پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مراحل عقد قرارداد برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با همکاری چین طی شده و در سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران یکی از موضوع‌های مورد بررسی خواهد بود.

شعار سال: علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مراحل عقد قرارداد برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با همکاری چین طی شده و در سفر رئیس جمهوری چین به تهران یکی از موضوع‌های مورد بررسی خواهد بود.

صالحی که به‌مناسبت روز هوای پاک امروز سه‌شنبه با مترو به محل کار می‌رفت، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در روز اجرای برجام بر همکاری کشورها در توسعه هسته‌ای ایران تأکید شده است، گفت: برخی کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی آماده همکاری هستند و شرایط با قبل تفاوت کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: دو نیروگاه هزارمگاواتی با هزینه بالغ بر 300هزار میلیارد ریال اولین پروژه نیروگاهی ما بعد از نیروگاه بوشهر است که کلنگ آن در بهمن ماه به زمین زده می‌شود.

وی افزود: پروژه‌های بعدی ما نیروگاه‌های کوچک صدمگاواتی است که اولین قرارداد آن در مراحل اولیه است و پس از توافق نهایی با طرف چینی منعقد می‌شود.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جانمایی این دو نیروگاهی که چینی‌ها قرار است بسازند در سواحل مکران نزدیک چابهار است.

*احداث بیمارستان هسته‌ای در تهران

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره احداث بیمارستان هسته‌ای نیز با بیان اینکه با کمک شهردار تهران زمین خوبی در بوستان ولایت به این کار اختصاص یافته، گفت: با وزارت بهداشت نیز تفاهم‌های لازم صورت گرفته و امیدواریم در فاصله امروز تا پایان سال کلنگ‌زنی آن انجام شود.

صالحی خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ها برای این پروژه انجام شده و در حال تأمین مالی این پروژه هستیم. این بیمارستان نزدیک به 10هزار میلیارد ریال هزینه در برخواهد داشت و یکی از بزرگترین بیمارستان‌های غرب آسیا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل استفاده از تجهیزات هسته‌ای در این بیمارستان، احداث آن مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، افزود: سعی کردیم ابتدا پول آن را تأمین کنیم که خوشبختانه منبعی برای آن مشخص شده و امیدواریم ساخت بیمارستان، پس از کلنگ‌زنی شروع شود و در سال آینده با جدیت پیش برود.

معاون رییس جمهوری گفت: بهره برداری کامل از بیمارستان پنج سال طول می‌کشد، که قرار است به‌صورت مرحله به مرحله آغاز به کار کند.

*گستره همکاری‌های ایران و آژانس عمیق‌تر می‌شود

صالحی در خصوص سفر یوکیا آمانو به تهران نیز با ابراز "هم‌اکنون در دوره پس از برجام هستیم" گفت: ایران مانند هر کشور دیگری عضو عادی آژانس بین المللی است و دیگر مانند سابق نیست.

وی ادامه داد: در این سفر در خصوص نحوه پیشبرد نظارت‌هایی که در چارچوب برجام تعریف شده است صحبت کردیم. همچنین درباره فرصت‌ها و همکاری‌های فنی میان ما و آژانس که در این 12 سال به‌خاطر تحریم ظالمانه از دست دادیم صحبت‌هایی کردیم و از ایشان خواستم با جدیت این فرصت‌های از دست رفته را با ایجاد کارگاه‌های آموزشی بیشتری برای مهندسین و کارشناسان ما جبران کنند.

معاون رئیس جمهوری با اظهار "در مجموع نقشه راهی را تنظیم کردیم که چگونه در چارچوب‌های جدیدی که ایجاد شده بحث برجام و پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها را پیش ببریم" افزود: در گذشته تعداد نسبتاً مناسبی از کارشناسان ایرانی در آژانس به‌عنوان متخصص کار می‌کردند، ولی در این مدت عده‌ای از آنها بازنشسته شده و عده‌ای نیز رفته‌اند و در مجموع تعداد ایرانی‌ها خیلی کم شده است.

وی گفت: یکی از تقاضاهایمان این بود که با جدیت نسبت به به‌کارگیری کارشناسان ایرانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اقدام شود.

صالحی تأکید کرد: در مجموع گستره همکاری‌های فنی ما هم عمیق‌تر و هم بیشتر می‌شود.

*در حال اجرای پروتکل الحاقی هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در ارتباط با پروتکل الحاقی تعهد کرده‌ایم در زمانی که برجام اجرایی شود، به اجرا درآید. بنابراین الآن دو روز است که می‌توانیم بگوییم طبق تعهدمان پروتکل را ما به اجرا گذاشته‌ایم.

صالحی با تأکید بر اینکه آینده توسعه بهره برداری از دانش هسته‌ای در ایران روشن و تابناک است، گفت: علاوه بر ابراز علاقه کشورهای اروپایی برای همکاری در ساخت نیروگاه هسته‌ای و سایر بخش‌ها، کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی نیز آماده سرمایه گذاری در توسعه فناوری هسته‌ای ایران هستند.

معاون رئیس جمهوری افزود: در گذشته فقط روسیه آن هم در ساخت نیروگاه برق هسته‌ای با ایران همکاری داشت، اما اکنون بسیاری از کشورها آماده همکاری هستند.

صالحی با اعلام "ما هیچ‌گاه همکاری و همراهی روسیه در زمان سختی را فراموش نمی‌کنیم" گفت: دوستانی که در دوران سختی با ما همراهی کردند، مطمئناً در بعد از اجرای برجام در همکاری با ایران امتیاز بیشتری خواهند داشت و این امری است که رئیس جمهوری نیز بر آن تأکید دارند.

*سفر رئیس‌جمهور چین به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر هفته آینده رییس جمهور چین به ایران و مذاکرات با این کشور برای ساخت نیروگاه‌های کوچک برق در ایران گفت: آینده صنعت هسته‌ای ایران بسیار روشن است.

وی افزود: در بیانیه‌ای که آقای ظریف وزیر امور خارجه و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز اجرای برجام قرائت کردند بر همکاری کشورها در زمینه هسته‌ای با ایران تأکید شده است.

صالحی در ادامه در خصوص برنامه نمادین سفر درون‌شهری با مترو نیز خاطرنشان کرد: هوای پاک نباید فقط یک شعار باشد، بلکه باید تبدیل به یک باور عمومی شود.

وی با اابراز "هنوز به باور عمومی نرسیده‌ایم" گفت: از طرف دیگر هم می‌بایست اقدامات واقعی و اجرایی انجام بدهیم که با توصیه نمی‌شود.

صالحی در خصوص جلوگیری از آلودگی هوا افزود: هرنیروگاه هزارمگاواتی، هفت‌میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در سال تولید می‌کند. هم‌اکنون حدود هفتادهزار مگاوات توان نصب‌شده برق داریم که چنانچه همه اینها هسته‌ای بود، جلوی انتشار 490میلیون تن گازهای گلخانه‌ای را می‌گرفت.

وی اعلام کرد: این کار، سرمایه گذاری عظیمی را می‌طلبد که در این خصوص در هفته‌های آینده عملیات احداث نیروگاه‌های جدید با مشارکت روسیه در بوشهر را آغاز می‌کنیم.

صالحی در پایان تصریح کرد: باید سعی کنیم هم از برق هسته‌ای و هم از انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی‌های خورشیدی و باد که در کشورمان بسیار یافت می‌شود استفاده کنیم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري تسنيم، تاریخ انتشار: 29 دي 1394، کد مطلب: 975445 :www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین