پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۸۱۵۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: 70 درصد کودکان کار و خیابان پایتخت را اتباع بیگانه تشکیل می دهند.

شعار سال: احمد خاکی معاون اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابان و کودکان متکدی از جمله دغدغه های مشترک مردم و فعالان اجتماعی سازمان های مردم نهاد و سازمان بهزیستی کشور است، اظهار کرد:این طرح از پنج شهریور ماه سال جاری، با مدیریت فرمانداری تهران در حال اجرا است.

وی افزود: کودکانی که در طرح های قبلی به مراکز نگهداری سازمان بهزیستی منتقل شده بودند پس از اخذ تعهد، آن ها را به والدینشان تحویل می دادیم و کودکان اتباع بیگانه نیز به اداره امور اتباع بیگانه سپرده می شدند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: اگر چه در طرح ساماندهی که هم اکنون در حال برگزاری است، اداره رسیدگی به امور اتباع بیگانه مشارکت و همکاری خوبی را با سازمان بهزیستی دارد، اما در مجموع می توان گفت که این اداره از عهده ساماندهی و نگهداری کودکان کار و خیابان بر نمی آید. زیرا از سویی نمی تواند به دلیل سن پایین کودکان، آنها را «رد مرز» کند و از سوی دیگر این کودکان سرپرست مشخصی ندارند که پس از اخذ تعهد به والدینشان تحویل بدهد. بنابراین کودک را به یکی از اقوام و یا افرادی که با آن ها زندگی می کنند،تحویل می دهند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران ادامه داد:در طرح ساماندهی فعلی شش تیم پنج نفره شامل افراد متخصص فعالیت دارند که دو عضو آن را مددکاران اجتماعی توانمند به همراه یک نفر به عنوان نماینده دفتر حمایت از حقوق کودکان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد:ساماندهی کودکان کار و خیابان با مشارکت نیروی انتظامی، سازمان رسیدگی به امور اتباع بیگانه، قوه قضائیه، شهرداری، فرمانداری، استانداری و سازمان بهزیستی استان تهران در حال اجرا است.

خاکی با بیان اینکه تا کنون حدود 1000 کودک در طرح ساماندهی شناسایی شده اند که 260 نفر از آنها به مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان منتقل شده اند، گفت:20 درصد از این جمعیت را دختران و 80 درصد آنها را پسران تشکیل می دهند.

وی افزود:از نوزاد تا نوجوان 17 ساله در میان کودکان شناسایی شده وجود دارد و بیشترین کودکان که به مراکز بهزیستی منتقل شده اند از سن هفت تا 12 سال هستند، که دختران به مرکز شهدای افسریه و پسران به مراکز بعثت و یاسر منتقل شدند.

خاکی خاطر نشان کرد: حضور چهار نوزاد در میان کودکان شناسایی شده از جمله نکات قابل توجه ساماندهی کودکان کار و خیابان است که سه نوزاد توسط فردی به جز مادر اصلی برای تکدی گری مورد سو استفاده قرار می گرفتند،البته در حال حاضر هر چهار نوزاد در مراکز شیرخوارگاه آمنه و ترکمانی نگهداری می شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران افزود: زنان همراه نوزادان پس از شناسایی توسط تیم های ساماندهی، نوزاد را رها کرده و از محل متواری شدند اما سازمان بهزیستی تلاش می کند تا با همکاری قوه قضائیه نسبت به شناسایی و دستگیری افرادی که از کودکان برای کار و تکدی گری سو استفاده می کنند، اقدام کند.

خاکی بیان کرد: بیش از 70 درصد کودکانی که در طرح ساماندهی این دوره شناسایی شدند از اتباع بیگانه هستند، و از مجموع 30 درصد کودکان با تابعیت ایرانی، بیش از 90 درصد آنها ساکن تهران نیستند و تنها در این شهر کار می کنند و یا به گدایی مشغول هستند.

وی ادامه داد : طبق قوانین موجود، اگر کودکی برای بار سوم در طرح های ساماندهی کودکان به مراکز بهزیستی منتقل شود، سازمان بهزیستی با همکاری قوه قضائیه به دلیل ارتکاب جرم سرپرست کودک در نگهداری از او، نسبت به سلب حضانت سرپرست اقدام خواهد کرد تا با تدابیر سخت گیرانه تری با سرپرست فعلی کودک برخورد شود.

خاکی تاکید کرد: کودکی که برای سومین بار در طرح های ساماندهی به مراکز بهزیستی منتقل شود پس از سپری کردن دوره سه ماهه در مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان، با حکم دادستانی به مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان بد سرپرست این سازمان منتقل می شود.

وی ادامه داد: با شناسایی کودکان کار و خیابان نیازمند، این کودکان تحت پوشش حمایت های سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی «ره» قرار می گیرند تا مجددا پس از ترخیص از مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان به جای قبلی خود برنگردند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر نبود قوانین مورد نیاز در برخورد با معضل کودکان کار و خیابان به افزایش تعداد این کودکان و گسترش این آسیب اجتماعی دامن می زند که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با تصویب هر چه زودتر لایحه حمایت از حقوق کودکان نسبت به کنترل این معضل، گام موثری بردارد.

وی تاکید کرد: اتباع بیگانه با تسلط به قوانین کشور ما از خلأ قانونی فعلی استفاده می کنند و قوانین ناقص در حوزه کودکان کار و خیابان را دور می زنند و با علم به اینکه ایران کودکان زیر 18 سال را «رد مرز» نمی کند، با وارد کردن کودکان به کشور، آنها را در دست فروشی و گدایی مورد سواستفاده قرار می دهند، که این کودکان پس از انتقال به مراکز نگهداری از کودکان و نوجوانان، به اداره رسیدگی به امور اتباع بیگانه سپرده می شوند و پس از مدت کوتاهی دوباره به خیابان باز می گردند.

خاکی افزود: در حال حاضر 11 دستگاه در ساماندهی کودکان کار و خیابان دارای مسئولیت هستند، اما تنها چهار یا پنج مجموعه به وظایف خود در این حوزه عمل می کنند. از جمله نهادهایی که باید در حوزه بهداشت و درمان کودکان کار و خیابان نقش آفرینی کنند، وزارت بهداشت است چرا که بیش از 80 درصد این کودکان به نحوی به یکی از انواع بیماری های واگیردار مبتلا هستند و نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است کودکان کار و خیابان به زودی با تعیین شاخص های در نظر گرفته شده دارای شناسنامه شوند و سپس مورد حمایت قرار بگیرند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 29 شهریور 96، کد مطلب: 6249604، www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین