پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۷۷۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه خروج بازار مسکن از رکود تنها به عملکرد وزارت را ه و شهرسازی محدود نمی‌شود و بحران بانکی مهم‌ترین عامل طولانی شدن دوره رکود است گفت: رونق بازار مسکن دهه 80 را دیگر تجربه نمی‌کند.

شعار سال: مهدی سلطان‌ محمدی با بیان این که سیاستگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در چهار سال گذشته علمی و منطقی بوده است اظهار داشت: هر چند سیاست‌های درستی برای حوزه مسکن اتخاذ شده اما هنوز این سیاست‌ها به اجرا نرسیده است و نتوانستیم در اجرای این تئوری‌ها موفق ظاهر شویم.

وی با تاکید بر این که مشکلات مربوط به حوزه مسکن به یک وزارتخانه محدود نیست و متاثر از اقتصاد کلان کشور است ادامه داد: بسیاری از تصمیمات برای رفع مشکل مسکن و خروج از رکود خارج از حوزه اختیارات وزیر راه و شهرسازی است.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: باید توجه داشته باشیم که تمام اعتبارات دولت در حوزه مسکن صرف اتمام پروژه مسکن مهر و پاسخگویی به تعهدات دولت قبل بوده است که وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم هیچ نقشی در طراحی این پروژه نداشت اما مجبور به اجرای آن شد هر چند که خود، طرح‌هایی برای حوزه مسکن در نظر گرفته بود.

سلطان‌محمدی با تاکید بر این که یکی از متهمان ردیف اول رکود مسکن بانک‌ها هستند اظهار داشت: بحران بانکی در طولانی شدن دوره رکود بسیار تاثیرگذار بود و با ایجاد و بروز مشکلات بانکی از جمله کسری منابع، ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری مسکن، ساخت و سازهای لوکس توسط بانک‌ها و... امکان ارائه تسهیلات به فعالان واقعی حوزه مسکن محدود شد.

وی با تاکید بر این که خروج از این رکود عمیق مسکن کار آسانی نیست اظهار داشت: علی‌رغم این که دولت یازدهم توانست تسهیلات خرید مسکن را به چند برابر برساند اما تغییر فاحشی را در افزایش قدرت خرید مردم شاهد نبودیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: باید انتظارات‌مان در حوزه مسکن را کاهش دهیم و بدانیم که دیگر شاهد رونق بازار مسکن مانند آنچه که در دهه 80 تجربه کردیم، نخواهیم بود.

وی افزود: معتقدم خروج کامل مسکن از رکود طولانی مدت خواهد بود اما در حال حاضر برای خروج از این رکود در جهت مثبت گام برمی‌داریم.

وی تاکید کرد: عملاً بحران‌های بانکی در کشور مانع از اجرای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن شد. البته باید توجه داشته باشیم که هیچ‌گاه و در هیچ دوره‌ای دولت دخالتی در ایجاد دوره‌های رونق و رکود نداشته و این به مکانیزم و ساختار بازار مربوط است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 4 شهریور 96، کد مطلب: 528274:www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین