پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۰۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
یک نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو از اظهارات اخیر فاطمه هاشمی رئیس سازمان امور بیماری‌های خاص درباره کیفیت داروهای تولید داخل دفاع کرد.

شعار سال: متن کامل نامه پروانه مافی به غلامرضا اصغری رئیس جدید سازمان غذا و دارو به شرح زیر است:

* لزوم تحول در بخش غذا و دارو

برادر ارجمند جناب آقای دکتر غلامرضا اصغری

معاون وزیر و‌ریاست محترم سازمان غذا و دارو

سلام علیکم

ضمن تبریک و آرزوی موفقیت در مدیریت و‌ نظارت بر نظام غذا و‌ دارو کشور، لازم می‌دانم به عنوان نماینده مردم که به سبب وظيفه مدام با بیماران، جامعه پزشکی و دارویی در ارتباط هستم نکاتی را خدمتتان عرض کنم.

معتقدم رسالت اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت از حقوق "بیماران" است.

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان غذا و دارو نیز باید ابتدا ضامن سلامت غذا و داروی بیماران با منطقی‌ترين قیمت و هزینه باشد. طبیعی است با چنین رویکردی صنعتگر خوب هم رشد و‌ نمو پیدا می‌کند.

متاسفانه در سال‌های قبل شاهد بودیم که بعضی سیاست‌ها با محوریت منافع صنف خاصی از تامین‌کنندگان (بخصوص در بخش دارو) و گاهی گروه خاصی از یک صنف بودند که غالبا در تضاد با منافع بیماران بود.

نکات مبهمی در زمینه کیفیت داروهای عرضه شده در زمینه بیماری‌های خاص، از جمله بيماران سرطانی وجود دارند که بیشتر به دلیل سهل‌گیری سازمان دارو و غذا و چشم‌پوشی از استاندارها برای تسریع ورود یک دارو به بازار ايجاد شده و نتيجه آن نه كمك به سلامت بيماران و نه كمك به رشد صنعت، كه ایجاد بازار انحصاری بدون رقیب براي برخی شركت‌ها بوده است.

چندي پيش یک نمونه از اين سهل‌انگاری‌ها در اظهارات سرکار خانم فاطمه هاشمی رئیس سازمان امور بیماری‌های خاص منعکس شد. ایشان با بیش از ۲۰ سال سابقه در خدمت‌رسانی به بیماران خاص نکاتی را در باب کیفیت داروهای تولید داخل (که حاصل بازخورد بیماران و پزشکان بود) مطرح کردند که متاسفانه ذینفعان مربوطه بدون ارائه مستنداتی دال بر کیفیت داروها سعی در تخطئه و حمله به ایشان نمودند. به عبارتی بخش‌هایی از نظام دارویی ما نه تنها توان دفاع مستدل و علمی از کیفیت داروی خود ندارد بلکه شنیدن "صدای مشتری" را نیز برنمی‌تابد.

برادر گرامی آقای دکتر اصغری، جنابعالی با سابقه علمی و جهادی درخشان به "مدیر پاکدست" شهرت دارید. به عنوان نماینده مردم از شما می‌خواهم عرضه و مصرف دارویی را تایید کنید که خدای ناکرده در صورت لزوم برای خود و خانواده خود استفاده و توصیه می‌کنید.

به عنوان مثال گزارشاتی توسط تعدادی از پزشکان متخصص و کارشناسان دارویي دریافت کردم که نشان می‌دهد بررسی‌های فنی و بالینی برای تعدادی از داروهای گران‌قیمت نوترکیب کافی و استاندارد نیست. بررسی مدارک و مطالعات بالینی خارج از استانداردهای حداقلی و توسط سازمان‌های "غیرمستقل " انجام شده که حتي ممكن است با شائبه دستکاری داده‌ها همراه باشد.

بنده به عنوان نماینده مردم ایران اسلامی افتخار می‌کنم که صنعت داخلی ما با هر پیشرفتی گامی در استقلال و اقتصاد مقاومتی برمی‌دارد اما نمی‌توانم نگرانی خود را از حمايت از صنعت كه گاهی در قالب بعضی سهل‌انگاری‌ها و امتیازدهی‌ها به گروه یا گروه‌های خاصی، آن هم به قیمت خطر سلامت مردم انجام می‌شود، اعلام ننمايم. چنین رویه‌های در درازمدت برای صنعت نیز مضر است.

انتظار دارم سازمان دارو و غذا با اصلاح مقررات، رویه‌ها، شفاف‌سازی بیشتر و به‌کارگیری افرادی که تعارض منافع ندارند، اطمینان خاطر "مستند و‌ مستدل" بیشتری نسبت به کیفیت کلیه داروهای عرضه شده به جامعه پزشکی، دارویی و بیماران بدهد.


*
پروانه مافی
نماینده مجلس شورای اسلامی

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 29 شهریور 96، کد مطلب: 8878: www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین