پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۵۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد گفت: شکایت‌ها و گزارش‌هایی از طرف سازمان های مردم نهاد مبنی بر عدم ثبت و حفاظت از برخی آثار فرهنگی به حوزه دادستانی واصل شد و در راستای حفظ حقوق عامه مدیرکل میراث فرهنگی برای اخذ توضیحات به دادسرا دعوت شد.

شعارسال: ورود به موضوعات مختلف که مرتبط با حقوق عامه است حق طبیعی دادستانی کل و از وظایف دادستانها به عنوان مدعی العموم است که یکی از این حقوق مربوط به میراث فرهنگی است.

میراث فرهنگی بیان‏کننده پیشینه تاریخی، تمدن و فرهنگ یک قوم و در یک کلام حافظه جمعی یک ملت است. زمانی که افراد یک جامعه فرهنگ خود را غنی می‌‏سازند نسبت به لزوم حفظ میراث طبیعی و مسائل زیست محیطی خود آگاهتر شده و در این مورد بر نقش آموزش نیز در تمامی سطوح تأکید می‌شود، زیرا آموزش موجب رشد و توسعه فرهنگی خواهد شد و آثار مثبت به دنبال خواهد داشت؛ این درحالی است که طی چند سال گذشته سازمانهای مردم نهاد در کشور ما بیش از پیش نسبت به حفظ میراث فرهنگی حساسیت نشان دادهاند و شکایت ها و گزارش‌هایی از سوی سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه به دادستانها واصل شده است.


قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد با توجه به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی یکی ازموضوعات مهم در این مقوله است؛ بررسی ده موضوع حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان خراسان رضوی را در دستور کار قرار داده است.


معاون دادستان مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار در این رابطه اظهار کرد: شکایت‌ها و گزارش‌هایی از طرف سازمان های مردم نهاد مبنی بر عدم ثبت و حفاظت از برخی آثار میراث فرهنگی به حوزه دادستانی واصل شد و در مواردی پرونده‌هایی نیز در این زمینه تشکیل شد.


وی ادامه داد: با جمع بندی اجمالی و بررسی گزارش‌های مردمی ده مورد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اصلی ترین آیتم‌ها درحوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم و در راستای حفاظت حقوق عامه احصاء شد و به همین دلیل مدیر کل میراث فرهنگی استان برای اخذ توضیحات در رابطه با این موارد به دادسرا دعوت شد.


قاضی بخشی محبی تصریح کرد: مدیر کل میراث فرهنگی استان با حضوردر دادستانی توضیحاتی را درباره این موضوعات ارائه کردند که متاسفانه این توضیحات در مواردی قانع کننده نبود به همین دلیل در خواست مهلت دو هفته‌ای برای تکمیل مستندات و توضیحات در خوصص عدم پیگیری در ثبت برخی از آثار کردند که با موافقات دادستانی این مهلت داده شد.


معاون دادستان مشهد گفت: ثبت نشدن برخی از آثار میراث فرهنگی در استان موجب بروز مشکلاتی شده است. بنابر این اداره کل میراث فرهنگی باید هر چه زودتر پیگیری‌های لازم را در خصوص ثبت و حفاظت این آثار ارزشمند داشته باشد.


قاضی بخشی محبی در پایان از تقویت یگان‌های حفاظت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: تقویت یگان های حفاظت میراث فرهنگی با هماهنگی دادستانی از دیگر موضوعاتی بود که بر آن تأکید و مقرر شد مکاتبات لازم در این زمینه انجام شود و دوره‌های آموزشی به عنوان بخش ضابطین خاص در نظر گرفته شود و میراث فرهنگی به عنوان یکی از اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال در این جلسات حضور داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1396، کدخبر: 351053 ، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین