پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان اعلام کرد سیاست تمرکززدایی تولید با تقویت دفاتر شهرستان‌ها دنبال می‌شود تا فیلمسازان ناگزیر به حضور در تهران نشوند.

شعارسال: آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران درباره سیاست های این بخش گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از سه سال گذشته تا امروز سیاستی را در تولید دنبال می کند که مبتنی بر اجرای غیرمتمرکز است. در واقع برنامه این است که سیاستگذاری ها در حوزه تولید، در تهران و در ستاد مرکزی اتفاق بیفتد اما اجرای آن در سراسر کشور و به شکل غیر متمرکز رخ دهد.

این مدیر سینمایی درباره اهداف این مدل برنامه ریزی توضیح داد: هدف این بود که ما به دفاتر شهرستان اعتماد کنیم و شرایطی را برای تولید فراهم کنیم تا دوستان فیلمساز مجبور نباشند برای تولیدات حرفه ای خود به تهران مراجعه کنند. من خودم فعالیتم را از دفتر سینمای جوانان در شهرستان شروع کردم و می دانم محدودیت های موجود تا چه اندازه به هنرمندان آسیب می زند به همین دلیل این سیاست جدید را در انجمن اجرایی کرده ایم.

وی ادامه داد: آیین نامه تولید در راستای این سیاست نوشته شد و با توجه به تغییر و تحولات در سطح مدیریتی، خوشبختانه سیاست توجه به مراکز انجمن و اجرای غیرمتمرکز از بین نرفت و من نیز تلاش خود را کردم تا بتوانیم دفاتر را به شکل غیرمتمرکز حمایت کنیم. همچنین برای ما بسیار مهم بود که سطح کیفی تولیدات انجمن را ارتقا دهیم و فکر می کنم طی ۲ سال گذشته تقریبا این اتفاق رخ داده است و فیلم های مطرح انجمن در جشن خانه سینما و در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و دیگر موقعیت های بین المللی موفقیت های بسیاری کسب کرده اند.

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: سیاست دیگر این انجمن این است که با توجه به اینکه مقوله فیلم کوتاه به عنوان یک سینمای مستقل و به عنوان محلی که می تواند زبان سینما را گسترش دهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است، سعی کردیم تمام فیلمسازانی که در این عرصه دارای استعداد هستند و یا علاقمند به کار در این زمینه هستند، مورد حمایت قرار دهیم. در واقع حمایت های انجمن تنها به اعضای خود محدود نمی شود و حتی تلاش کردیم بسیاری از فیلمسازانی که بنا به دلایلی به سمت انجمن نمی آمدند، به سمت انجمن جذب کنیم و اتفاقات خوبی از طریق همین فیلمسازان رخ داد و آثار بسیار خوبی تولید کردند. فکر می کنم طی ۲ سال گذشته سطح کیفی تولیدات انجمن بالا آمده و به لحاظ کمی نیز در دفاتر انجمن چه در تهران و چه در شهرستان ها تولیدات قابل توجهی چه به صورت نیمه حرفه ای و چه به صورت هنرجویی تولید می شود که از بین همین آثار استعدادهای بسیار خوبی پیدا می شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه انجمن سینمای جوانان ایران تا این مرحله به خوبی عمل کرده است، اما به دلیل اینکه هنوز استعدادهای بسیاری در دفاتر ما وجود دارد که امکان حمایت از همه آنها به دلیل مسایل مالی و اعتباری وجود ندارد، فاصله زیادی تا ایده آل های خود داریم و فکر می کنیم اگر شرایط انجمن بهتر بود و دوستان ما در سازمان سینمایی توجه بیشتری به سینمای جوان داشتند، قطعا شرایط بهتری را برای تولید فراهم و دوستان بیشتری را در زمینه تولید حمایت می کردیم.

این مدیر سینمایی با تاکید بر اینکه اگر به فیلم کوتاه توجه بیشتری شود سینمای ایران از این توجه ضرر نمی کند، توضیح داد: معتقدم فیلم کوتاه به سینمای بلند ساختار، نوع روایت، جسارت و تجربه گرایی پیشنهاد می دهد.

در همه جای دنیا به فیلم کوتاه سوبسید داده می شود، فیلم کوتاه می تواند زبان سینما را گسترش دهد و به فیلم بلند پیشنهادهای جدید دهد، بنابراین لازم است که در این نوع از سینما سرمایه گذاری شود و به آن کمک شود

رصافی اضافه کرد: سازمان سینمایی در حال حاضر سیاست جدیدی را در زمینه نهضت تولید محتوا دنبال می کند تا بتوانیم سهم زیادی از بازار ایران و منطقه را در تولید محتوا داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف باید به تولید توجه بیشتری نشان دهیم که سیاست های سازمان نیز متمرکز بر تولید است و بحث آموزش در سازمان نیز قرار است به سمت تولید سوق داده شود، یعنی اگر آموزشی هم در انجمن صورت می گیرد، این آموزش به تولید منجر شود تا بتوانیم سهم زیادی در تولید محتوا داشته باشیم ولی در این میان معتقدم که تولید انبوه نمی تواند راهگشای ما باشد تا بازار را در اختیار داشته باشیم اما اگر به لحاظ کیفی تولید خوب داشته باشیم، شاید بتوانیم سهمی از بازارها داشته باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه در پاسخ به این پرسش که برنامه حمایتی از فیلم کوتاه توسط دولت و بحث برای حذف سیمرغ فیلم کوتاه در جشنواره ملی فیلم فجر با یکدیگر تناقض دارد، بیان کرد: درباره این موضوع باید نظر شخصی خود را به عنوان فیلمسازی که سال ها در حوزه فیلم کوتاه فعالیت کرده است و در هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه حضور دارد، بیان کنم و تاکید می کنم که جواب این سوال را به عنوان معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران نمی دهم. در همه جای دنیا به فیلم کوتاه سوبسید داده می شود زیرا فیلم کوتاه می تواند زبان سینما را گسترش دهد و به فیلم بلند پیشنهادهای جدید دهد بنابراین لازم است در این حوزه سرمایه گذاری و به آن کمک شود.

رصافی با تاکید بر اینکه داشتن نگاه اقتصادی صرف به فیلم کوتاه درست نیست، عنوان کرد:‌ در کشورهای مانند آلمان و فرانسه که بزرگترین تولیدکنندگان فیلم کوتاه هستند، تنها یک درصد از آثارشان در بازار موفق است و ۹۹ درصد از فیلم های کوتاهشان در پاتوق های فرهنگی و جشنواره ها نمایش داده می شود ولی باز هم از فیلم های کوتاه حمایت می کنند و دلیل این سرمایه گذاری و توجه نیز این است که آنها مطمئن هستند که فیلم کوتاه به لحاظ فرهنگی و زبان سینمایی تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: معتقدم نگاه ما نسبت به فیلم کوتاه باید نگاه حمایتی باشد و در کنار توجه به مساله بازار نباید فقط به این فکر کنیم که فیلم کوتاه باید فروش داشته باشد. زمانی که به فیلم کوتاه نگاه تجاری داریم آنگاه بحث هایی چون کنار گذاشتن آن از جشنواره ملی فیلم فجر پیش می آید. از نظر من این نگاه کاملا غلط است و در هیچ کجای دنیا نمی بینیم که در جشنواره های معتبر، فیلم کوتاه مورد توجه قرار نگیرد، چرا که معتقدند فیلم کوتاه سینمایی به شدت مولف است. اگر جشنواره فیلم فجر یک جشن ملی است، سینمای کوتاه نیز باید بخشی از این جشن باشد.

رصافی در پایان گفت: تاکید می کنم پیدا کردن بازار برای فیلم کوتاه کاملا معقولانه است، اما تفاوت این است که بدانیم اثری که تولید می شود با هدف بازار تولید شده یا با هدف گسترش زبان سینما و فرهنگ. البته این طبیعی است که در سینمای بلند به بازار و بازگشت سرمایه و ایجاد بازار جهانی فکر کنیم اما در زمینه فیلم کوتاه نباید تنها به این فکر کرد که فیلمی ساخته شود تا فروش داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 12مهر1396، کدخبر: 4095468: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین