پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
شریعتمداری البته برای نخستین بار به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به گلایه های مردم از خودروسازان وطنی و تحمل کاستی ها و کمبود ها از سوی مردم اشاره می کند و با تشکر از هموطنانمان که صبورانه کیفی سازی خودروهای وطنی را تحمل کردند تا اینکه امروز محصولات ایرانی روانه بازارهای هدف خارجی شود، گفت: البته تولید داخل که تضمین کننده اشتغال هم هست، اهمیت دارد، ولی باید مطمئن باشیم، خودرویی که در اختیار مردم می گذاریم، کمترین تأثیر را در تصادفات منجر به مرگ و قطع نخاع و آسیب های جسمی دارد.
شعار سال: چندین و چند دوره است، با شروع کار وزیران مختلف صنعت، معدن و تجارت می بینیم که نخستین اظهارنظرها و دستورالعمل های آنان، مرتبط با حوزه خودروست. وزیران پس از آغاز به کارشان در این وزارتخانه صنعتی و البته تجاری، پرداختن به موضوع خودرو و خودروسازی ها جزو اولین اقداماتشان است، اما رفته رفته این مسأله از اولویت کاری خارج و کمتر به آن پرداخته می شود.

صنعت خودرو یکی از بخش های مهم تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است که هرچند گفته می شود، نسبت دولتی ندارد، در حقیقت بهترین لفظ برای این بخش صنعت، خصولتی است. به لحاظ درآمدی و پولساز بودن هم به واسطه انحصاری بودن صنعت خودروسازی و بستن تعرفه های بالا به بخش واردات، این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین، این اهمیت بر وزیر مربوطه هم به طریق اولی پوشیده نیست.

خودروسازان در جلب رضایت مشتریان موفق نبوده‌اند!

البته هرچند تولید کنندگان وطنی خودرو تحت این حمایت های سنگین به تولید خودرو می پردازند و مردم هم به سهم خود تا کنون حمایت های فراوانی از این بخش داشته اند، هم خود خودروسازان، هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم مردم به خوبی می دانند که دو شرکت اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا ـ چه به لحاظ کیفیت محصولات تولیدی شان و چه در بخش ایجاد رضایت برای مشتریان ـ هرگز موفق نبوده اند.

با وجود سابقه چند دهه این دو شرکت بزرگ خودروسازی، آنها نه تنها نتوانسته اند با تولید محصول یا محصولاتی شایسته نسبت به کسب و جلب رضایت مشتریان خود اقدام کنند، بلکه در فاصله تنها چند سال به واسطه اعمال تحریم های ظالمانه بازار فروش محصولات را به راحتی به برخی شرکت ها و خودروهای بی کیفیت چینی که شاید عمر کارخانه های تولیدی این خودروها به یک سوم عمر ایران خودرو و سایپا هم نرسد، واگذار کردند.

حالا هم با وجود برداشته شدن تحریم ها در قراردادها و توافقات مربوط به تولید خودروهای جدید، نه تنها شرایط مناسبی برای مشتریانشان فراهم نکرده اند، بلکه قرار است خودروهای جدید را با قیمت هایی بسیار بالاتر از نرم جهانی آن به مردم بفروشند؛ در حالی که اگر بخواهند صادراتی از این ناحیه داشته باشند، هیچ کجای دنیا حاضر نمی شود، خودروی تولید شده در ایران را با قیمت هایی بسیار بالاتر از قیمت جهانی خریداری کنند. با وجود این، باید دید قیمت صادراتی محصولات جدید نسبت به قیمت فروش آن در داخل چگونه خواهد بود!

چرا بازار خودروهای اقتصادی را به چینی‌های بی‌کیفیت واگذار کردیم؟!

از این که بگذریم، خودروسازان داخلی نه توانسته اند محصولات رقابتی و صادراتی تولید کنند و نه اینکه بازار واگذار شده به خودروهای بی کیفیت چینی را پس بگیرند. الان حدفاصل قیمت خودروهای اقتصادی (اکونومی) تا خودروهای لوکس و روز دنیا ـ که ارقام بین 55 میلیون تا 100 میلیون را شامل می شود و خریدار آن طبقه متوسط جامعه هستند ـ تقریبا در اختیار خودروهای چینی قرار گرفته و خودروسازان داخلی، یا نتوانسته اند خودرویی برای این قشر از جامعه تولید کنند یا اینکه نسبت به واردات و فروش خودروهای چینی در این رنج قیمتی اقدام کرده اند.

علاوه بر همه این مسائل، باید عدم برخورداری از استاندارد کافی و کیفیت لازم را به مشکلات خودروهای تولید داخل اضافه کرد؛ موضوعی که امروز داد وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان ملی استاندارد را هم درآورده و پس از پلیس که بارها نسبت به عدم برخورداری از کیفیت لازم در برخی خودروهای تولیدی هشدار داده بود، این بار این دو متولی حوزه صنعت و استاندارد هم از بی کیفیتی و رعایت نکردن استانداردهای لازم در برخی خودروها گلایه دارند.

هشدار وزیر جدید صنعت به خودروسازان وطنی!

«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم اندکی پس از به دست گرفتن سکان این وزارتخانه در خصوص استاندارد خودروها به خودروسازان وطنی هشدار داده و گفته است، «همه خودروسازان کشور بدانند تنها زمانی می توانند با وزارت صنعت کنار بیایند که حداقل کف استانداردهای تولید خودرو را رعایت کنند.»

وی عنوان کرده است: «در دوره زمانبندی معینی با خودروسازان این موضوع را بدون هیچ رودربایستی مطرح می کنیم که رعایت ۵۵ استاندارد صنعت خودرویی حداقل و کف انتظار است. » البته رئیس سازمان ملی استاندارد، نظر دیگری دارد و حداقل استانداردهای مورد نیاز را بیش از هشتاد مورد عنوان کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری تحریم های ظالمانه خاطرنشان کرد: ما در دوره ای محدودیت های تحریم داشتیم و امروز دیگر تابو شکسته و رعایت نکردن استانداردهای ایمنی، مسأله غیرقابل گذشت است و نمی توانیم بر سر ایمنی مردم معامله کنیم.

دفاع وزیر از مردم در مقابل خودروسازان!

شریعتمداری البته برای اولین بار به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به گلایه های مردم از خودروسازان وطنی و تحمل کاستی ها و کمبود ها از سوی مردم اشاره می کند و با تشکر از هموطنانمان که صبورانه کیفی سازی خودروهای وطنی را تحمل کردند تا اینکه امروز محصولات ایرانی روانه بازارهای هدف خارجی شود، گفت: البته تولید داخل که تضمین کننده اشتغال هم هست، اهمیت دارد اما باید مطمئن باشیم، خودرویی که در اختیار مردم می گذاریم، کمترین تأثیر را در تصادفات منجر به مرگ و قطع نخاع و آسیب های جسمی دارد.

این مسأله، اهمیت بسیاری دارد، چون هم اکنون میزان تصادفات جاده ای در ایران قربانیان زیادی می گیرد. همین تازگی یکی از مسئولان گفته بود، روزانه به اندازه سرنشینان یک ایرباس 300 نفره در جاده های کشور قربانی تصادفات خودروها می شوند. این موضوع افزون بر نشان نقص و کمبودهای ما در حوزه راه ها، یادآور می شود که بی کیفیتی و غیراستاندارد بودن خودروها نیز سهم بسزایی در مرگ و میر جاده ای و همچنین ایجاد ضایعه های جسمی برای هموطنانمان دارد.

سال ۹۷؛ پایان تولید خودروهای غیراستاندارد

اما رئیس سازمان ملی استاندارد پا را فراتر از وزیر صنعت، معدن و تجارت گذاشته و سال ۹۷ را پایان تولید خودروهای غیر استاندارد می داند. او از پایان تولید خودروهایی که استاندارد اجباری را دریافت نمی کنند، خبر داد.

« نیره پیروز بخت» با اشاره به تدوین سختگیرانه استانداردهای خودرو و تطبیق آنها با استانداردهای بین المللی افزود: تعداد استانداردهای قابل قبول خودرو از 55 مورد به 83 استاندارد رسیده که تولید کنندگان خودروها در صورت رعایت نکردن این موارد، اجازه تولید نخواهند داشت.

وی با اشاره به ضرورت رعایت استاندارد در جاده ها و قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: اگر استاندارد خودرو رعایت شود، ولی در بقیه موارد استاندارد اجرایی نباشد، نتیجه استفاده از خودرو برای مصرف کنند مطلوب نخواهد بود.

امیدواریم شعارهای قشنگ کمرنگ نشوند!

البته نگاهی به سابقه سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از شریعتمداری نشان می دهد که اغلب آنها در ابتدای سکانداری این وزارتخانه اظهارات تند و آتشینی علیه خودروسازان بر زبان رانده اند؛ اما یکباره آتش انتقادات کم و در برخی موارد خاموش شده است. البته جای امیدواری است که با توجه به شناخت شریعتمداری از حوزه صنعت و تجارت و البته نفوذ او در قوه مجریه، این سخنان او درباره خودروسازان جدی باشد و هچمون وزیران سابق کم کم آتش انتقاد او از خودروسازان به نفع مردم، کم کم خاموش نشود. امیدواریم شعارهای قشنگ وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با لابی خودروسازان کمرنگ نشود!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار 19شهریور 96، کدمطلب:728889 : www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین