پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
رئیس جدید سازمان محیط زیست پیشنهادی ارائه کرد که می تواند در صورت تحقق به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

شعارسال: هشتمین جلسه کمیته سیاستگذاری (کمیته راهبری) ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای به‌روزرسانی و تدقیق نقشه راه احیای دریاچه ارومیه برپا شد.

عیسی کلانتری در این جلسه با اشاره عدم تخصیص کامل منابع مورد نیاز ستاد در سه سال و نیم اخیر از سوی دولت گفت: هنوز مشکلات مالی دولت به پایان نرسیده و در مقطع کنونی نیز با کمبود منابع روبرو است؛ به همین دلیل توصیه من رفتن به دنبال منابع دیگری غیر از منابع دولتی است زیرا با منابع داخلی دریاچه ارومیه و محیط زیست کشور احیا نمی‌شود. اگر ستاد صرفا تمرکز و برنامه‌ریزی را روی منابع دولت کند، احیای دریاچه با تاخیر بیشتری مواجه می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین در جریان بازنگری نقشه راه احیاء، برنامه‌ها باید متناسب با منابع باشد. اگر دولت سالانه 100 درصد اعتبارات پیش‌بینی شده را پرداخت کند، 100 درصد کار انجام شود و اگر اعتبارات کمتری تخصیص یافت، حجم کاری متناسب با آن تعریف شود؛ نه اینکه کار بخوابد یا ما صرفا متهم به کم‌کاری شویم.

دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: بنده پیشتر به آقای رییس جمهور نیز گفته بودم، محیط ‌زیست صرفا برای ما نیست، برای نسل‌ها بعدی هم است و باید محیط زیست به جای اولویت آخر بودن، جزء اولین اولویت‌هاي دولت باشد.

وی افزود: اگر ما صرفا صبر کنیم پول هنگفت برسد، بعد محیط زیست را نجات دهیم، محیط زیست از بین رفته است. الان باید سالی دو میلیارد دلار پول به محیط زیست تزریق شود تا بتواند جان بگیرد. الان آب‌های تجدید‌پذیر کشور از 130 میلیارد متر مکعب به 88 میلیارد متر مکعب رسیده است. ما باید به دنبال منابع دیگر برویم. باید به دنبال منابع مالی بین المللی برویم. چون هیچ چاره‌ای جز استقراض از منابع بین‌المللی نداریم. الان در دنیا 12 هزار میلیارد دلار پول سرگردان وجود دارد که به دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری است؛ این رویکرد 10 سال پیش نبود، ولی الان برای سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست تقاضا زیاد است، پس ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم.‌

بدون شک سرمایه گذاری های بین المللی می تواند به نجات ارومیه کمک کند. خشک شدن دریاچه ای با خواص درمانی فراوان و البته آب بسیار شور، تنها شوره زاری را از خود بر جا می گذارد که با وزیدن هر باد، طوفانی از نمک برخواهد خواست.

طوفان نمک می تواند نه تنها جنگلهای سر راه خود در حاشیه دریای مازندران را خشک کند، یلکه کل کشاورزی ایران و افغانستان را نابود کند.

البته تبعات آن برای سایر کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و تاجیکستان و ... نیز خواهد بود اما نابودی جنگل های وسیع شمال ایران ی تواند، مهمترین منبع زیستی و ریه های زمین در خاورمیانه را از بین ببرد.

بدون شک در خاورمیانه جنگلهای شمال ایران به عنوان سرسبز ترین ناحیه شناخته می شوند و نابودی آن می تواند تاثیرات زیادی بر اکوسیستم منطقه ایجاد کند.

به همین علت می توان انتظار داشت که کمک های بین المللی برای احیای دریاچه ارومیه به ایران تخصیص داده شود تا شاهد تبعات منفی نباشیم.

البته این موضوع به هنر دیپلماسی محیط زیستی مسئولان ما بستگی دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیتر شهر، تاریخ انتشار: 7شهریور1396، کدخبر: 50350: www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین