پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
نمایندگان مجلس معتقدند موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات حج با عربستان باب گفت‌وگوی جدید با این کشور جهت ازسرگیری روابط را باز کرده است.

شعار سالمنابع آگاه نزدیک به وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا اعلام کرده اند بعد از برگزاری مناسک حج امسال هیأتی دیپلماتیک از عربستان عازم ایران می‌شوند تا خسارات وارده به سفارت عربستان در تهران و نیز کنسولگری این کشور در مشهد را برآورد کنند.

البته قرار بود این هیأت از دو ماه قبل وارد ایران شود که به علت برخی برنامه ها این سفر به تعویق افتاد.

ایران عربستان و عراق

رسانه های کویتی نیز می گویند هیأت عربستانی خواستار دیدار با قضات و مسئولان پیگیری پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان که منجر به قطع روابط دوجانبه شد، بوده است اما وزارت خارجه ایران موفق نشده این خواسته را تأمین کند.

گفتنی است اختلافات میان دو طرف حین موسم حج به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته و مسئولان سازمان حج و نیز هیأت دیپلماتیک کنسولی ایران که به ریاض سفر کرده‌اند درباره حل بخشی از اختلافات دو طرفه صحبت کرده‌ و به مقامات ایرانی اطلاع داده‌اند که موضع عربستان مثبت است.

همچنین ایران نیز هیأتی دیپلماتیک را حاضر کرده تا پس از سفر هیأت عربستان به تهران، عازم ریاض شود به این امید که این کانال‌های مستقیم دو طرفه به جای برخی میانجی گری‌ها، آغازی برای حل اختلافات باشد.

نمایندگان مجلس نیز در گفت و گوهایی که با خانه ملت داشتند، نتیجه بخشی مذاکرات حج با عربستان را یکی از دلایل مهم کاهش اختلافات دانسته و معتقد بودند جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا پذیرای هیأت عربستانی برای بررسی مسائل دوجانبه و حل مشکلات فیمابین باشد. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

شهریاری: مذاکرات موفقیت‌آمیز حج باب گفتگو برای بهبود روابط تهران-ریاض را باز کرد

سیدکمال الدین شهریاری در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به تمایل عربستان به برقراری مذاکرات با ایران جهت افزایش مجدد سطح روابط در پی نتیجه بخش بودن مذاکرات حج گفت: اصولا یکی از فلسفه های برگزاری حج افزایش وحدت میان جوامع مختلف مسلمان طی این همایش جهانی است.

نماینده مردمدشتیدر مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مسلمانان با شرکت در  مناسک حج به نقاط مشترک می رسند و وحدت و یکپارچگی خود را به نمایش می گذارند لذا مذاکرات حج اخیر توانست به عنوان مقدمه ای برای افتتاح باب گفت و گو با عربستان بسیار مؤثر واقع شود که البته ضروری نیز بود.

کمال الدین شهریاری

وی در ادامه با اشاره به مذاکراتی که قرار است با سفر یکهیأت عربستانیبه ایران بعد از اتماممناسک حجانجام پذیرد، گفت: جمهوری اسلامی همواره برای برقراری روابط حسنه با کشورهای همسایه و مسلمان پیش قدم بوده و این اقدام را جزء استراتژی و ویترین خود می داند که باید به دنبال توسعه روابط با کشورهای همسایه و مسلمان باشیم.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه عربستان یکی از کشورهای بزرگخاورمیانهبوده که بیت الله الحرام نیز در آنجا قرار دارد، عنوان کرد: برقراری روابط دوستانه با عربستان می تواند منافع دو کشور در منطقه را به منافع مشترک تبدیل کرده و درصلح و ثبات منطقهتأثیرگذار باشد.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیدر پایان با بیان اینکه حفظمنافع ملی جمهوری اسلامیاز شروط اصلی برای مذاکرات دیپلماتیک با عربستان است، خاطرنشان کرد: امروز شیعیان مورد بی مهریعربستانقرار گرفته اند که باید فکری به حال وضعیت آنها شود همچنین باید وضعیت به گونه ای شود که اتباع ایرانی در زمان حج و غیر حج در عربستان از امنیت برخوردار باشند.

علیم یار محمدی با اشاره به تمایلعربستان سعودیبرای برگزاری دور مذاکرات جدیدی جهت افزایش سطحروابط دیپلماتیکبا ایران گفت: سیاست های نظام جمهوری اسلامی و به واسطه آن دولت مبنی بر ایجاد روابط دوستانه با همسایگان به ویژه کشورهای مسلمان و رفع اختلافات فیمابین است.

نماینده مردمزاهداندر مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: برنامه هایی کهوزارت امور خارجهبرای پذیرشهیأت عربستانیو اعزام هیأتی بعد از سفر سعودی ها به ایران دارد نیز در راستای برنامه های سیاست خارجیدولت دوازدهمبوده که قطعا رویکردی بهتر از این نمی توانستیم در پیش بگیریم که پیشنهادی سعودی ها را برای افزایش سطح روابط در پی مذاکرات جدید بپذیریم.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از مدیریت فضای ابری خاورمیانه که استکبار جهانی آن را به وجود آورده، عنوان کرد: لازم است با اتحادی که میان کشورهای مسلمان به وجود می آید ماهیت استکبار مشخص شده و مردم منطقه جایگاه خود را که جایگاهی در چارچوب موازین دینی و مذهبی به دست بیاورند.

علیم یارمحمدی

یارمحمدی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران وعربستان سعودیدو کشور قدرتمند منطقه هستند، یادآور شد: متأسفانه با اقدامات غرب شکافی میان مسلمانان افتاد که عواقب بدی داشت و باید این شکاف را برداشت تا قدرت اصلی آنها مشخص شود که این امر می طلبد تا کشورهایی که الگو هستند وحدت خود را به رخ استکبار بکشند.

نایب رئیسکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیدر پایان مذاکرات با عربستان که منجر به از سرگیری اعزام حجاج ایرانی شد را یکی از عوامل کاهش اختلافات میان دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری مناسک حج همواره باعث کاهش اختلافات و افزایش وحدت بوده که نتیجه بخش بودن مذاکرات برایازسرگیری اعزام حجاج ایرانیمقدمه ای برای کاهش اختلافات میان دو دولت شد.

کوسه غراوی: میزان پایبندی عربستان به تعهدات نیاز به ارزیابی دارد/ ایران از گام‌های عربستان برای کاهش اختلافات استقبال می‌کند

شهرام کوسه غراوی با اشاره به تأثیر مثبت نتیجه بخش بودن مذاکرات حج با عربستان و اعزام مجدد حجاج ایرانی گفت: هم اکنون این زمینه فراهم است تاعربستان سعودیگامی نیز برای کاهش سطح اختلافات در روابط خود با ایران بردارد.

نماینده مردممینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپهدر مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد:جمهوری اسلامیو اصولا ایرانیان از دیرباز همواره به دنبالصلح و ثبات امنیت در خاورمیانهو در این خصوص پیشگام بوده است لذا با رویکردی که نظام جمهوری اسلامی نسبت به روابط دوجانبه با کشورهای همسایه و به خصوص مسلمان دارد، لازم استعربستاندر نگاه خود تجدید نظر کرده و حسن نیت خود را به اثبات برساند.

کوسه غراوی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

وی همچنین اعزام هیأت سعودی به ایران بعد از برگزاری مناسک حج و به دنبال آن اعزام هیأت ایرانی به ریاض را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این بین از سعودی انتظار داریم به تمام تعهدات خود در روابط دوجانبه عمل کند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیدر پایان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه تا این زمان از برگزاریمناسک حجعربستان سعودی عملکرد نادرستی نسبت به تعهدات خود نداشته باید منتظر باشیم تا ببینیم عملکرد آنها تا پایان مراسم چگونه خواهد بود و به نوعی حج امسال عرصه ای برای آزمودن میزان پذیرش تعهدات ازسویعربستاناست که قطعا در برقراری مجددروابط دیپلماتیکدر آینده تأثیرگذار خواهد بود.

ملکشاهی راد: شروطی که عربستان باید برای برقراری مجدد روابط با ایران بپذیرد

محمدرضا ملک شاهی راد در خصوص تصمیم عربستان مبنی بر اعزام هیأتی به ایران برای بررسی و برآورد خسارات سفارتخانه و کنسولگری این کشور بعد از اتماممناسک حج، گفت: سیاست کلانجمهوری اسلامیومقام معظم رهبریرفع تنش میان ایران و همه کشورهایی است که پیش از این به دنبال تنش با ما بوده اند.

نماینده مردمخرم آباد و دورهدر مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به دنبال گسترش روابط با کل دنیا هستیم و قطع رابطه ای با هیچ کشوری به جزرژیم صهیونیستیکه به رسمیت نمی شناسیم، نداریم، اظهار داشت: به کشورهای همسایه اثبات شده کهجمهوری اسلامیاصرار بر ارتباط و مراوده با کشورهای همسایه خود دارد.

محمدرضا ملکشاهی راد

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی تحت تأثیر افکاروهابیتو مخالفت با شیعه روابط خود را با ایران تیره و تار کرده در حالی که می داندایرانمی تواند حامی خوب آنها در منطقه باشد چرا که صداقت خود را در عمل به کشورهای همسایه به خصوص با کمک های صادقانه به مردمعراقبه اثبات رسانده است.

ملکشاهی راد افزود: اخیرا تغییراتی در حوزه پادشاهی عربستان اتفاق افتاده و به اشتباه به سمتآمریکاکشیده شده اند در حالی که نباید واشنگتن را حامی سیاسی خود بدانند چرا که آنها صرفا به دنبال دوشیدن منابع عربستان بوده و آنها را به مثابه گاو شیرده می بینند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین با بیان اینکه سوءمدیریتی درمناسک حج سال 94رخ داد که منجر بهفاجعه مناشد، اظهار داشت: قطعا عربستان سعودی باید برای افزایش مجدد سطح روابط برخی شروط را بپذیرد که مهم ترین آن پرداخت خسارات وارده به خانواده شهدای منا و عذرخواهی در این خصوص است.

وی در ادامه با بیان اینکهجمهوری اسلامیهمواره همچون گذشته پذیرای کشورهای دوست و همسایه به خصوص مسلمان است، ابراز داشت: عربستان سعودی باید دست از دخالت در کشورهایی همچونعراق،سوریه،یمن،بحرینو غیره بردارد چنانچه جمهوری اسلامی نیز دخالتی در امور داخلی این کشورها ندارد و معتقدیم مردم آنها باید برای این کشور تصمیم گیری کنند.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامیدر پایان خاطرنشان کرد: عربستان باید آزمون خود را در خصوص پایبندی به تعهدات دوجانبه پس دهد و همواره قواعد بین المللی و روابط دوجانبه را رعایت کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ، تاریخ انتشار 14 شهریور 96، کدمطلب:347327، www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین