پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
اهداف پشت‌پرده فعالیت رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق حکایت از سناریوی دیگری دارد که بارزانی‌ها در این مقطع برای اکراد و دیگر قومیت‌های عراق تدارک دیده‌اند.
استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی

شعارسال: ایستادگی قاطع بغداد و کشورهای منطقه در قبال رفراندوم برگزارشده مسعود بارزانی و عدم تحقق وعده استقلال، این حزب را در آستانه شکست بزرگی قرار داده است و ضرورت مذاکره و گفتگوی اقلیم کردستان با حکومت مرکزی با هدف چاره‌یابی مشکلات موجود که از سوی شماری از احزاب تأثیرگذار دیگر کرد اعلام شده بارزانی‌ها را به این واقعیت رسانیده است که در صورت مذاکرات کردها با بغداد و رسیدن به توافق رفع مشکلات، باز هم بازنده اصلی، این حزب و سران آن خواهند بود. در این شرایط است که با هدف خلق بحرانی دیگر در اقلیم کردستان و انحراف از شکست اهداف رفراندومی از طریق رسانه‌های اقماری خود به‌ویژه شبکه‌های خبری «روداو» و «کردستان 24» سخت در تلاش است آتش جنگ داخلی را در کرکوک برافروزد. اهداف پشت‌پرده فعالیت رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق حکایت از سناریوی دیگری دارد که بارزانی‌ها در این مقطع برای اکراد و دیگر قومیت‌های عراق تدارک دیده‌اند.


گزارش‌ها از اقدامات رسانه‌ای این روزهای بارزانی‌ها

سایت lvinpress در گزارشی با اشاره به وضعیت کرکوک به‌نقل از شماری از اعضای اتحادیه میهنی کردستان در این شهر تأکید کرده است که اقدامات امنیتی حزب دموکرات کردستان و رسانه‌های اقماری آنان با هدف آشوب بیشتر در کرکوک صورت می‌گیرد. این اعضای اتحادیه میهنی کردستان که شمار آنها به یکصد نفر رسیده است از تعبیر رسانه‌های دو عموزاده برای شبکه‌های روداو و کردستان 24 استفاده کرده‌اند. شبکه روداو متعلق به نچیروان بارزانی و کردستان 24 هم متعلق به مسرور بارزانی است که این روزها جنگ روانی شدیدی را علیه حکومت عراق و متحدان منطقه‌ای آن به راه انداخته‌اند. اعضای اتحادیه میهنی تأکید کرده‌اند که این رسانه‌ها زندگی مسالمت‌آمیز ساکنین کرکوک و امنیت و ثبات این شهر را نشانه گرفته‌اند. این اعضاء اعلام کرده‌اند که هیچ تحرک خاص نظامی از سوی نیروهای عراقی در کرکوک مشاهده نشده است و نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق عامدانه در پی به آشوب کشاندن منطقه هستند. شایان ذکر است رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق روز جمعه تلاش فراگیر و مشترکی را با هدف تنش در روابط نیروهای پیشمرگ و ارتش و دیگر نیروهای عراق انجام دادند.

از سوی دیگر و به گزارش سایت مذکور، فرمانده میدانی نیروهای آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که حکومت مرکزی برنامه‌ای برای حضور نظامی در کرکوک نداشته و اقدامات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان سناریوی ویژه‌ای است که با هدف جنگ روانی صورت می‌گیرد.


خانواده جلال طالبانی و دو پیام همزمان

فرزند ارشد جلال طالبانی رئیس‌جمهوری سابق عراق در پیامی با اشاره به وضعیت کرکوک، لازم دانسته است که شورای استانی جدیدی برای این استان تشکیل و حتی در صورت لزوم شخص دیگری به‌عنوان استاندار تعیین شود. پاول طالبانی از تمامی جریان‌های سیاسی درخواست کرده است در ادامه راه رئیس‌جمهوری سابق عراق با هدف نجات مردم اقلیم کردستان و عراق از وضعیت کنونی همکار آنان باشند. در این پیام همچنین آغاز گفتگوهای بدون پیش‌شرط در چارچوب قانون اساسی عراق درخواست شده است. فرزند طالبانی تأکید کرده است که نمایندگان فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق به بغداد برگردند و از اداره مشترک برای آینده کرکوک سخن گفته است. وی در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به مشکلات اربیل و بغداد در زمینه نفت و گاز گفته است که شفافیت در درآمدهای نفت و گاز در راستای منافع مردم اقلیم کردستان و عراق ضروری است. پاول طالبانی تأکید کرده است که اتحادیه میهنی کردستان لازم است نقشه راه دبیرکل فقید خود را مجدّانه پیگیری کند زیرا در غیر این‌صورت حزب جلال طالبانی نخواهد بود.

همزمان با این پیام، «هیرو ابراهیم احمد» همسر دبیرکل فقید اتحادیه میهنی کردستان نیز از نیروهای عراقی و پیشمرگ اقلیم کردستان درخواست خویشتنداری کرده است. وی تأکید کرده است حفظ آرامش کرکوک از اهم اهداف آنهاست و آغاز مذاکرات اربیل و بغداد را ضروری دانسته است. عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان همچنین با اشاره به برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان گفته است که با اتمام این مرحله لازم است مرحله مذاکرات و گفتگو با حکومت مرکزی بر اساس قانون اساسی عراق آغاز شود.

متعاقب این پیام‌ها بود که حزب دموکرات کردستان عراق با هدف جلوگیری از ایجاد فضای گفتگو و مذاکرات با بغداد، سناریوی ازپیش‌‌طراحی‌شده خود را در کرکوک به اجرا گذاشت و هزاران نفر از نیروهای پیشمرگ را در مناطق مختلف کرکوک مستقر کرده است.


بارزانی همچنان در پست ریاست اقلیم خواهد بود

حزب دموکرات کردستان عراق با وجودتأکید بر برگزاری انتخابات ریاست و پارلمانی اقلیم، همچنان پست ریاست این منطقه از عراق را برای مسعود بارزانی محفوظ می‌داند. نوری محمدعلی عضو شورای رهبری این حزب، برگزاری انتخابات اقلیم کردستان را غیرممکن دانسته و تأکید کردهمسعود بارزانی در پست خود ابقا و لازم است دوره کنونی پارلمان هم تمدید شود. وی برگزاری انتخابات را نیازمند شرایط مناسب دانسته و گفته است که لازم است پارلمان با توجه به وضعیت اقلیم کردستان نسبت به تمدید دوره خود اقدام و حق تمدید ریاست اقلیم را نیز به بارزانی اعطا کنند. این عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در ادامه گفته است که بارزانی همچنان در پست ریاست اقلیم خواهد ماند.


عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از حومه اربیل

نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی مخمور در حومه اربیل عقب‌نشینی کرده‌اند. رشاد گلالی مسئول کمیته اتحادیه میهنی کردستان در شهرستان مخمور گفته است که این پایگاه نظامی آمریکائی‌ها در روستای پونگینه بوده و در حال حاضر این نیروها از محل، عقب‌نشینی کرده‌اند. این عضو اتحادیه میهنی کردستان گفته است که وجود پایگاه نظامی آمریکا در این محل ضامن عدم برخورد نیروهای کرد و عراقی بوده است.


کمپین حمایت از صلح

کمپینی با هدف حمایت از صلح در اقلیم کردستان عراق اعلام موجودیت کرد. فعالیت‌های این کمپین با هدف ممانعت از هر گونه جنگ و درگیری میان نیروهای پیشمرگ و عراقی خواهد بود. این کمپین از سوی شماری از شخصیت‌ها و روشنفکران اقلیم کردستان تشکیل شده است. تشکیل این کمپین در حالی صورت گرفته است که حزب دموکرات کردستان عراق هزاران نفر از نیروهای نظامی خود را به شهر کرکوک اعزام کرده است.

استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی



مشاور بارزانی از استقرار شمار زیادی از پیشمرگ‌ها در کرکوک خبر داده است

هیمن هورامی مشاور سیاسی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان با انتشار تصاویری در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده است که هزاران نفر از نیروهای نظامی پیشمرگ به کرکوک اعزام و در مناطق مختلف این شهر مستقر شده‌اند. جنگ روانی حزب دموکرات کردستان عراق در حالیست که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرده است استفاده از نیروی نظامی علیه اقلیم کردستان در میان نیست و از شهروندان کرد همچون دیگر ساکنین عراق محافظت خواهند کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق خبر داده‌اند که شمار زیادی از نیروهای وابسته به این حزب به‌فرمان منصور بارزانی فرزند مسعود بارزانی با سلاح و ادوات نظامی سنگین عازم کرکوک شده‌اند.

از پیام شورای امنیت اقلیم کردستان که توسط فرزند بارزانی اداره می‌شود تا جنگ درونی رسانه‌های اقماری بارزانی‌ها همه حکایت از آن دارد که حزب دموکرات کردستان عراق با هدف انحراف افکار عمومی کرد از شکست پروژه برگزاری رفراندوم، در صدد خلق بحران کرکوک و آغاز درگیری‌های داخلی در این منطقه است.

استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی


عصبانیت شدید مشاور رسانه‌ای مسعود بارزانی

مشاور رسانه‌ای رئیس اقلیم کردستان گفته است که در نشست بارزانی با معاونین رئیس‌جمهوری عراق هیچ‌گونه مذاکراتی در خصوص موضوع کنفدرالیزم صورت نگرفته است. کفاح محمود تأکید بر آغاز گفتگوهای اقلیم و بغداد با هدف رفع مشکلات موجود را از اهم موضوعات این نشست عنوان کرده است. وی در خصوص کنفدرالیزم اقلیم کردستان عراق گفته است که بعید می‌داند کشورهای منطقه ضدیتی با این موضوع داشته باشند. محمود همچنین گفته است موضع‌گیری ایران و ترکیه در قبال رفراندوم اقلیم کردستان بیشتر به تبلیغات انتخاباتی این کشورها برمی‌گردد (بی‌اطلاعی مشاور بارزانی از اوضاع منطقه در این اظهارنظر به‌صورت کلی مشهود است).

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که پارلمان عراق نماینده تمامی جریان‌های سیاسی و قومیت‌های این کشور نیست. کفاح محمود پارلمان عراق را پارلمان شیعیان و طرفداران نوری مالکی نامیده و ادعا کرده است که اهل سنت عراق هم در چنین وضعیتی به‌سوی تشکیل اقلیم ویژه خود قدم برمی‌دارند.


توافقنامه جدید آمریکا و وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق

یک مسئول در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق از تلاش برای توافقنامه جدید با آمریکا خبر داده است. هلگورد حکمت مسئول روابط عمومی این وزارتخانه گفته است "به مردم اقلیم کردستان اطمینان خواهیم داد نه‌تنها همکاری‌های خارجی وزارت پیشمرگ متوقف نشده است بلکه فصل جدیدی از همکاری‌های کشورهای مختلف با وزارت پیشمرگ آغاز خواهد شد". وی این همکاری‌ها را سورپرایزی بزرگ برای مردم اقلیم کردستان پس از برگزاری رفراندوم دانسته است. این مسئول کرد در خصوص توافقنامه قبلی آمریکا با مقامات اقلیم کردستان در خصوص تأمین حقوق و دستمزد بخشی از نیروهای پیشمرگ گفته است: مذاکراتی با هدف به‌روزرسانی این توافقنامه در جریان است.


رئیس‌جمهوری عراق در سلیمانیه به دیدار سران اتحادیه میهنی رفت

با حضور رئیس‌جمهوری عراق در سلیمانیه، نشست سران اتحادیه میهنی کردستان برگزار شد. ملابختیار رئیس شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در صفحه اختصاصی خود در فیس‌بوک اعلام کرده است که با حضور فؤاد معصوم، اعضای خانواده طالبانی، معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و تعدادی از اعضای دفتر سیاسی حزب، وضعیت کنونی اقلیم کردستان بررسی و تبادل نظر شده است. وی از تداوم جلسات این حزب با هدف رسیدن به نتایج مشترک خبر داده است.

رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده بودند که فؤاد معصوم حامل پیام حشد شعبی برای سران اتحادیه میهنی کردستان بوده است. بنا بر اعلام این رسانه‌ها، عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از فرودگاه کرکوک، پایگاه نظامی کیوان و میادین نفتی کرکوک درخواست شده است.


وضعیت کرکوک از نگاه رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق

رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق با اشاره به اوضاع کنونی کرکوک گفته است که کشمکش‌های سیاسی ــ نظامی در این منطقه تنها با هدف تصاحب درآمدهای نفت و گاز است که تاکنون نه مردم کرکوک و نه اقلیم کردستان از آن مستفیض نبوده‌اند. یوسف محمد گفته است نباید ساکنین کرکوک از تمامی قومیت‌ها قربانی جنگ نفتی شوند که تاکنون سودی از درآمدهای آن دریافت نکرده‌اند. وی مذاکره و گفتگو را تنها راه‌حل برون‌رفت از معضل کنونی دانسته است.


نشست مهم شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان

یک منبع موثق به سایت ستاندارد کرد اعلام کرده است که نشست شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان به روز دوشنبه هفته جاری موکول شده است و در آن تصمیمات مهمی اتخاذ خواهد شد. این منبع فاش ساخته است که غیر از کوسرت رسول معاون دبیرکل، نجم‌الدین کریم استاندار برکنارشده کرکوک، ملابختیار رئیس شورای اجرایی دفتر سیاسی و جعفر شیخ مصطفی فرمانده نیروهای پیشمرگ وابسته به اتحادیه میهنی کردستان، تمامی اعضای شورای رهبری این حزب موافقت خود را با بازگشت نمایندگان اتحادیه میهنی در پارلمان عراق به بغداد و عادی‌سازی روابط با حکومت مرکزی اعلام کرده‌اند. همچنین انتظار می‌رود بخشی از رهبران اتحادیه میهنی رضایت خود را پیرامون پیام حکومت مرکزی آشکار کنند که رئیس‌جمهوری عراق حامل آن بوده است. به‌اعتقاد این اعضای شورای رهبری اتحادیه میهنی، حزب دموکرات کردستان عراق هم ناتوان از اداره وضعیت کنونی در نهایت راه بازگشت به بغداد را در پیش خواهد گرفت.


رضایت اقلیم کردستان به تعلیق نتایج رفراندوم

برهم احمد صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان که با لیست مستقل ائتلاف برای دموکراسی و عدالت قدم به انتخابات آتی پارلمانی اقلیم کردستان خواهد گذاشت در یک برنامه تلویزیونی از رضایت سران اقلیم به تعلیق نتایج رفراندوم و مذاکره بر اساس پیشنهادات ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهوری عراق خبر داده است. وی در عین حال گفته است که تعلیق دوساله نتایج رفراندوم از سوی حکومت مرکزی و دیگر کشورهای منطقه و جهان قابل قبول نیست و درخواست ابطال این نتایج را مطرح کرده‌اند. این سیاستمدار کرد گفته است "پیشتر هم اعلام کرده‌ام که هیچ اقدامی بدون هماهنگی بغداد موفق نخواهد بود".


شادمانی حزب دموکرات کردستان عراق از اقدام دونالد ترامپ

آژانس «پارتی نیوز» وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک فعالیت می‌کند متعاقب گستاخی جدید رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ملت ایران اعلام کرد: به ملت شریف کرد تبریک می‌گوییم، آمریکا سپاه پاسداران ایران را در لیست ترور قرار داده است.

استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی


ظاهراً حزب دموکرات کردستان عراق سخنان مسعود بارزانی را فراموش کرده است که بارها اعلام کرده بود با نزدیک شدن داعش به اربیل، ایران به‌عنوان اولین کشور به همکاری و دفاع از آنها شتافته است. فراموش کرده‌اند که اگر همکاری‌های ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مستشاران آن نبود اربیل نیز سرنوشتی همچون دیگر مناطق آسیب‌دیده جنگ داعش داشت.


عقب‌نشینی استاندار برکنارشده کرکوک از مواضع خود

نجم‌الدین کریم استاندار سابق کرکوک که با تصمیم پارلمان عراق از این پست برکنار شئ و تاکنون بر حضور خود اصرار دارد دادخواستی را علیه این رأی پارلمان در محاکم قضایی عراق ثبت کرده است. وی در بخشی از دفاعیه خود گفته است که تصمیم برافراشته کردن پرچم کردستان و برگزاری رفراندوم در شهر کرکوک با تصمیم شورای استانی بوده و وی در آن دخیل نبوده است. این اقدام استاندار برکنارشده کرکوک، عقب‌نشینی آشکار از کلیه اظهارات و سخنانی است که پیشتر در رسانه‌های مختلف اقلیم کردستان به زبان رانده است.



استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی
استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی

آخرین تصویر منتشرشده از جلال طالبانی

در آخرین تصویر خانوادگی منتشرشده از جلال طالبانی رئیس‌جمهوری سابق عراق مشاهده می‌شود که وی در حال بوسیدن نوه خود است. به گزارش رسانه‌های کردی، این تصویر در آخرین روزهای زندگی طالبانی و در کشور آلمان گرفته شده است.

استقرار هزاران نیروی پیشمرگ در کرکوک/ دو پیام همزمان از خانواده طالبانی/ نشست مهم اتحادیه میهنی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 مهر 1396، کدخبر: 1545121، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین