پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
تحلیلگر سرشناس آمریکایی و از مقام‌های دولت سابق این کشور در اظهار نظری گفت: «آزمایش موشک‌های بالستیک ایران نقض توافق نیست و این سلاح قابلیت حملات متعارف برد بلند را فراهم می‌کند».

شعارسال:«گری سیمور» تحلیلگر مشهور آمریکایی که مدتی نیز در کاخ سفید در سمت هماهنگ کننده تسلیحاتی و جنگ افزارهای کشتار جمعی دولت «باراک اوباما» فعالیت می‌کرد در گفت‌‌وگو با اندیشکده «کارنگی» درباره برجام و موارد دیگر به اظهار نظر پرداخت.

سیمور در این گفت‌‌وگو خطاب به مخالفان برجام و آن‌هایی که مدعی‌اند تنش هسته‌ای با ایران برای طولانی مدت برطرف نشده است، گفت: «موافقم که توافق هسته‌ای ایران تهدید این کشور برای دستیابی به سلاح‌های اتمی را در طولانی‌مدت حل نمی‌کند. با این حال، این قرارداد 10تا 15 سال محدودیت بسیار مهمی را در توانایی ایران در ساخت بمب اتمی و همچنین مقررات بازرسی فراهم می‌کند. این دستاوردی بزرگ است اما مشکل را حل نمی‌کند. به نظر من، هیچ توافق دیپلماتیک نمی‌تواند تا زمانی‌که حکومت کنونی این کشور در راس کار است این مشکل را حل کند.»

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تعبیر خود از رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره برجام از یک سو با تائید پایبندی ایران به توافق و از سوی دیگر نکوهش آن گفت: «ترامپ نگرش منفی بسیار شخصی نسبت به توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرده و می‌خواهد آن را از بین ببرد. با این حال، "رکس تیلرسون " وزیر خارجه و تیم سیاست خارجی او می‌دانند که برای آمریکا دبه درآوردن در مذاکره هسته‌ای آن‌هم بدون دلیل حماقت عجیب و غریبی خواهد بود زیرا این اقدام آمریکا را از دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان دور ساخته و دست ایران را در ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود باز می‌گذارد و توجه‌ از نبرد علیه داعش را منحرف می‌سازد. بنابراین، تیلرسون امیدوار است ترامپ را متقاعد کند که در عوض حمایت اروپایی‌ها از طرح پیشنهادی آمریکا برای پیگیری مذاکره با ایران در اصلاح معایب توافق کنونی به رفع تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای ادامه دهد و معتقدم که تیلرسون موفق خواهد شد.»

سیمور در بخش دیگر درباره کنار کشیدن آمریکا از توافق و بکار بردن گزینه نظامی از سوی واشنگتن علیه ایران گفت: «آمریکا توانایی نظامی برای نابود کردن تاسیسات ایران برای تولید بمب اتمی را دارد. با این حال، ایران می‌تواند این امکانات را در طول زمان بازسازی کند. تنها راه برای اطمینان بخشی از این که ایران به سلاح اتمی دست نمی‌یابد، یورش، اشغال و تغییر حکومت این کشور است. من اعتقاد ندارم که آمریکا آماده عملیات نظامی گسترده در برهه کنونی باشد.»

گری سیمور سپس درباره این‌که آیا آزمایش‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای است یا خیر ، افزود: «آزمایش موشک‌های بالستیک ایران ایران نقض توافق نیست. موشک‌های بالستیک سلاح‌های دو منظوره هستند. همانطور که در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم، برای کشورهایی با نیروی هوایی بسیار ضعیف چون ایران، موشک‌های بالستیک قابلیت حمله متعارف برد بلند را فراهم می‌کنند. اگر ایران در نهایت تصمیم به ساخت بمب اتمی گیرد، موشک‌های بالستیک چنین شرایطی را فراهم می‌آورند.»

سیمور همچنین درباره پایبند بودن ایران به توافق هسته‌ای گفت: «ایران با این توافق موافقت کرد تا تحریم‌ها رفع شوند. ایران بسیار علاقه‌مند به حفظ توافق در این زمان است زیرا هنوز برای بهبود اقتصاد خود نیازمند رفع تحریم‌ها است.»

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار11مهر96،کدخبر: 13960710001603، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین