پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۴۱۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
دیروز امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه جزئیات مرحله تکمیل‌ظرفیت مقاطع تحصیلی این دانشگاه را تشریح کرد تا داوطلبان درجریان جزئیات تکمیل‌ظرفیت قرار گرفته و از تاریخ انتخاب‌رشته آگاهی پیدا کنند.

شعار سال: در ادامه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد اسلامی بعد از اعلام نتایج، انتخاب‌رشته تکمیل‌ظرفیت فرصت مجددی است که در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا با ثبت‌نام در تکمیل‌ظرفیت این دانشگاه در رشته‌محل‌هایی که ظرفیت‌شان تکمیل نشده است شانس خود را یک بار دیگر برای قبولی امتحان کنند. در همین راستا از امروز انتخاب‌رشته در مرحله تکمیل‌ظرفیت مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می‌شود و اعلام نتایج هم یکشنبه 16 مهر ماه خواهد بود. دیروز امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه جزئیات مرحله تکمیل‌ظرفیت مقاطع تحصیلی این دانشگاه را تشریح کرد تا داوطلبان درجریان جزئیات تکمیل‌ظرفیت قرار گرفته و از تاریخ انتخاب‌رشته آگاهی پیدا کنند.

تاریخ ثبت‌نام و انتخاب‌رشته

به گفته شاهانی، ثبت‌نام و انتخاب‌رشته مرحله تکمیل‌ظرفیت از امروز برای دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری آغاز می‌شود. رشته‌محل‌ها بررسی شده و داوطلبان می‌توانند در آن رشته‌محل‌هایی که ظرفیت‌شان تکمیل نشده است، ثبت‌نام کنند. داوطلبان می‌توانند تا ساعت 24 جمعه 14 مهر انتخاب‌رشته کنند، این مهلت تمدید نمی‌شود و یکشنبه 16 مهر نتایج تکمیل‌ظرفیت در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اعلام خواهد شد.

ثبت‌نام در 2200 رشته در مقطع دکتری

ظرفیت دوره دکتری تقریبا تکمیل شده، اما در رشته‌محل‌هایی ظرفیت خالی است و تنوع رشته هم وجود دارد. به عبارتی داوطلبان می‌توانند در 2200 رشته در این مقطع از امروز ثبت‌نام و انتخاب‌رشته‌ کنند. البته در مقطع کارشناسی‌ارشد دست داوطلبان برای انتخاب رشته و ثبت‌نام بازتر از مقطع دکتری است و داوطلبان می‌توانند رشته‌محل‌های بیشتری را برای گذراندن تحصیلات تکمیلی در این مقطع دانشگاهی انتخاب کنند.

آنطور که رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفته است نتایج نهایی روز یکشنبه اعلام می‌شود، اما اینکه دانشجویان از ترم مهر می‌توانند در کلاس‌ها حاضر باشند یا بهمن‌؟ این امر برعهده واحدهای دانشگاه گذاشته شده است. اطلاعیه نحوه ثبت‌نام و انتخاب‌رشته نیز از امروز روی سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود.

محدودیت‌های دوره دکتری

تعداد 2200 رشته‌محل برای مقطع دکتری دارای محدودیت‌هایی است؛ یعنی داوطلبانی که در مرحله اول به مصاحبه برای دوره تخصصی دعوت‌ شده‌اند، می‌توانند در تکمیل‌ظرفیت شرکت کنند؛ البته هرکس در هر استانی که مصاحبه‌اش را انجام داده، می‌تواند در همان استان انتخاب‌رشته کند. به‌عنوان مثال، اگر داوطلبی در استان اصفهان مصاحبه اولیه‌ را انجام داده صرفا می‌تواند در همه واحدهای دانشگاه استان اصفهان شرکت کند نه مثلا استان تهران. بنابراین شاهانی به داوطلبان توصیه کرده است به محض اعلام نتایج سریعا برای ثبت‌نام اقدام کنند.

به گفته شاهانی، اسفند سال 94 قانون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مجلس تصویب و از سال 96 اجرایی و عملیاتی شد. بر همین اساس آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی توسط سازمان سنجش انجام شده است. به گزارش «آنا» او در این باره گفته است: «چهارشنبه گذشته با سرپرست وزارت علوم درباره تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی جلسه‌ای داشتیم و در آن جلسه مجوز فرآیند تکمیل‌ظرفیت به دانشگاه داده شد.»

تکمیل‌ظرفیت در مقطع کارشناسی

دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی هم احتمالا تکمیل‌ظرفیت خواهد داشت. این تکمیل‌ظرفیت در هفت زیرگروه رشته پزشکی مانند دندانپزشکی، دامپزشکی، هوشبری و تغذیه تکمیل‌ظرفیت اعلام می‌شود. در دوره جدید ارتقای کیفیت آموزشی یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌آید؛ بر همین اساس این دانشگاه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و به‌ویژه دکتری پذیرش دانشجو را برای ارتقای کیفیت کاهش داده است.

ابلاغ شیوه‌نامه دوره دکتری به واحدها

سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه‌نامه دوره دکتری هم اشاره کرد و گفت: «ما شیوه‌نامه‌ای را در مقطع دکتری تنظیم و تهیه کرده‌ایم که هفته گذشته در ابلاغیه‌ای به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شده است؛ ارتقای کیفیت یکی از اصول مهم در شیوه‌نامه دوره دکتری است. یعنی اگر استادی بخواهد دانشجوی کارشناسی‌ارشد برای پایان‌نامه جذب کند، باید حداقل استادیار سابقه سه سال تدریس در مقطع ارشد، مدیریت دو پایان‌نامه در مقطع ارشد و ارائه دو مقاله معتبر علمی‌- پژوهشی در مجلات معتبر یا ISI را داشته باشد.»

در مرحله آموزشی دکتری دانشجویان باید تا سقف 15 واحد درس بگیرند، اما اگر دانشجویی در این مقطع برخی دروس را بی‌کیفیت گذرانده باشد، برای او باید دروس جبرانی در نظر گرفته شود.

اعلام نتایج تکمیل‌ظرفیت در دانشگاه‌های دولتی

داوطلبانی که منتظر اعلام نتایج تکمیل‌ظرفیت در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی هستند نیز باید تا 12 مهر ماه منتظر بمانند؛ چراکه به گفته حسین توکلی، اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص ظرفیت‌های جدید و تکمیل‌ظرفیت برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهرماه روی سایت سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار داده می‌شود.

داوطلبانی که منتظر اعلام ظرفیت‌های جدید و تکمیل‌ظرفیت هستند نیز باید با توجه به شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال ۹۶ و مندرجات اطلاعیه مذکور از روز یکشنبه ۱۶ مهرماه تا شنبه ۲۲ مهرماه نسبت به انتخاب رشته در مرحله تکمیل‌ظرفیت این آزمون اقدام کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان آنلاین ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب:11570، www.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
0
0
کاش همون قدر که مدرک گرفتن راحت شده کار پیدا کردن هم راحت بود .ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین