پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان می‌توانیم حق انحصار سه تا پنج ساله برای حضور در بازار ایران به آن ها بدهیم.

شعار سال: رضا ملک زاده افزود: دو حوزه ایمنی درمانی و ژن درمانی در دنیا بسیار مطرح شده و ما نیز برای عقب نماندن از کشورهای پیشرفته در حوزه درمان سرطان با استفاده از این روش‌های نوین اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

خبرنگار ما با رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

درباره داروی پلی پیل که اخیرا از آن رونمایی شد، توضیح بفرمایید. این دارو از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

یکی از بزرگترین مشکلات در کشور ما مرگ زودرس یعنی زیر 70 سال است. با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز 25 درصد از مرگ‌های قلبی و عروقی در کشور از نوع زودرس است یعنی قبل از 70 سالگی رخ می‌دهند. یکی از برنامه‌های ما براساس اهداف توسعه پایدار کاهش مرگ‌های زودرس در کشور است. بر همین اساس حدود 10 سال قبل با حمایت بنیاد برکت و شرکت البرزدارو مطالعات درباره تولید قرص پلی پیل آغاز شد. این قرص هم‌اکنون تائید شده و در بازار موجود است و مصرف آن برای افراد بالای 50 سال توصیه می‌شود و مصرف آن می‌تواند تا 50 درصد از سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری کند. این دستاوردی بزرگ نه فقط برای ایران بلکه برای همه دنیا است و با استفاده از آن می‌توانیم سن امید به زندگی را در کشور از 76 به 80 سال ارتقا دهیم.

اخیرا شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در دنیا در زمینه درمان سرطان از روش‌هایی مانند ایمنی درمانی و ژن درمانی هستیم. ایران در این حوزه‌های جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

ما نیز در این دو حوزه برنامه‌هایی داریم. در حوزه ایمنی درمانی در بیمارستان شریعتی مرکزی تحقیقاتی مخصوص ایمنی درمانی تاسیس شده است. امکاناتی نیز در این زمینه فراهم شده است. حوزه ژن درمانی هم اهمیت زیادی دارد و بحث ویرایش ژن با دو مرکز در حال مذاکره هستیم تا نیروی انسانی موردنیاز برای کار در این حوزه را تربیت کنیم. ما مجبور به فعالیت در این دو حوزه هستیم چرا که اگر از الان کار نکنیم بسیار عقب خواهیم ماند.

ایران در زمینه مطالعات بالینی دارویی چه وضعیتی در جهان دارد؟

در زمینه مطالعات بالینی روی داروها از اکثر کشورها بهتریم. به عنوان مثال مطالعه بالینی انجام شده روی قرص پلی پیل جزو بزرگترین مطالعات بالینی انجام شده در جهان است که تقریبا 5000 نفر در هر بازو بودند که با 28 هزار نفر در بازوی سوم مقایسه شدند. در سایت irict تمام مطالعات بالینی ثبت شده‌اند که با سازمان بهداشت جهانی نیز ارتباط دارد و با مراجعه به این سایت متوجه می‌شوید که وضعیت ایران در زمینه انجام مطالعات بالینی مطلوب است.

به نظر شما چه مشوق‌هایی برای شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان باید در نظر گرفت که برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب شوند؟

ما در شرکت‌های داخلی نیز پتانسیل زیادی داریم و شرکت‌های داروسازی قوی در کشور در حال فعالیت هستند که باید به آن ها بهای بیشتری داده شود. به عنوان مثال اگر به محصولات دارای نوآوری شرکت‌ها سه تا پنج سال انحصار داده شود، این باعث رشد صنعت داخلی و ترغیب شرکت‌های خارجی به همکاری با شرکت‌های داخلی می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار 19 اسفند 96، کد مطلب: 12945، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین