پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری با اشاره گفت: باید باور کنیم که انقلاب ما بدون استقلال علمی در عرصه‌های دیگری هم که باید مستقل باشد، دچار چالش خواهد شد.

شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدا یک منشور چند گانه بود، گفت: انقلاب سیاسی ما مقدمه ای بود برای انقلاب های دیگر؛ این انقلاب برای این نبود که چند نفری بروند و چند نفری بیایند؛ بلکه برای این بود که در ساحت های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نیز انقلاب رخ بدهد.

مبلغ بین‌المللی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر انقلاب ما تنها سیاسی باشد و دیگر انقلابی رخ ندهد، عملاً انقلاب سیاسی هم رنگ خواهد باخت و یا در بهترین حالت یک تغییر فرم و شکل خواهد داد.

ضرورت ایجاد انقلاب علمی

وی با تأکید بر اینکه یکی از عرصه هایی که باید انقلاب رخ بدهد، عرصه علم است، اظهار داشت: ایجاد انقلاب علمی ضروری است، البته نه به این معنا که ما یافته ها و داده های غربی را رها کنیم و تنها به حوزه دانشی اکتفا کنیم، بلکه انقلاب علمی به این معنا که ما در کنار نگرش و یافته های غربی با گرایش دینی بتوانیم به یافته‌های جدید و نابی دست پیدا کنیم؛ به بیان دیگر به علوم آنها نگرش داریم، اما گرایش آنها را نقد و بررسی کنیم و پیرو همیشگی آنها نیستیم.

انقلاب علمی در کنار پذیرش یافته های غربی، راهی میان‌رو برای بومی سازی علوم است

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با اشاره به اینکه انقلاب علمی در کنار پذیرش یافته‌های غربی، راهی میان‌رو برای بومی سازی علوم است، عنوان کرد: استقلال علمی به ما کمک می کند که ما بر اساس نیازهای خود محتوا تولید کنیم.

هم‌اکنون ما پیاده نظام غرب در بحث دانش هستیم

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ما پیاده نظام غرب در بحث دانش هستیم، یعنی هرچه آنها می گویند را انجام می دهیم و هرچه داریم تولید می کنیم برای آنهاست و این  یعنی بسیاری از تلاش‌هایی که ما انجام می‌دهیم، برای توسعه غرب است، ما نمی‌گوییم که غرب توسعه پیدا نکند، بلکه قائل هستیم که توسعه غرب باید در خدمت همه انسان باشد، نه فقط یک قشر خاص که بخواهند از دانش برای اهداف خود استفاده کنند.

3 پیش شرط برای دستیابی به استقلال علمی در کشور

وی به تبیین پیش‌ شرط‌های ایجاد استقلال علمی در کشور پرداخت و ابراز داشت: در ابتدا باید باور کنیم که انقلاب ما بدون استقلال علمی، عرصه‌های دیگر استقلالی اش هم دچار چالش خواهد شد؛ ما تا هنگامی که باور نکنیم انقلاب ما یک منشور بود و ضروری است عرصه‌های دیگر هم باید این انقلاب رخ دهد و فقط به انقلاب 22 بهمن بسنده کنیم، موفق نخواهیم شد؛ اساساً ما باید معتقد باشیم که انقلاب بیش از آن که یک پدیده باشد، یک فرایند است، بنابراین باید جهادی دیگر در عرصه های علمی اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی دومین پیش شرط ایجاد استقلال علمی در کشور را اینگونه توصیف کرد: باید باور کنیم که در منابع ما اعم از انسانی، طبیعی، اسلامی و منابع سرشار دیگر، ظرفیت های بسیاری نهفته است که می تواند ما را به رشد حقیقی برساند؛ مسؤولان باید باور کنند که ما ظرفیت های بسیاری داریم.

محقق و پژوهشگر حوزوی سومین پیش شرط ایجاد استقلال علمی در کشور را این گونه بیان کرد: اسلام به عنوان یک آیین هدایتگر و شیوه زیست انسانی، نسخه ای کاری برای همه ساحت‌های بشر را دارد و ما می توانیم با تئوری‌پردازی، نهضت نرم‌افزاری و تولید علم به کشف عرصه‌های نامکشوف بپردازیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید عرصه نظریه‌پردازی را بازگشایی کنند، بیان کرد: درس خارج‌ها باید به مکتب سامرا برگردد، چراکه در آن مکتب تقریرنویسی نه تنها نگارش گزارش کلاس، بلکه انشای دیدگاه‌های نقادانه نسبت به نگاه استاد بود؛ این دیگاه باید در حوزه های علمیه احیا شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار 17 مهرماه 96، کد خبر:530484 ،www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هم میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
امیدوارم همانطور که نگران تقلید از غرب در زمینه علم و دانشیم در زمینه فرهنگ هم اینگونه باشیم .ن
سپهر
United Kingdom
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
اصلا باید پرچمداره دانش ما باشیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین