پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۲۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
با وجود تهدید و ادبیات سخیف ترامپ در سازمان ملل، قراردادهای مختلف بین بانکی ایران و اروپا بار دیگر نشان داد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران موجب شکست پروژه ایران هراسی آمریکایی‌ها در جهان شده است.

شعار سال: "ترامپ . رویای آمریکایی و چند هجویه دیگر" شاید آمریکایی هایی که در روزهای پیش از انتخابات آمریکا در نیویورک برای تکیه زدن ترامپ 71 ساله به صندلی ریاست جمهوری این کشور به خیابان های آمده بودند، تصور نمی کردند روزی فرا برسد که ادبیات سخیف او در میان سخنرانی های سران کشورها در سازمان ملل، موجب طعن و وهن رویا و فرهنگ آمریکایی شود.

حالا باید گفت که با وجود تمام تلاشی کهدونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل متحد برای ایجاد ایران هراسی داشت، کشورهای اروپایی در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله روابط بانکی روز به روز به ایران نزدیک تر می شوند تا حدی که هر روز سر تیتر اخبار اقتصادی کشور به قرارداد چند میلیاردی بین بانک‌های ایران و کشورهای اروپایی اختصاص پیدا می کند.

یکی از مفاد برجام، رفع موانع بین بانک های ایران و بانک های بزرگ جهانی بود اما آمریکا تلاش کرده بود که تا یکسال بعد از اجرای توافق هسته ای، بانک های بزرگ از ترس جریمه شدن روابطی با بانک های ایران برقرار نکنند، اما تلاش های دستگاه دیپلماسی در قالبدیپلماسی اقتصادیو رایزنی های مداوم کار را به جایی کشاند که شاهد عقد قراردادهای میلیاردی بین بانکی هستیم.

اولین قراردادهای تامین مالی ایران و اروپا بعد از برجام

تنها دو روز بعد از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد تحولات اقتصادی ایران در فضای بین المللی بودیم و قرارداد یک میلیارد یورویی 14 بانک ایرانی با «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید

. این تنها قرارداد بین بانکی نبود چرا که چند ساعت پس از انتشار این خبر، 10 بانک ایرانی نیز با «دانسکه بانک دانمارک» قرارداد 500میلیون یورویی به امضا رساندند، همچنین انگلیسی ها برای ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهند کرد.

انعقاد قرارداد بین بانک های ایرانی و اروپایی اولین قرارداد تامین مالی بعد از برجام محسوب می شود البته پیش از این تجربه همکاری های بین بانکی را با کشورهای کره جنوبی و چین را با مبالغی چون 8 میلیارد یورو و 35 میلیارد دلار داشته ایم اما اهمیت قراردادهای اروپایی بر این است که بعد از تلاش ترامپ برای منزوی کردن ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی رقم خورد و نشان داد رئیس جمهور آمریکا نمی تواند برای دنیا تعیین تکلیف کند و اروپایی ها علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.

آنطور که روابط عمومی بانک مرکزی گزارش داده در جریان سفر معاون ارزی این بانک و هیئت بانکی ایران به اتریش، قرارداد تامین مالی معادل یک میلیارد یورو بین بانک های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضا شد. باید گفت که «اوبر بانک» یک بانک منطقه ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد.

از سوی دیگر قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی بین ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک با حضور سید احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی، محمد خزاعی رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی، عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌های ایرانی منعقد شد. این قرارداد بین بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین با «دانسکه بانک» دانمارک امضا شد.

در خصوص «دانسکه بانک» این نکته حائز اهمیت است که واحد اقتصادی دانمارک در ۱۶ کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن هم ارائه می کند.

اقتصاد ایران برای جهان جذاب است

قراردادهای تامین مالی ایران با بانک های اروپایی ثابت کرد که اقتصاد ایران برای جهان جذاب است چرا که فرانتس گازلسبرگر، مدیر اوبر بانک که سه بار به ایران سفر کرده تاکید می کند که اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است.

این فعال اقتصادی اروپا بر این باور است که نسل جوان ایران فرصت های بزرگی برای شرایط برد-برد را بین ایران و شرکت های جهان ایجاد می کند. او ایران را برخوردار از یک اقتصاد بسرعت در حال رشد می داند چرا که از زمان برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه 2016 بیش از یک هزار شرکت برای کار کردن با ایران ابراز علاقه‌مندی کرده اند.

آیا ایرانی ها بدهکار شده اند؟

با انتشار خبر قراردادهای بین بانکی برخی رسانه ها عنوان کردند که با 55 میلیارد دلار فاینانس هر ایرانی 700 دلار بدهکار شده است اما محمد حسینی  می گوید چنین شبیه سازی های بر عقل اقتصادی منطبق نیست و این نوع تحلیل ها در حوزه اقتصاد صحیح نیست.

فرانتس گازلسبرگر، مدیر اوبر بانک که سه بار به ایران سفر کرده تاکید می کند که اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامیاز قراردادها تامین مالی بین بانک های ایران و بانک های اروپایی حمایت می کند و تاکید دارد که بانک داری از اصلی ترین محورهای اقتصادی کشور است و با اجرای برجام عقد قراردادهای چند جانبه بانکی در راستای تامین اعتبار بانکی طبققانون برنامه ششم توسعهاست.

ارتقاء کیفیت سرمایه بانکی

وی اعتقاد دارد که چنین همکاری های بر آینده اقتصادی کشور تاثیر گذار است و باعث تسریع روابط بانکی می شود و از سوی دیگر سرمایه بانکی کشور برای پرداخت وام را افزایش می دهد و بازپرداخت قراردادهای بین بانکی از طریق سود کارهای اقتصادی محقق می شود بنابراین ایرانی ها بدهکار محسوب نمی شوند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که تفاهمنامه های بین بانکی در نهایت به ارتقاء کیفیت سرمایه بانکی می انجامد و بانک ها منابع بیشتری برای سرمایه گذاری در تولید خواهند داشت.

قراردادهای بین بانکی ارتباطی به سوئیفت وFATFندارد

حسینی در ادامه توضیح می دهد که مراودات بین بانکی ربطی بهسوئیفت وFATFندارد چرا که این قراردادها تفاهمنامه دو جانبه بین بانکی است اماFATFبرای شفافیت مالی بین حوزه های بانکی است که محدودیت بیشتری ایجاد می کند.

محمد حسینی

وی همچنین می گوید که همچنان مشکل سوئیفت بین بانکی برطرف نشده است و این قراردادها تاثیری بر حل مشکل سوئیفت ندارد و تنها مسیری است تا تجار، صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند مشکلات مالی خود را برطرف کنند و در عین حال تسهیلاتی برای پروژه های عمرانی اختصاص می یابد.

خبرگزاری خانه ملت؛ شکی در این نیست در شرایطی که ترامپ تلاش دارد فضای ایران هراسی را در جهان تقویت کند قراردادهای میلیاردی با بانک‌های اروپایی کار قابل دفاع و مناسبی است اما مسئله ای که نباید از خاطر فراموش کرد اینکه نزدیک به دو سال از اجرای توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 گذشت است اما یکی از مهمترین محورهای اقتصادی آن یعنی سوئیفت بانکی همچنان با مشکلات متعددی مواجه است و همچنان به طور دقیق مشخص نیست که ایراد از نرم افزارهای داخلی بانک های ایرانی است یا ایراد خارجی است و برخی بانک های بین المللی همچنان با مشکلات تحریمی از سوی آمریکا مواجهند . این میان آنچه مشخص است اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان همچون چندسال گذشته، به کمک دستگاه اقتصادی کشور و سیستم بانکی آمده و می بایست سنگ اندازی های گاه و بیگاه آمریکایی ها را خنثی نماید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:349572، www.icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین