پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان اعلام کرد تعداد افرادی که از خشونتهای ایالت راخین در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند به ۳۱۳ هزار نفر رسیده است.

شعار سال: به نقل از خبرگزاری آلمان، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان اعلام کرد تعداد افرادی که از خشونتهای ایالت راخین در غرب میانمار به بنگلادش گریخته‌اند به ۳۱۳ هزار نفر رسیده است. این رقم شامل افرادی است که از روز سوم تا نوزدهم شهریور از مرز گذشته‌اند.

طبق گزارش نهاد هماهنگ کننده گروه‌های امداد و حقوق بشری که شرایط پناهجویان را رصد می‌کنند، در روزهای اخیر از تعداد پناهجویانی که وارد بنگلادش می‌شوند کاسته شده ولی بسیاری از آنها در بنگلادش هنوز هیچ سرپناه و امکاناتی ندارند و کنار جاده‌ها تجمع کرده‌اند.

در این گزارش گفته می‌شود که کمیته‌های امداد در بنگلادش، مساجد محلی و نهادهای اداری و مردم محل، کمک های اولیه در اختیار این پناهجویان قرار می‌دهند.

درگیری‌های خشونت‌آمیز در ایالت مسلمان‌نشین راخین در غرب میانمار از روز سوم شهریور با حمله شبه‌نظامیان به یک پاسگاه پلیس آغاز شد و نیروهای مسلح میانمار نیز عملیات تلافی‌جویانه خود را آغاز کردند.

تعداد زیادی روستا به آتش کشیده شده و صدها نفر که اکثر آنها مسلمانان روهینگیا بودند در این درگیری‌های خشونت‌آمیز کشته شدند.

دولت آلمان می‌گوید به خاطر درگیری های خشونت‌آمیز در میانمار که به فرار صدها هزار مسلمان روهینگیا منجر شده، چند طرح کمک رسانی خود را در این کشور متوقف کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت توسعه آلمان، این کشور از طرح‌های مربوط به بهداشت عمومی، ایجاد اشتغال و کمک به تامین مواد غذایی حمایت می‌کند، اما این طرح‌ها در مناطق محل وقوع خشونت‌ها متوقف شده‌اند و صرفا به محض بازگشت آرامش از سر گرفته خواهند شد.

سخنگوی دولت آلمان نیز گفت این کشور با حساسیت روند حوادث در مناطق بودایی میانمار را زیر نظر دارد. او از همه طرف های درگیر و به خصوص آنگ سان سوچی مشاور دولتی میانمار خواست برای پایان دادن به این خشونت‌ها اقدام کنند.

مسلمانان روهینگیا می‌گویند نیروهای امنیتی میانمار خانه‌های بیشتری را در روستاهای محل زندگی آنها به آتش کشیده‌اند.

یک روستایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است روز دوشنبه نیروهای امنیتی وارد روستایی به نام «پا دین» شده و خانه‌ها را آتش زدند که در نتیجه صدها نفر از مردم این روستا گریخته‌اند.

در مقابل، پلیس میانمار می‌گوید خانه‌ها را شبه‌نظامیان مسلمان که به آنها بنگالی می‌گویند آتش زده‌اند.

بسیاری از بوداییان میانمار که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اقلیت مسلمان روهینگیا را بنگالی خطاب می‌کنند و می‌گویند آنها غیرقانونی از بنگلادش به آن کشور مهاجرت کرده‌اند هر چند بسیاری از این مسلمانان چند نسل است که در غرب میانمار ساکن هستند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر دولتی بنگلادش می‌گوید مسئولان اعمال خشونت علیه مسلمانان روهینگیا باید محاکمه و مجازات شوند.

مدیر این نهاد در یک کنفرانس خبری در نواحی مرزی با میانمار گفت: «این نسل‌کشی باید در یک مرجع قضایی بین‌المللی بررسی شود. قتل، تجاوز، شکنجه و آتش زدن روستاها توسط ارتش و نیروهای مرزبانی میانمار بی‌سابقه است».

او افزود نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای مثل سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و آسه‌آن، سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی در عین حال از دولت‌های چین و هند نیز خواست برای کنترل و کاهش این بحران نقش فعالتری ایفا کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1396، کدخبر: 4084662 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین