پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: موضوع اشتغال اتباع بیگانه در ایران فقط مربوط به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیست زیرا این موضوع معطوف به سیاست های کلان کشور است.

شعار سال: «علی ربیعی» روز چهارشنبه در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان در خصوص اشتغال اتباع خارجی در کشور گفت: یکی از مسائلی که فقط در بعد سیاست های بازار کار نیست موضوع اشتغال اتباع خارجی است.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون های جهانی است و پیش از اشتغال اتباع بیگانه حضور آنان در ایران مهم است.
وی یادآور شد: ما ماموریت خود را در استان ها هدف اجرا کرده ایم و نمی توانیم نسخه واحدی برای نیروی کار خارجی بنویسیم، در بسیاری از کشورها اشتغال اتباع خارجی به عنوان یک مزیت محسوب می شود.
ربیعی گفت: 500 هزار نفر در ایران در حال تحصیل هستند و اهتمام ما دادن شناسنامه به فرزندانی است که از مادر ایرانی و پدر افغانی متولد شده اند.
به گفته ربیعی سه رویکرد در جهان در خصوص اتباع خارجی مطرح است؛ رویکرد نخست اجازه اقامت در اردوگاه موقت ،رویکرد دوم اجازه اقامت و اشتغال محدود و رویکرد سوم ادغام در جامعه میزبان است.
وی گفت: چهار دهه است که ایران در حال تجربه اتباع خارجی در کشور است و رویکرد دوم با شناسنامه دار کردن ،تحصیل رایگان و تصمیمات فرااقتصادی در حال تبدیل شدن به رویکرد سوم هستیم.
وی گفت: از سال 92 که مسئولیت وزارت کار را بر عهده گرفته ام 82هزار و 116 بازرسی کار انجام شده است که 42هزار اشتغال غیر مجاز از سوی اتباع بیگانه شناسایی شده که در حال افزایش است.
وی گفت: نه هزار و 355 کارفرمای متخلف را ظرف یکسال شناسایی شده اند.طی پنج ماهه نخست سال96 حدود 28هزار بازرسی کار انجام شده است.
وی تاکید کرد: در ارتباط با وظایف خود کوتاهی نکردیم و سیاست بازار کار معطوف به سیاست های کلان است.
وی خطاب به نماینده سئوال کننده گفت: در این زمینه وزارتخانه متبوع من کوتاهی نکرده است و اگر مشکلی در این زمینه باشد واقعا چند درصد از این مشکل به وزارتخانه متبوع من بر می گردد؟
ربیعی اضافه کرد: از شما می پرسم واقعا در این سال ها چند وزیر توانسته اند مسئولیت اشتغال را بر عهده بگیرند ، با اینکه اختیارات بسیاری در حوزه های تولید ندارم اما با شجاعت پرچم اشتغال کشور را به دست گرفته ام .
وی با اشاره به اشتغال روستایی گفت: نامه نخست را خود به مقام معظم رهبری و سپس به رئیس جمهور نوشتم .
وی دوباره به نماینده سئوال کننده گفت: شما که به انصاف شهره دارید مسئولیت پذیری مرا ببینید ، آیا من از مسئولیت شانه خالی کرده ام؟
وی با اشاره به 20هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال روستایی تخصیص یافه است، گفت: این اعتبارات با اهتمام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی محقق شده است.
ربیعی بیان داشت: هم اکنون 2.4 میلیون نیروی کار مجاز و غیر مجاز در ایران داریم که از این تعداد 1.7میلیون نفر مجاز و 700هزار نفر غیر مجاز هستند ؛ اما من معتقدم حدود 700هزار نفر دیگر هم باید به تعداد کارگران غیر مجاز اضافه کرد.
وزیر کار در ادامه گفت: از 700 هزار کارگر غیر مجاز که در ایران هستند 197هزار شاغل را شناسایی و اخراج کردیم .
به گفته ربیعی، ما شورای امنیت ملی داریم که دستور ساماندهی اتباع خارجی بر عهده کمیسیون ساماندهی قرار دارد که ریاست آن بر عهده وزیر کشور و وزارت کار هم عضو این کمیسیون است.
وی گفت: بنابراین برای حل معضل اتباع خارجی سیستمی باید عمل کنیم ، ما این کارگران را اخراج می کنیم اما ظرف 24ساعت اینها از سر مرز بر می گردند.

**هزینه بکارگیری را افزایش دهید
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما می توانید با مصوبه ای هزینه بکارگیری نیروی کار خارجی را افزایش دهید تا به کارگرفتن آنها به صرفه نباشد.
وی گفت: وزارت کار 780 بازرس کار دارد که از ایمنی کار تا حقوق کار و امنیت شغلی را باید رصد کند و این در حالی است که موضوع اشتغال اتباع خارجی را هم پیگیری می کنیم.

**عملکرد وزارت کار قابل قبول است
ربیعی گفت: عملکرد وزارت کار در 14استان کشور که اتباع بیگانه حضور دارند قابل قبول است ، نهادسازی هایی که صورت گرفته و انجام دایم (نهادهای بیروین و خصوصی)توانسته ایم ظرفیت های خود را افزایش دهیم.
وی گفت: این موضوع باید در کمیسیون مشترک اجتماعی و امنیت ملی بررسی شود و نیاز به تصمصم ملی دارد .
ربیعی در پایان گفت: جریمه بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز باید آنقدر افزایش یابد که بکارگیری آنها برای کارفرما فایده ای نداشته باشد.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص اشتغال اتباع بیگانه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال کردند که وی امروز با حضور در مجلس به این سوال پاسخ داد.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 12 مهر 1396، کد مطلب:82684851 : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین