پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
«وندی شرمن» دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای امتناع ورزد، روابط با کره شمالی را بدتر خواهد کرد و نیز سبب بی اعتمادی می شود.

شعارسال:به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، شرمن روز یکشنبه در نیویورک اظهارداشت که اگر ترامپ پایبندی ایران به توافق را تایید نکند و «آن را به کنگره واگذارکند»، این اقدام با تاثیر منفی همراه خواهد بود.

این مذاکره کننده ارشدآمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص رد پایبندی ایران به برجام گفت: تایید نکردن پایبندی [ایران] باعث بی اعتمادی می شود.

وی با اشاره به گزارش های سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: هشت گزارش در مورد پایبندی ایران به توافق وجود دارد. این یک توافق چندجانبه است.

این دیپلمات سابق در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا این سوال را مطرح کرد که اگر ترامپ پایبندی ایران را اعلام نکند، «پس چرا کره شمالی باید با ما گفت و گو کند؟»

معاون سابق وزیر خارجه در امور سیاسی هفته گذشته گفته بود که اگر واشنگتن از توافق هسته ای ایران کنار بکشد «کره شمالی این اقدام را اینگونه می بیند که ما غیرقابل اتکا هستیم و اعتباری نداریم.»

وی در نشستی در واشنگتن اظهار داشت: این مساله باعث نمی شود که ما در مقابل کره شمالی سرسخت تر باشیم. بلکه ما را از همه دنیا منزوی می کند.

شرمن تازه ترین اظهارات خود را در پنلی در «فستیوال نیویورکر» که «جیمز کلاپر» رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در آن حضور داشت، بیان کرد.

فستیوال نیویورکر از سال 1999 به میزبانی مجله نیویورکر و هر ساله در شهر نیویورک برگزار می شود. شخصیت های سیاسی و هنری و همچنین از سایر حوزه های در این فستیوال شرکت می کنند.

کلاپر نیز در همراهی با شرمن گفت که تنش میان آمریکا و کره شمالی امری نگران کننده است.

وی اظهار داشت: مساله این نیست که فناوری موشک های دارای کلاهک هسته ای کره شمالی کار می کند یا نه. [بلکه مساله این است که] آنها به بازدارندگی رسیده اند.

کلاپر با بیان اینکه همچون سایر تحلیلگران نگران استفاده کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از قابلیت هسته ای برای حمله به آمریکا نیست، افزود: آنچه که من را نگران می کند این است که لفاظی ها از کنترل خارج شود و یک درگیری در منطقه غیرنظامی رخ دهد.

منطقه غیرنظامی کره شمالی و جنوبی را از هم جدا می کند.

کلاپر گفت که تحرکات کره شمالی نوعی تبلیغات است. وی همچنین تاکید کرد که رهبران کره شمالی «بسیار عاقل» هستند.

مدیر سابق سیا در سال 2014 برای کمک به آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در کره شمالی به پیونگ یانگ رفت.

وی گفت که در آن سفر یک مقام کره شمالی اظهارات متفاوتی نسبت به تبلیغات پیونگ یانگ داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که آن کشور را ترک می کردم آن مقام به من گفت «در سئول بودم و آنچه را در آنجا بود، دیدم. امیدوارم که یک روز متحد شویم.»

در ماه های اخیر، تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ در پی آزمایش های موشکی کره شمالی افزایش یافته است. مهمترین اقدام کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی سخت ترین تحریم ها را علیه این کشور وضع کرده که بیش از 90 درصد تبادلات اقتصادی پیونگ یانگ را هدف گرفته است.

ترامپ به کیم جونگ اون لقب مرد موشکی کوچک داده است. رهبر کره شمالی نیز ترامپ را «پیر خرفت» نامیده اس

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت ایرنا،تاریخ انتشار15مهر96،کدخبر: 82688412، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین