پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه سالانه 3 میلیون نفر بر اثر بیماری سل در جهان جان خود را از دست می‌دهند، گفت: بررسی آمار نشان می‌دهد از هر 100هزار ایرانی 12 نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند که این آمار در شهرهای مرزهای شرقی و غربی و شهرهای مهاجرپذیر بیشتر است.

شعار سال: دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل برگزار شد، عنوان کرد: سالانه سه میلیون نفر در جهان براثر بیماری سل جان خود را از دست می‌دهند و 10 میلیون مورد جدید نیز در جهان شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد تا سال 2000 بتوان بیماری سل را ریشه‌کن کرد، افزود: اما تجربه نشان داد امکانات موجود در کشور برای ریشه‌کنی این بیماری مکفی نبوده است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص میزان ابتلا به سل یادآور شد: شیوع بیماری سل در ابتدای دوره انقلاب 40 در هر 100 هزار نفر بود که خوشبختانه امروزه این آمار کاهش چشمگیری داشته و به 12 در هر 100 هزار نفر رسیده است، یعنی از هر 100 هزار نفر 12 نفر در کشور به بیماری سل مبتلا می‌شوند که این کاهش آمار نیز در طی اقدامات مناسب مسئولین بهداشت و درمان کشور صورت گرفته است.

دکتر ولایتی درباره هزینه درمان بیماری‌ سل در کشور یادآور شد: اگر بیماری منجر به بروز عوارض لاعلاج نشود و در اسرع وقت قابل تشخیص باشد، درمان کاملا رایگان صورت می‌گیرد، بنابراین هزینه زیادی بر دوش بیمار نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه درمان بیماری سل حدود 6 ماه به طول می‌انجامد، گفت: اگر بیماران درمان‌ها را به خوبی طی کنند در بیش از 98 درصد موارد بهبود می‌یابند.

ولایتی افزود: بیماران پس از گذراندن یک ماه دوره درمان تقریبا دچار بهبود می‌شوند، به گونه‌ای که اشتهای آنها بازمی‌گردد و دفع میکروب نیز از طریق تنفس قطع می‌شود، به همین دلیل برخی بیماران با مشاهده بهبود علائم درمان را رها می‌کنند که این امر موجب عود مجدد بیماری و مقاومت آن در برابر درمان می‌شود.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه تصریح کرد: اگر بیماری که درمان خود را رها کرده مجدد به چرخه درمان بازگردد، به مدت طولانی‌تری تحت درمان قرار می‌گیرد به گونه‌ای که گاه درمان ممکن است تا دو سال نیز به طول بیانجامد که اگر این پروسه درمانی را به خوبی طی کند، کاملا بهبود می‌یابد. اما متاسفانه در این مرحله نیز برخی افراد مجدد درمان را با مشاهده بهبود علائم رها می‌کنند که این امر درمان را سخت‌تر خواهد کرد؛ به گونه‌ای که گاه ممکن است تا سال‌ها درمان به طول بیانجامد و یا حتی منجر به مرگ بیماران شود.

ولایتی با بیان اینکه بیماری سل در مناطق مهاجرپذیر کشور شایع‌تر است، یادآور شد: سل در شهرهای مرزهای شرقی و غربی بیش از 12 در هر 100 هزار نفر است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در پایان خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر با توجه به اینکه نوزادان به محض تولد واکسن ب‌ث‌ژ را دریافت می‌کنند، در 50 درصد موارد این واکسن می‌تواند از بروز سل پیشگیری کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 16 مهر 96، کدمطلب:292460، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین