مغایر با قانون اساسی این کشور دانست. این حکم یک پیروزی چشمگیر برای زنان مسلمان هندی محسوب می‌شود. در این نوع طلاق که در میان برخی مسلمانان هند مرسوم است، یک مرد می‌تواند به سادگی و با تکرار لفظ «طلاق» برای سه مرتبه آن هم در یک نوبت، همسرش را طلاق دهد.

زنان مسلمان هندی می‌گویند این نوع طلاق ناقض حقوق آن‌هاست و آن‌ها را در مضیقه قرار می‌‌دهد. گاهی اوقات، مردان مسلمان هندی اینترنتی و از طریق «واتس‌اپ» و «اسکایپ» همسران خود را با تکرار سه‌باره کلمه «طلاق»، سه‌طلاقه می‌کنند.

در حکم دادگاه عالی هند آمده است دولت باید قانون جدیدی را برای جایگزینی سه‌طلاقه کردن زنان مسلمان معرفی کند. یک گروه پنج نفره از قضات مرد از ادیان اسلام، مسیحیت، زرتشتی و آیین‌های هندو و سیک این حکم را صادر کردند. سه نفر از این قضات سه‌طلاقه کردن زنان را مغایر با قانون اساسی هند دانستند.

سه طلاقه به زنی گفته می‌شود که سه بار از همسر خودش طلاق گرفته باشد. سه‌طلاقه کردن زن به معنی نفی رجوع و ازدواج مجدد همان مرد با اوست؛ مگر اینکه زن با مرد دیگری ازدواج کرده، این مرد فوت کند یا آن زن را طلاق دهد. اصطلاح سه‌ طلاقه کردن بر اساس فقه شیعه و فقه اهل سنت، تعاریف متفاوتی دارد.

در مذهب تسنن، سه طلاقه کردن زن می‌تواند در یک نوبت صورت بگیرد و یک مرد مسلمان می‌تواند با سه بار تکرار لفظ «طلاق» یا سه بار خواندن صیغه طلاق در یک مرحله، زن خود را طلاق دهد. برخی حتی از طریق نامه، تماس تلفنی و اخیراً پیام‌رسان‌ها، همسرانشان را طلاق داده‌اند. این در حالی است که در مذهب تشیع یک مرد نمی‌تواند همسرش را در یک نوبت سه‌طلاقه کند.

سه‌طلاقه کردن زنان در یک نوبت، در بسیاری از کشورهای مسلمان (سنی) از جمله عربستان و پاکستان ممنوع شده است. از آنجایی که در هند پیروان ادیان مختلف اجازه دارند قوانین مربوط به ازدواج، طلاق و ارث را بر طبق آموزهای دینی خود اجرا کنند، این نوع طلاق تا پیش از این در این کشور غیرقانونی اعلام نشده بود.

مخالفان این قانون (سه‌طلاقه کردن زنان در یک جلسه)، با تشکیل ائتلافی از زنان مسلمان، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و حزب حاکم ملی‌گرای هندو، برای الغای آن دادخواستی را به دادگاه عالی این کشور تسلیم کردند. مخالفان لغو این قانون می‌گویند اکثریت هندو در تلاش برای محدود کردن نفوذ اسلام در این کشور است. 14 درصد جمعیت یک و سه میلیارد نفری هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 31 مرداد 96، کدمطلب: ۶۲۱۴۲۳۰:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین