پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۸۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
وزارت نفت در سال ۹۴ اعلام کرد که تصمیمی برای به کارگیری دانش آموختگان دانشگاه نفت ندارد؛ این تصمیم با اعتراض دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه روبرو شد.

­شعارسال : دختری است حدود بیست و پنج ساله، دانش آموخته رتبه الف رشته مدیریت نفت از دانشگاه نفت و حسابی از دست مدیران وزارت نفت شاکی است. او خود را قربانی تصمیمات اخیر مدیران این وزارتخانه می‌داند و می‌گوید: قرار بود بعد از فارغ التحصیلی به استخدام وزارت نفت درآییم، اما حالا با تصمیم دو سال اخیر وزیر نفت؛ در بلاتکیلفی به سر می‌بریم و نمی‌دانیم چه سرنوشتی پیش روی ماست.

 او شکایت دارد و می‌گوید: در سالهای تحصیل علاوه بر زمانی که برای فراگیری رشته تحصیلی صرف کرده ایم، در شرایط آب و هوایی بد و حتی کارورزی در این آب و هوا، تلاش زیادی کرده ایم که شاید با حضور در رشته‌ای تحصیلی دیگری اوضاع بهتری داشتیم، اما به دلیل تضمین شغلی دانشگاه نفت را انتخاب کرده ایم.

این سرنوشت حدود ۹۰۰ نفر از دانش آموختگان دانشگاه نفت است که این روز‌ها به هر دری می‌زنند که تکلیف خود را روشن کنند.

داستان از آنجا آغاز شد که وزارت نفت در سال ۹۴ اعلام کرد که تصمیمی برای به کارگیری دانش آموختگان دانشگاه نفت ندارد. این تصمیم با اعتراض دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه روبرو شد.

برخی مدیران نفتی، فارغ التحصیلان این دانشگاه را فاقد شرایط لازم برای استخدام در نفت می‌دانند و بر همین اساس در تصمیمی جدید اعلام کردند که رتبه‌های الف دانشگاه نفت را پس از برگزاری آزمون تخصصی و در صورت داشتن استاندارهای لازم استخدام خواهند کرد.

این مسئله به دعوایی حقوقی میان فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و وزارت نفت منجر شد.

گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه نفت به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. این افراد مدعی هستند که در دفترچه کنکور سراسری در بند شش شرایط مربوط به دانشگاه نفت، از اولویت دار بودن فارغ التحصیلان دانشگاه نفت برای استخدام سخن به میان آمده است. ضمن آنکه دانشجویان در زمان ثبت نام ملزم به تعهد محضری شده اند با حضور دو ضامن که پس از اتمام تحصیل تا دو برابر زمان تحصیل برای وزارت نفت خدمت کنند.

آن‌ها این تعهد را دوطرف می‌دانند که بر اساس آن وزارت نفت باید آن‌ها را به کار گیری کند.

بر اساس شکایت دوازده نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه نفت، دیوان عدالت اداری رای به ملزم بودن وزارت نفت به استخدام آن‌ها داده است. این رای که اکنون در مرحله بدوی قرار دارد، منتظر پاسخ مسئولان وزارت نفت است.

برای مطلع شدن از شرایط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت به سراغ مدیر کل آموزشی و برنامه ریزی وزارت نفت رفتیم.

کامران دهقانی با اشاره به تلاش وزارت نفت برای به کارگیری نیروهای صاحب صلاحیت در صنعت نفت به عنوان صنعتی راهبردی درکشور تاکید کرد: هیچ مشکلی برای به کارگیری دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت وجود ندارد و آن‌ها پس از گذراندن آزمون‌های تخصصی استخدام خواهند شد.

وی می‌گوید: در دفترچه کنکور سراسری هیچ الزامی برای استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد و تنها اشاره شده که آن‌ها اولویت دارند بر همین اساس هم در سال ۹۵ از کسانی که در آزمونهای تخصصی شرکت کردند ۱۵۰ نفر به استخدام شرکت‌های تابعه وزارت نفت در آمدند و امسال نیز تا هر اندازه‌ای که موفق به طی کردن این آزمون شوند، به کار گیری خواهند شد.

البته برگزاری همین آزمون نکته‌ای است که مورد اعتراض اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه نفت است. آن‌ها می‌گویند از دو فیلتر برای استخدام رد شده اند و دیگر نیازی به آزمون مجدد نیست.

فیلتر نخست، کنکور سراسری بوده که آن‌ها موفق به گرفتن رتبه خوب برای حضور در دانشگاه نفت شده اند و فیلتر دوم نیز شرایط تحصیل آن‌ها و کسب رتبه الف در میان فارغ التحصیلان دانشگاه نفت است.

به گفته یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه نفت، در رتبه بندی این دانشگاه، کسانی که معدل زیر ۱۴ کسب کنند در رتبه سی قرار می‌گیرند که حتی باید کمک هزینه تحصیلی را به دانشگاه نفت بازگردانند. کسانی که معدل بین ۱۴ تا ۱۷ کسب می‌کنند در رتبه بی قرار دارند که وزارت نفت تعهدی به استخدام آن‌ها ندارد و درواقع رتبه الف کسانی هستند که معدل بالای ۱۷ دارند و دانشجویان خوب هر مقطع به حساب می‌آیند.

بر این اساس این دانش آموختگان رتبه الف نیازی به گذراندن آزمون مجدد ندارند.

ضمن آنکه برخی از دانش آموختگان که در آزمون استخدام وزارت نفت شرکت کرده اند، از شرایط سخت برگزاری این آزمون بسیار گله‌مند بودند.

درباره این آزمون از مدیر کل آموزشی و برنامه ریزی وزارت نفت پرسیدم که چرا شرایط برگزاری آن دشوار است؟ دهقانی می‌گوید: این آزمون بر اساس نیازهای وزارت نفت و با حضور کارشناسان خبره این وزارتخانه طراحی شده است و در سال گذشته نیز ۱۵۰ نفر از همین فارغ التحصیلان موفق به گذراندن آن شده اند و ما در مقایسه با سالهای قبل تغییر بسیاری در بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه نفت نداده ایم.

او تصریح می‌کند: در سالهای قبل همه فارغ التحصیلان به شرکتهای تابعه وزارت نفت معرفی می‌شدند و هر شرکت بر اساس نیازهای خود آزمون‌های ورودی از افراد معرفی شده می‌گرفت که امکان برخی سلیقه‌ها در به کارگیری افراد بود، اما در سالهای اخیر ما آزمون را متمرکز برگزار می‌کنیم تا این سلیقه‌ها کنار گذاشته شود.

دهقانی در پاسخ به این سئوال که اگر نمی‌خواستید فارغ التحصیلان دانشگاه نفت بخصوص رتبه الف آن‌ها را استخدام کنید، پس چرا به آن‌ها کمک هزینه تحصیلی داده اید و از آن‌ها تعهد گرفته اید، گفت: بله ما به آن‌ها کمک هزینه تحصیلی داده ایم، اما اکنون اگر صلاحیت‌ها و استاندارهای لازم را نداشته باشند نمی‌توانیم از آن‌ها در صنعت نفت استفاده کنیم.

مدیر کل آموزشی و برنامه ریزی وزارت نفت می‌گوید برای همه ۹۰۰ دانش آموخته دانشگاه نفت پیامک شرکت در آزمون فرستاده شده است که تعدادی حضور پیدا کرده اند و مرحله بعدی نیز ۱۵ مهرماه برگزار می‌شود.

وی درباره رای دیوان عدالت اداره مبنی بر الزام وزارت نفت برای استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت گفت: این رای در مرحله بدوی قرار دارد و دایره حقوقی وزارت نفت درحال پی گیری آن است و در صورت تایید آن در دادگاه تجدید نظر، ما تابع قانون هستیم و رای قانونی را می‌پذیریم.

البته شفاف سازی شرایط گرفتن دانشجو در دانشگاه نفت و مشخص شدن آینده شغلی آن‌ها در ابتدای تحصیل، نکته‌ای است که شاید روشن شدن آن مشکلات فعلی را به همراه نمی‌آورد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری صدا وسیما، تاریخ انتشار:9مهر 1396، کدخبر: 1830092،www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین