پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
درحالی افزون بر ۲۰۰ هزارنفر از جمعیت همدان را حاشیه نشینان تشکیل می دهند که مناطق حاشیه شهر ازنبود امکانات ورزشی رنج می‌برند و نوجوانان ساکن در این مناطق درمعرض آسیب اجتماعی قراردارند.

شعار سال: یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها مبحث حاشیه‌نشینی و بحث مهاجرت روستاییان به شهرها است به طوری که استان همدان نیز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران با شیب قابل‌توجهی با معضل حاشیه‌نشینی روبه‌رو بوده که این مسئله زنگ خطری برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌ زمین است.

همان‌قدر که کلان‌شهر شدن همدان، بستر مناسبی برای پیشرفت این شهر تاریخی فراهم کرده به همین میزان خطرات و معضلات زیادی گریبان گیر این شهر باستانی است.

همدان از مهاجرپذیرترین شهرهای غرب کشور است

استان همدان یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای غرب کشور بوده که به علت قرار گرفتن در بین شش استان کشور شاهراه مواصلاتی غرب کشور نیز است و از استان‌های اطراف نظیر کرمانشاه، سنندج، لرستان و خوزستان مهاجران زیادی را در خود جای‌داده و به همین دلایل تعداد افراد حاشیه‌نشین همدان به جمعیتی افزون بر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

مناطق حاشیه‌نشین همدان در محلات خضر، کشتارگاه، مجیدیه، پشت سیلو، راه قدیم شورین، آزادشهر، حصار امام، حصار علی‌آباد، منوچهری، مزدقینه و شاه‌پسند و دیزج است که بیش از ۳۰ درصد جمعیت همدان در این مناطق زندگی می‌کنند و متأسفانه مردم این مناطق از امکانات ضعیف رفاهی، اجتماعی و تفریحی نیز محرومند.

مشکلات عدیده‌ای که حاشیه‌نشینی را به معضل جدید امروز و بحران فردا تبدیل می‌کند بزهکاری، سرقت، نزاع دسته‌جمعی، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است که بیشتر از همه قشر نوجوان و جوان را مورد آسیب قرار می‌دهد.

باید به بحث سرگرمی و اوقات فراغت جوانان مناطق حاشیه نشین رسیدگی شود

همین موارد تاکید دارد که علاوه بر امکانات وسیعی که مسئولان باید برای حاشیه‌نشینان فراهم کنند باید به بحث سرگرمی و اوقات فراغت جوانان این مناطق نیز رسیدگی کنند.


جمعیت اکثر مناطق حاشیه‌نشین را نوجوانان و جوانانی تشکیل داده‌اند که ضعف مالی خانواده‌های خود و عدم امکانات تفریحی و سرگرمی در مناطقی که زندگی می‌کنند باعث شده تا به سمت بزهکاری کشیده شوند که در این میان به‌طورقطع ورزش و گسترش امکانات ورزشی در این مناطق آسیب‌های اجتماعی را به‌طور محسوسی در این رده سنی کاهش خواهد داد.

ورزش متعلق به قشر خاص و منطقه خاصی از جامعه نیست و از تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب بحث گسترش ورزش همگانی برای آحاد جامعه است چراکه به‌طورقطع رهبر انقلاب با بینش عمیق خود این موضوع را به‌خوبی حس کرده‌اند که ورزش می‌تواند بسیاری از معضلات را کاهش دهد.

از سویی وزارت ورزش به‌تنهایی قادر نخواهد بود در بحث گسترش ورزش عملکرد مناسبی ارائه دهد و باید دستگاه‌ها در این زمینه پای‌کار بیایند که بحث ورزش محلات شهرداری‌ها در چند سال گذشته کمک شایانی در این زمینه داشته است.

هزینه استفاده یک ساعت از یک سالن ورزشی از ۶۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است

بحث واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی توسط وزارت ورزش در استان‌ها و به تبع آن در همدان نیز باعث شده تا هزینه استفاده یک ساعت از یک سالن ورزشی از ۶۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر باشد و به‌طورقطع اکثر جوانان که تحت پوشش خانواده‌ها نیز هستند و استقلال مالی ندارند قادر به پرداخت چنین هزینه‌ای نیستند و همین امر نیز موجب مشکلات فراوانی شده است.

بر کسی پوشیده نیست که ورزش مهم‌ترین و بهترین راه‌کار برای کاهش بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در قشر نوجوان و جوان جامعه است و به‌طورقطع بحث ورزش محلات کمک بسیار بزرگی در این زمینه خواهد کرد و به‌نوعی با محله محوری می‌توان قدم بسیار بزرگی در این زمینه برداشت.

سازمان فرهنگی ورزش شهرداری همدان قدم‌هایی در بحث ورزش محلات در سال‌های گذشته برداشته اما به‌طورقطع برای گسترش ورزش به خصوص در حاشیه‌های شهر همدان و بحث زیرساخت ورزشی در محلات نیاز به قدم‌های بسیار بزرگ‌تری است.

حاشیه‌های شهر همدان از نبود امکانات مناسب ورزشی رنج می‌برند

متأسفانه حاشیه‌های شهر همدان از نبود امکانات مناسب ورزشی بسیار رنج می‌برند که این موضوع همت مسئولان را می‌طلبد تا شعار عدالت محوری در بحث توزیع امکانات ورزشی را جامه عمل بپوشانند.

ورزش تنها عاملی است که می‌تواند جلوی بسیار از ناهنجاری‌ها را بگیرد و از آنجا که دغدغه اکثر خانواده‌ها بحث اعتیاد جوانان است سازمان‌ها و نهادهای زیادی در این زمینه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند اما به‌طورقطع بهترین گزینه برای مبارزه با این امر پر کردن اوقات فراغت جوانان با بحث ورزش است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان در خصوص اقدامات اانجام شده در محله های همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشینه ورزش محلات در همدان اظهار داشت: نه سال قبل طبق سیاست‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان و با حمایت‌های شورای شهر و شهردار همدان در بحث ورزش محلات تنها با رشته فوتبال که طرفداران زیادی در بین اقشار مختلف جامعه دارد با ۲۰ تیم فوتبال به ورزش محلات ورود پیدا کردیم.

امیرحسین اسکندریان افزود: پس از گذشت نه سال امسال تعداد تیم‌های فوتبال محلات به ۶۸ تیم و بیش از سه هزار فوتبالیست رسیده که در بحث امکانات ورزشی نیز البسه ورزشی به‌طور رایگان در اختیار تمام تیم‌ها قرار می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بابیان اینکه امروز فوتبال محلات تنها به رده سنی بزرگسالان محدود نمی‌شود، گفت: امسال تصمیم گرفتیم که فوتبال محلات را گسترش دهیم و در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان نیز لیگ فوتبال محلات داشته باشیم.

اسکندریان عنوان کرد: توجه به رده سنی پایه و استعدادیابی یکی از سیاست‌ها در عرصه ورزش و فوتبال است و می‌خواهیم از دل رده‌های سنی نونهال، نوجوان و جوان بازیکنانی بیرون بیاوریم که آینده فوتبال شهر و استان‌همدان را تأمین کنند.

وی با اشاره به امکانات فوتبال محلات بیان کرد: زیرساخت‌ها و امکانات فوتبال محلات همدان در کشور کم‌نظیر و بی نظیر است و در هیچ جای ایران شاهد این نیستیم که پنج زمین خاکی به‌صورت متمرکز در کنار یکدیگر وجود داشته باشد.

تلاش برای توسعه فاز دوم دهکده ورزش محلات

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: همچنین در فاز دوم دهکده ورزش محلات تعداد این زمین‌ها و امکانات گسترش می یابد.

اسکندریان بابیان اینکه ورزش محلات را تنها مختص به یک‌رشته ورزشی نگذاشته‌ایم، گفت: کشتی محلات در رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان، والیبال آقایان و هندبال بانوان از دیگر رشته‌های ورزش محلات است که درمجموع نزدیک به ۴ هزار نفر در ورزش محلات فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: امروز والیبال محلات با حضور ۳۰ تیم در پنج گروه و نزدیک به ۴۰۰ نفر در پنج زمین والیبال در شهرک مدنی، شهرک فرهنگیان، فرهنگسرای ولایت خضر، باشگاه شهرداری و بلوار ارم در حال برگزاری است.


مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بابیان اینکه امروز کشتی محلات وارد چهارمین سال فعالیت خود شده است، بیان کرد: امسال کشتی محلات را در دو رده سنی نونهالان و نوجوانان با حضور ۱۲ تیم و نزدیک به ۲۰۰ کشتی‌گیر به‌صورت دوره‌ای برگزار کردیم.

اسکندریان یادآور شد: کشتی‌گیرانی که از دل کشتی محلات بیرون می‌آیند آینده‌سازان کشتی استان‌همدان هستند تا بار دیگر ما شاهد باشیم کشتی همدان می‌تواند در کشور قد علم کند و حرف برای گفتن داشته باشد.

وی بابیان اینکه ورزش بانوان نیز از اولویت‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان است، گفت: برای اولین سال تصمیم گرفتیم هندبال محلات را راه‌اندازی کنیم که با توجه به اینکه همدان یکی از قطب‌های اصلی و تیم هندبال بانوان همدان قهرمان دو دوره لیگ برتر کشور بوده است بانوان همدان استقبال بی‌نظیری از هندبال بانوان محلات داشتند.

راه اندازی تیم هندبال بانوان محلات را در رده سنی نونهالان

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: در اولین دوره برگزاری هندبال بانوان محلات استقبال بانوان‌همدانی ما را شگفت‌زده کرد و برای اینکه بتوانیم در امر استعدادیابی موفق باشیم هندبال بانوان محلات را در رده سنی نونهالان قراردادیم که ۱۰ تیم و بیش از ۱۰۰ هندبالیست در این مسابقات حضور پیدا کردند.

اسکندریان با اشاره به در اختیار دادن امکانات به تیم‌های ورزشی عنوان کرد: به‌تمامی تیم‌های حاضر در فوتبال محلات البسه رایگان و سایر امکانات داده‌ایم همچنین در بخش والیبال، کشتی و هندبال محلات نیز امکانات خوبی داده‌ایم.

وی بابیان اینکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ هزار نفر ساعت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پرکرده‌ایم، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در بحث ورزش محلات از حاشیه‌نشینان شهر همدان هستند و از اهداف طرح ورزش محلات گسترش ورزش در تمام مناطق از بالای شهر تا پایین‌ترین نقطه شهری است.

وی افزود: در بحث ورزش محلات کاملاً مستقل بوده‌ایم و اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان در این زمینه کمکی به ما نکرده و بار مالی این مسئله بر عهده شهرداری بوده است اما خوشبختانه بحث ورزش محلات بازتاب بسیار خوبی در نوجوانان و جوانان داشته و از درون ورزش محلات استعدادهای ورزش بسیار خوبی بیرون آمده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: شهرداری همدان، رئیس و اعضای هیئت‌مدیره سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان کمک‌های بی‌دریغی نسبت به ورزش محلات و برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان دارند.

آنچه مسلم است اینکه حاشیه نشینان هم شهروند ایرانی هستند که حالا دست تقدیر آن‌ها را به اینجا رسانده، اما نباید مورد بی مهری قرار بگیرند بنابراین امروز باید در مقابل این پدیده ایستاد و با توزیع عادلانه امکانات مانع از ایجاد اختلاف بیشتر شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 19 شهریور 96، کدمطلب: 4082431، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین