پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۷۹۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
در شرایطی که بانک مرکزی،نظارت ها را بر میزان سود پرداختی سپرده گذاری ها تشدید کرده،اما خودروسازان همچنان بر همان مدار قبلی حرکت می کنند.

شعار سال : با اعلام نرخ 15 درصدیسود سپرده گذاری های بلند مدتو تاکید بانک مرکزی بر لزوم تمکین بانک ها از این مصوبه ،سیل مراجعه های مردم برای سرمایه گذاری در بانک ها (در بازه زمانی محدودی که برای آن تعریف شده بود و به موجب آن مشمول سود اعلامی بانک مرکزی نمی شد) ، تشدید شده است.

اگرچه در این میان برخی کارشناسان اعلام بانک ها و تشویق مردم به سرمایه گذاری و سپرده گذاری در بازه زمانی که مشمول این مصوبه نمی شد را به نوعی دور زدن قانون تلقی کردند، این عده معتقدند اعلام نرخ سود مذکور بر مبنای مصالح و منافع اقتصادی بلند مدت کشور تعریف شده و نباید در چنین شرایطی،با تشویق به تعجیل مردم برای سپرده گذاری به نوعی مترصد دور زدن این مصوبه شد،امابه هر ترتیب از این پس،حداکثرسود پرداختی بانک هااز محل سپرده گذاری، 15 درصد خواهد بود و این میزان فاقد جذابیت لازم برای تزریق نقدینگی در بانک ها می باشد.

بر اساس گزارش های موجود،سود مشارکت برخی خودرو سازان همچنان بالاتر از 20 درصد برآورد می شود،رویه و رویکردی که در نقطه مقابل تصمیمبانک مرکزیبرای ساماندهی بازار پول به نظر می رسد.

سعیدنظام لو،کارشناس اقتصاد با اشاره به لزوم تمکین تمامی بانک ها،موسسات پولیو مراکز و مجموعه هایی که مستقیم یا غیر مستقیم به پرداخت سود مبادرت می ورزند، اظهار کرد:ساز مخالف خودروسازان و عدم رعایت قانون مذکور از سوی آنها،می تواند بخش قابل توجهی از عموم مردم را به سرمایه گذاری در این بخش(سود مشارکت خودرو سازان)هدایت کند.

نظام لو عنوان کرد:یقینا در شرایطی که نرخ سود روز شمارِ سپرده گذاری ها 10 درصد محاسبه می شود،پرداخت سود مشارکت بالای 20 درصد از سوی برخی خودرو سازان می تواند بسیار جذاب به نظر برسد.

وی افزود:طرح این موضوع به معنای تصمیم ناصحیح بانک مرکزی(تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی) نیست و در صورت اتخاذ تدابیر مکمل،رویکرد مذکور را می توان،سازنده و ضروری توصیف کرد و حتی این انتقاد وارد است که می باید خیلی پیشتر از این ها بانک مرکزی حساسیت لازم را برای اجرای این مصوبه و قانون نشان می داد.

کارشناس اقتصاد گفت:به اعتقاد بنده در صورت اثبات و قطعیت رویکرد برخی از نمایندگی هایخودرو سازانباید با ورود دستگاه های ذیربط و فرادستی،مجموعه های اینچنینی نیز مکلف به کاهش نرخ سود مشارکت شوند تا همسویی و یکپارچگی لازم در این خصوص تامین و محقق شود.

عدم رعایت مصوبه کاهش سود بانکی توسط خودروسازان

پروانه رستاخیز،محقق و پژوهشگر اقتصادی نیز با اشاره به تاکید والی ا...سیف،رئیس بانک مرکزی بر لزوم رعایت نرخ سود در قراردادهایپیش فروش خودروگفت:در طی روزهای اخیر،شخصا برای ارزیابی ضمانت اجرایی مصوبه بانک مرکزی به بانک های متعددی در شهر تهران و کرج مراجعه کردم و بدون استثنا،تمامی بانک ها با صراحت عنوان کردند امکان پرداخت سود بالاتر از 15 درصد برایسپرده گذاری هاوجود ندارد.

وی افزود:به نظر می رسد،اتمام حجت بانک مرکزی با بانک ها موثر واقع شده و امید آن می رود این جدیت و تمکین به قانون در آینده نیز استمرار یابد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:برخلاف این یکپارچگی و همسویی در مکلف بودن بانک ها به رعایت و اجرای مصوبه مذکور، اما برخی اخبار موید عدم رعایت مصوبه اشاره شده از سوی خودرو سازان می باشد.

وی افزود:آنچنان که در اخبار مربوطه منعکس شده،یکی از شرکت های خودرو ساز،به تناسب زمان تحویل خودروی پیش فروش شده،نرخ سود مشارکت را از 18 تا 25 درصد اعلام کرده و حتی سود انصراف از قرارداد را 18 درصد پیش بینی کرده است

رستاخیز در خاتمه یادآور شد:انتظار می رود برای رفع این دوگانگی ها چاره اندیشی شود،زیرا انعکاس چنین اخباری،نشان دهنده عدم اجرای یکپارچه این قانون است که می تواند حصول اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص را دشوار و کُند سازد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 16 شهریور 96، کدمطلب:۶۲۳۳۱۰۷، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین