پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی تجربه صبح امروز در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با حضور مجید سرسنگی و دبیر این جشنواره برگزار شد.

شعارسال: دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست خبری که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد به سابقه برگزاری جشنواره تئاتر تجربه اشاره کرد و گفت: «اواخر دهه 60 بحثی در گروه هنرهای نمایشی انجام شد که باید چکار کنیم که دانشجویان بتوانند بین آموزه‌های دانشگاه و کار عملی ارتباط برقرار کنند و نیز بتوانیم چهره‌هایی را به جامعه معرفی کنیم. در آن زمان تئاتر دانشجویان توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد.»

او ادامه داد: «هدف جشنواره تئاتر تجربه این بود تا ماحصل دانش دانشجویان بر روی صحنه‌های اجرایی تئاتر به نمایش گذاشته شود. ما اعتقاد داریم که تئاتر دانشگاهی یک تئاتر پیشور است و نباید مقلد تئاتر حرفه‌ای باشد. این جشنواره باید حرف‌های جدیدی برای تئاتر کشور داشته باشد. تلقی ما از این جشنواره یک تئاتر تجربه‌گر و پیشرو است و اکنون در هجدهمین دوره این تئاتر تا حد زیادی به اصل خود برگشته است. این تئاتر مطمئنا با تئاترهایی که میخواهند برگزار شوند و فقط اسمی داشته باشند متفاوت است.»

دانشگاه‌ها نباید دانشجویان را محدود کنند

سرسنگی به حوزه فرهنگی دانشگاه تهران نیز اشاره کرد و گفت: «در حوزه فرهنگی دانشگاه تهران از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی که توسط خود دانشجویان ساماندهی شود، استقبال می‌کنیم. ما سعی می‌کنیم همانطور که دانشگاه تهران در حوزه دانش پیشرو است در حوزه فرهنگی هم بتواند پیشرو باشد. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در دانشگاه تهران بعد از تئاتر تجربه، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران در آذرماه امسال است و نیز برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی که با همکاری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود.»

معاون فرهنگی دانشگاه تهران به حوزه میزان آزادی فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: «دانشگاه محل تضارب آراء است و باید محلی باشد که دانشجویان آزادانه بتوانند افکار را تجربه و برای ورود به جامعه آماده شوند. دانشگاهی که دانشجویان خود را در فضایی محدود قرار دهد و اجازه ندهد دانشجویان فراغ بال داشته باشند، قطعا دانشگاه موفقی نیست. اگر دانشجویان ما اجازه نداشته باشند با یک چارچوب فکری باز کارهای خود را انجام دهند، قطعا به آن تجربه لازم دست پیدا نمی‌کنند. اما طبیعتا همه ما در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم و چه در دانشگاه و چه خارج از آن، قانون اساسی برای مرجع است. اما بعضی وقت‌ها براساس سلیقه عمل می‌کنیم و دانشجویان را بر همین اساس محدود می‌کنیم. باید اجازه دهیم دانشجوی ما فکر و تجربه کند. بنابراین در حوزه تئاتر تجربه وقتی صحبت از پیشرویی می‌کنیم باید اجازه دهیم که دانشجویان با آزادی کامل اجراهای خود را انجام دهند. امیدواریم بتوانیم فضایی را آماده کنیم که دانشجویان ضمن رعایت چارچوب‌ها با آزادی کارهای خود را به نمایش بگذارند.»

او در ادامه یکی از مشکلات کشور را تکرار فعالیت‌های یکسان از سوی نهادهای عمومی و فرهنگی دانست و گفت: «ما در کشور هم نهاد فرهنگی و هم جشنواره کم داریم. هر جشنواره‌ای باید هویت خاص خود را حفظ کند. تئاتر دانشگاهی یک نوع تئاتر اقلیت است و مخاطب خاص خود را دارد. جشنواره تئاتر تجربه قرار است محلی باشد برای ارائه اندیشه‌های تئاتری بر مبنای آموزش و پژوهش؛ اما در سال‌های اخیر جشنواره‌های یک الگوی یکسان را در پیش گرفته‌اند که این اشتباه است.»

سرسنگی از اختصاص ردیف بودجه خاصی برای تئاتر دانشجویی تجربه خبر داد و افزود: «جزئیات آن در ماه‌های آینده با شفافیت لازم اعلام می‌شود.»

هفته تئاتر دانشجویی برگزار می‌شود

در ادامه جواد کاوندی، دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه به بخش‌های مختلف این جشنواره اشاره کرد و گفت: «بخش پژوهش این جشنواره که جایزه بهرام بیضایی نام دارد با هدف جذب دانشجویان به فعالیت‌های پژوهشی و کاستن از شکاف میان حوزه نظر و عمل در تئاتر در فراخوان قرار گرفته است که در سه قالب مقاله علمی ترویجی یا علمی پژوهشی، یادداشت. گزارش. مصاحبه و رساله پژوهشی از روند تولید یک اثر نمایشی برگزار می‌شود. متقاضیان در این بخش باید آثار خود را تا 15 دی‌ماه در سایت جشنواره بارگذاری کنند.»

کاوندی ادامه داد: «بخش هنرهای اجرایی هم از دیگر بخش‌های هجدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی تجربه است که این بخش نیز در قالب‌های هنر اجرا، اجرا منهای تئاتر و غیاب اجرا برگزار می‌شود.»

به گفته دبیر جشنواره تئاتر تجربه بخش نمایش‌نامه‌نویسی با عنوان جایزه عباس نعلبندیان، بخش صحنه‌ای و بخش پوستر و عکس و تیزر هم از دیگر بخش‌های این جشنواره است که متقاضیان باید آثار خود را به ترتیب هر بخش تا تاریخ‌هی 12 آبان، 24 آذر و 30 بهمن در سایت جشنواره ارسال کنند.

او افزود: «متقاضیان شرکت‌کننده در هر بخش باید دانشجو بوده یا حداکثر یک‌سال از فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته باشد. در حاشیه این جشنواره همچنین میز گفت‌وگو و کارگاه‌هایی با عنوان تئاتر اقلیت و وضعیت تئاتر تجربی در ایران و جهان برگزار می‌شود.»

کاوندی همچنین از برگزاری هفته تئاتر دانشجویی خبر داد و گفت: «دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشجویی در نظر دارد تا این هفته را برگزار کند. این هفته تماما به صورت دانشجویی برگزار خواهد شد و سخنرانان آن دانشجو هستند.»

دبیر جشنواره تئاتر تجربه از اعلام زمان و مکان برگزاری این هفته از طریق وب‌سایت جشنواره در آینده نزدیک خبر داد.

افتتاحیه هجدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی تجربه از شنبه هفته آینده 29 مهر در تالار مولوی دانشگاه تهران کلید می‌خورد و خود جشنواره از 9 تا 19 اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار 23مهرماه 96، کدخبر: 295065  ، www.ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین