پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۸۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
زعفران ايراني که در همه جاي جهان به نام طلاي سرخ شناخته مي شود و کيفيت آن با هيچ محصول خارجي قابل مقايسه نيست، در برخي فروشگاه هاي پر زرق و برق پايتخت پاکستان به عنوان يک کالاي وارداتي از امارات متحده عربي يافت مي شود؛ با بسته بندي نه چندان مناسب و شايسته يک کالاي ناب و پرطرفدار ايراني که روي آن اسم ايران حک شده ولي از مبداء امارات وارد پاکستان شده است.

شعارسال: پاکستان به عنوان کشوري با جمعيت 200 ميليون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذايي از جمله محصولات کشاورزي و دامي است، حضور قابل توجه کالاهاي خارجي آماده مصرف با بسته بندي رنگارنگ و جذاب روي قفسه هاي فروشگاه ها به ويژه شهرهاي بزرگ پاکستان، مشتري زيادي را جذب خود مي کند.

مواد غذايي بسته بندي يا کنسرو شده، انواع محصولات لبني و گوشتي، انواع خشکبار، مواد شوينده و بهداشتي، نوشيدني هاي مختلف، انواع ميوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشي از کالاهاي وارداتي قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه هاي پاکستان است که البته مشابه پاکستاني همه آنها با کيفيتي نسبتا پايين تر و با بسته بندي هاي نه چندان شکيل در بازارهاي اين کشور وجود دارد.

نکته قابل توجه درباره کالاهاي سبک وارداتي پاکستان که در سوپرمارکت ها يافت مي شوند، برندهاي اين کالاها است که نشان مي دهد بيشتر آنها از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس به ويژه عربستان وارد شده اند.

در ميان اين کالاها البته محصولاتي با برندهاي چيني، ترکيه اي، آمريکايي، انگليسي، آلماني، دانمارکي برخي ديگر کشورهاي اروپايي هم به چشم مي خورد.

کالاهاي با کيفيت و مرغوب ايراني غايب بزرگ قفسه هاي فروشگاه هايي است که مملو از کالاهاي عربي غربي شده اند.

عجيب به نظر مي رسد که کالاهاي مرغوب با بسته بندي هاي استاندارد و قابل رقابت با محصولات خارجي و با کيفيت مناسب براي صادرات داشته باشيم اما در اين کشور بزرگ همسايه به سختي بتوان چند برند و کالاي ايراني پيدا کرد.

اما عجيب تر آنکه زعفران ايراني که در همه جاي جهان به نام طلاي سرخ شناخته مي شود و کيفيت آن با هيچ محصول خارجي قابل مقايسه نيست، در برخي فروشگاه هاي پر زرق و برق پايتخت پاکستان به عنوان يک کالاي وارداتي از امارات متحده عربي يافت مي شود؛ با بسته بندي نه چندان مناسب و شايسته يک کالاي ناب و پرطرفدار ايراني که روي آن اسم ايران حک شده ولي از مبداء امارات وارد پاکستان شده است.

اينکه چطور مي شود زعفران ايراني که در مناطق نسبتا نزديک به مرز پاکستان توليد مي شود، براي اينکه سر از فروشگاه هاي پاکستان دربياورد، منطقه خليج فارس را دور مي زند و طبيعتا با چند برابر قميت و با چند واسطه خارجي به دست مصرف کننده پاکستاني مي رسد، جاي بررسي و مطالعه دارد.

در مورد برخي محصولات خشکبار ايراني از جمله پسته نيز همين ماجرا صادق است.

پسته ايراني در بسته بندي هاي عربي وارد بازار مصرف پاکستان مي شود؛ تجارتي پرسود براي صادر کنندگان عرب که هرگز رنج ها و مشقات کشاورز و توليد کننده ايراني را تجربه نکرده اند ولي بيشترين سود را از تجارت اين محصول ايراني به جيب مي زنند.

تنها برخي مواد غذايي ايراني از جمله خرما، کنسرو تن ماهي (برندهاي متفرقه و نا مرغوب) و برخي انواع مربا و رب گوجه فرنگي و شايد دو يا سه قلم مواد غذايي ايراني ديگر در برخي فروشگاه هاي نه چندان معروف در پاکستان يافت مي شود که متاسفانه گاه تاريخ مصرف آنها هم گذشته است.

اين کالاها اغلب کالاهايي هستند که بدون توجه کافي و بدون در نظر گرفتن اصول حرفه اي صادرات کالا، از طريق مرز بلوچستان وارد پاکستان مي شوند.

*** لزوم آشنايي فعالان تجاري ايران و پاکستان با توانمندي هاي دو کشور

رايزن بازرگاني ايران در پاکستان در خصوص روابط تجاري بازرگانان ايران و پاکستان، بر لزوم برندسازي کالاهاي صادراتي و کوتاه شدن دست دواسطه ها تاکيد کرده و مي گويد: لازم است، کيفيت کالاي صادراتي به اين کشور افزايش يابد.

`مراد نعمتي زرگران` ادامه داد: در بيشتر موارد، فعالان اقتصادي دو کشور با توانمندي ها و ظرفيت هاي سرمايه گذاري در کشور مقابل آشنايي ندارند که اتاق هاي بازرگاني دو کشور بايد بيش از گذشته فعال شوند.

وي روابط بانکي را مهم ترين موضوع در مناسبات تجاري با کشورهاي ديگر قلمداد کرده و مي گويد: پس از اعمال تحريم هاي ظالمانه عليه ايران به وسيله کشورهاي غربي کانال ارتباطي بانکي بين ايران و پاکستان قطع شد.

رايزن بازرگاني ايران در کشور پاکستان با تاکيد بر لزوم اجرايي شدن موافقت نامه همکاري بانکي امضا شده بين بانک مرکزي ايران و پاکستان، با بيان اينکه پاکستان نياز شديدي به انرژي و برق در حوزه هاي صنعتي به ويژه نساجي و چرم دارد، اظهارداشت: در حال حاضر توليدات صنعت نساجي 60 درصد صادرات پاکستان را تشکيل مي دهد.

*** بانک هاي ايراني آماده آغاز همکاري با پاکستان

مديرکل بين الملل بانک مرکزي نيز از آمادگي اين نهاد و بانک هاي ايراني براي اجراي قرارداد بانکي با پاکستان خبر داد و گفت: اسامي تمام بانک هاي ايراني فعال در بازار بين بانکي به بانک مرکزي پاکستان ارسال شده و منتظر اعلام اسامي از سوي طرف مقابل هستيم.

«حسين يعقوبي مياب» روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينکه در 24 فروردين ماه سال جاري، قرارداد «ترتيبات بانکي و پرداخت ها» بين بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و بانک مرکزي پاکستان منعقد شد، اظهار داشت: براساس ماده يک اين قرارداد، طرفين موظف شدند در اسرع وقت، فهرستي از بانک هاي دو کشور را که در اين چارچوب با استفاده از ارزهاي ملي دو کشور به ايجاد روابط کارگزاري اقدام مي کنند، براي يکديگر ارسال کنند.

اين مقام مسئول بانک مرکزي تاکيد کرد: بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، فهرست کاملي از تمام بانک‌هاي عضو بازار بين بانکي ايران را به طرف پاکستاني ارائه کرد و در واقع تمام اين بانک ها مي توانند در چارچوب اين قرارداد، به ايجاد روابط با بانک هاي پاکستاني اقدام کنند اما متاسفانه تا اين لحظه هيچ فهرستي از بانک هاي پاکستاني براي بانک مرکزي ايران ارسال نشده است.

مديرکل بين الملل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: اين موضوع در دستور پيگيري بانک مرکزي ايران قرار دارد و مکاتبات متعددي در اين خصوص انجام شده است. آخرين مکاتبه نيز در هفته گذشته با آقاي «محمد علي» معاون بانک مرکزي پاکستان بوده و ايشان در پاسخ اظهار کردند که به زودي اين فهرست را ارسال خواهند کرد. با اين توصيف ظاهراً طرف پاکستاني در تهيه و ارسال فهرست تعلل دارد.

يعقوبي با يادآوري اينکه اين موضوع در نشست ميان معاون اقتصادي رييس جمهوري با وزير امور خارجه پاکستان در ماه گذشته مطرح شد و مورد تاکيد طرف ايراني قرار گرفت، اظهار داشت: آقاي نهاونديان در اين جلسه درخواست اجراي مفاد اين قرارداد را داشت که وزير خارجه پاکستان، قول تسريع در اقدام را از سوي بانک مرکزي پاکستان داد؛ ما هم اميدواريم پس از دريافت اين فهرست از سوي طرف پاکستاني، اين قرارداد را اجرايي کنيم.

******بازارهاي ايران براي سرمايه گذاران پاکستاني

سفير ايران در پاکستان نيز در سفر به منطقه صنعتي سيالکوت با تاکيد بر لزوم تعامل و همکاري فعالان اقتصادي دو کشور، با اشاره به سفر اتباع پاکستاني به ايران و ديدار آنها از مکان هاي سياحتي و زيارتي در جمهوري اسلامي ايران گفت : ايران کشور دوم مردم پاکستان است و ما از گردشگران پاکستاني به گرمي استقبال مي کنيم.

` مهدي هنردوست` با اشاره به پيشرفت هاي علمي کشورمان گفت : ايران در شعبه نانو تکنولوژي بهتر از کشورهاي اروپايي به پيشرفت دست يافته است و در اين زمينه نيز محصولات خوبي به بازار عرضه کرده ايم ،متاسفانه برادرمان در پاکستان از آن بي اطلاعند .

وي در ديدار با فعالان اتاق بازرگاني شهر صنعتي سيالکوت پاکستان، با تاکيد بر ضرورت ارتباط مردم دو کشور گفت : اين نوع ارتباطات باعث مي شود تا از ظرفيتهاي موجود بين دو کشور بيشتر آگاه شويم ودر نتيجه قدمهاي محکمي براي توسعه روابط برداريم.

وي خاطرنشان کرد: روابط تجاري ايران با ديگر کشورهاي همسايه به جز پاکستان در حد مطلوبي قرار دارد.

سفير کشورمان در پاکستان گفت : حجم روابط تجاري بين تهران و اسلام آباد بسيار کمتر از استاندارد جهاني تعريف شده بين دو کشور همسايه است.

** تاکيد بر رونق بيشتر بازارچه هاي مرزي

مهدي هنردوست در بخش ديگري از سخنانش توسعه بازارهاي مرزي بين دو کشور را آغاز خوبي براي گسترش روابط تجاري بين دو کشور خواند و گفت : دو دولت بايد حمايتهاي ويژه اي از تاجران محلي در بازارهاي مرزي بين دو کشور به عمل آورند زيرا اين امر حداقل باعث تغيير زندگي مردم در مرزهاي دو کشور خواهد شد.

هنردوست ضمن استقبال از سرمايه داران پاکستاني در سرمايه گذاري در مناطق آزاد تجاري ايران گفت : صاحبان سرمايه در پاکستان مي توان از اين طريق سود سرشاري ببرنند.

آمار رسمي موجود درخصوص حجم صادارات و واردات ميان ايران و پاکستان، حاکي است در سال 1394، کل مبادلات تجاري رسمي ميان دو کشور تنها 861 ميليون دلار بوده است.

اين رقم در سال 1395 سير صعودي خود را آغاز کرد.

اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکي است حجم تجارت دوسويه بين ايران و پاکستان در اين سال، به بيش از يک ميليارد و 150 ميليون دلار افزايش يافت. انتظار مي رود در پايان سال جاري، تجارت ميان دو کشور نسبت به سال گذشته نيز افزايش يابد.

ارزش اقلام صادراتي ايران به پاکستان در سال 1395 بيش از 795 ميليون دلار و واردات از اين کشور همسايه حدود 365 ميليون دلار بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 29مهر1396، کدخبر: 120171021165226223: www.aryanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین