شعارسال: محمدحسن اسدی در ديدار با كاوياني مديركل امور مالياتي استان فارس خاطرنشان كرد: وضع قوانين جديد و تمركزگرايي توسط دولت باعث تاخيرهاي طولاني در پرداخت سهم قانوني شهرداري از ماليات بر ارزش افزوده شده است.
او با اشاره به شرايط ركود اقتصادي حاكم بر جامعه، گفت: امروز شهرداريها و به ويژه در كلانشهرها براي اداره امور شهر و انجام وظايف محوله با كمبود منابع مالي و درآمدي مواجه شدهاند.
اسدي با يادآوري اين نكته كه شهرداريها نهادهاي نيمهدولتي و به لحاظ مالي خودكفا است، لزوم انديشيدن راههاي كسب درآمدهاي پايدار براي ممانعت از بروز مشكلات اقتصادي در اين نهادها را مورد تاكيد قرار داد.
وي گفت: شهرداريها اكنون براي تامين نيازهاي مالي بر درآمد ناشي از ساخت و ساز تكيه دارد حال آنكه اين بخش از منابع مالي، جزو منابع پايدار طبقهبندي نميشود.
اسدي با تصريح اينكه سهم قانوني شهرداريها از محل عوارض ارزش افزوده، يكي از منابع پايدار درآمد شهرداريها محسوب ميشود، گفت: عليرغم اينكه سهم اين بخش از درآمد، نسبت به كل بودجه شهرداري شيراز درصد چشمگيري نيست اما با توجه به شرايط كنوني جامعه و كمبود نقدينگي، تحقق اين سهم درآمدي ميتواند بخشي از مشكلات را مرتفع كند.
سرپرست شهرداري شيراز با بيان اينكه شفاف شدن میزان وصولیها و تعیین میزان سهم شهرداریها، امکان برنامه ریزی براي هزينه كرد در روند مديريت امور عمراني و خدماتي را فراهم ميكند، بر ضرورت تعامل بیشتر دو مجموعه شهرداری و اداره کل امور مالیاتی فارس تاكيد كرد.
اسدي افزود: متاسفانه کلانشهرها از تغییرات اعمال شده در نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه متضرر شدهاند؛ حال آنکه بسیاری از چالشهای ناشی از مهاجرت، حاشیه نشینی، افزایش بی رویه جمعیت شهری متوجه کلانشهرها است.
سرپرست شهرداري شيراز با بيان اينكه درآمدهاي حاصل از عوارض صرف عمران و توسعه شهر شده و به جيب شهروندان باز ميگردد، گفت: علیرغم کمبودهای مالی، تأکید شورا و شهرداری بر ادامه روال عادی پروژه ها و متوقف نشدن آنها است.
اسدي گفت: با توجه به نیاز مالی برخی پروژهها براي تملک املاک مورد مسیر و تسهیل در عملیات عمرانی و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران، تعیین تکلیف و تسریع در پرداخت سهم شهرداری از عوارض ارزش افزوده يكي از مسائل ضروري بهشمار ميرود.
به گفته اسدي دیگر کلانشهرهای کشور در مقایسه با شهرداری شیراز، بخش بیشتری از سهم قانوني عوارض ارزش افزوده را دريافت كردهاند حال آنكه اقدامات عمراني در شيراز بيشتر و گستردهتر بوده است.
سرپرست شهرداري شيراز گفت: عملیات عمرانی خط 2 قطار شهری شیراز که تنها یکی از پروژه های بزرگ مقیاس محسوب ميشود، با 500 میلیارد تومان هزینه به صورت غیر نقدی آغاز شده و تسریع در پیشبرد کار این پروژه و سایر پروژهها نظیر تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت، زیرگذر گلستان و... نیازمند تزریق منابع مالی به مجموعه شهرداری است .
طبق قانون، 3 درصد از كل 9درصد ماليات بر ارزش افزودهای که مردم پرداخت میکنند، به عنوان عوارض، سهم شهرداریها است.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 25مهر1396، کدخبر: 967-3374-5: www.fars.isna.ir