پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۷۷۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از بخشنامه استخدامی آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد: این قوانین و جنسیتی کردن آن درباره زنان، نه‌تنها توهین به زنان، بلکه توهین به افراد دیگر، فارغ از مرد یا زن بودن آن‌ها هم هست .

شعار سال : دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از بخشنامه استخدامی آموزش‌و‌پرورش اعلام کرد: این قوانین و جنسیتی کردن آن درباره زنان، نه‌تنها توهین به زنان، بلکه توهین به افراد دیگر، فارغ از مرد یا زن بودن آن‌ها هم هست.

بعد از خبرهای منتشره مربوط به قوانین و اساسنامه کارخانه چسب هل که با واکنش گسترده در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد، این بار بخشنامه 18 بندی آموزش‌وپرورش، برای استخدام معلمان باعث تعجب و بیشتر از آن تأسف شد.

آموزش‌وپرورشی که نقش تعلیم و تربیت در جامعه را بر عهده دارد، این بار با انتشار بخشنامه‌ای 18 بندی درباره شرایط استخدامی معلمان در این سازمان، به صلاحیت این سازمان به‌عنوان نهاد تعلیم و تربیت در جامعه خدشه وارد کرد.

در پی اعلام بخشنامه شرایط استخدامی معلمان، واکنش‌هایی از سمت افراد، متقاضیان دبیری، نمایندگان و فعالین صنفی ایجاد شد. هر عقل سلیمی با خواندن این شرایط و ضوابط استخدامی، می‌تواند تشخیص دهد که این قوانین ناقض حقوق بشر و توهین‌آمیز است خصوصاً در بخش‌های مربوط به زنان و بیماری زنان.

بخش کوچکی از قوانین استخدامی معلمان که در بخشنامه آموزش‌وپرورش شده است، ازاین‌قرار است: « تعداد دندان‌ها کمتر از 20 عدد ممنوعیت استخدام دارد. نداشتن بیش از 6 دنده از قفسه سینه. برگشت ادرار (ریفلاکس) به حالب‌ها: اگر دوطرفه یا یک‌طرفه شدید (از گرید 3 به بالا) باشد ممنوع. بیماری‌های زنان: اختلالات زنانگی، موهای زائد صورت، بلوغ زودرس یا دیررس، سابقه جراحی بیماری‌های رحمی

خواندن این قوانین با چنین شاخصه‌های دور از منطقی، اعتراضاتی مبنی بر نقض حقوق و کرامت انسانی، خصوصاً در بخش بیماری زنان دربند 17 این بخشنامه را در پی دارد.

معاینات پزشکی و شرایط درمانی، برای آگاهی از صحت سلامتی معلمان امری ضروری است و چه‌بسا از سوی عموم و افراد متقاضی استخدام با استقبال رو ب رو شود؛ اما مسئله قابل‌توجه این است که حقوق انسانی افراد، نباید تحت هیچ شرایطی با خدشه مواجه شود و آنچه در این بخشنامه بیش از همه قوانین به چشم می‌خورد، ضربه به شخصیت متقاضیان است.

فاطمه سعیدی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره انتشار این بخشنامه بر روی سایت آموزش‌وپرورش گفت: ما هم این بخشنامه را مطالعه کردیم و اعتراضات زیادی به آن وارد است. حتی خود من و خانم مولاوردی یادداشتی را دراین‌باره نوشتیم و اعتراض خودمان را اعلام کردیم.

او ادامه داد: من چون خودم هم معلم هستم، یکسری تأییدیه‌های سلامتی را برای معلمان لازم می‌دانم؛ یعنی معلمی که وارد آموزش‌وپرورش می‌شود، باید سلامتی او تائید شود؛ اما این بخشنامه، خصوصاً با تأکید بر روی بیماری‌های زنانه، توهین آمیر و محل اعتراض است.

او افزود: البته آقای چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، اعلام کردندکه این بخشنامه اصلاح می‌شود و از روی سایت سازمان سنجش نیز برداشته شد.

سعیدی ادامه داد: این قوانین و جنسیتی کردن آن درباره زنان، نه‌تنها توهین به زنان، بلکه توهین به افراد دیگر، فارغ از مرد یا زن بودن آن‌ها هم هست. اگر این بخشنامه اصلاح نشود ما حتماً در مجلس روی آن بحث خواهیم کرد و من مراتب اعتراضم را به آن بیان می‌کنم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در پاسخ به این سؤال که این بخشنامه از سمت چه کسی یا چه کسانی تدوین و اجرایی شده است، گفت: یکی از اولین مسائلی که حتماً در کمیسیون آموزش مجلس آن را مطرح می‌کنیم همین است که این بخشنامه، از کجا نشات گرفته؟ چه کسی آن‌ را تدوین کرده؟ اصلاً چرا این بخشنامه تائید شده؟ چون بخشنامه‌ها برای اجرایی شدن، باید یک پروسه طولانی‌مدت را طی کنند و بعدازآن تائید شوند و به نظر می‌رسد که این بخشنامه از مرحله پیشنهاد عبور کرده است.

سعیدی، در رابطه با شائبه حمایت شرکت‌های بیمه از این بخشنامه، برای کاهش هزینه‌های بیمه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من چیزی دراین‌باره نشنیده‌ام که بخواهم آن را تائید یا رد کنم اما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شخصاً پیگیر این موضوعات خواهم بود.

او هم‌چنین از نقل‌قول شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گفت: خانم مولاوردی هم به این مسئله واکنش نشان دادند و آن را «نقض حقوق شهروندی» دانستند.

سعیدی در پایان تأکید کرد: به نظر من این اتفاق، فارغ از جنسیت و قومیت افراد، مسئله‌ای ملی است که باید به آن رسیدگی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد24 ، تاریخ انتشار: 5 شهریور 1396، کدخبر:72815 www.rouydad24.ir،،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین