پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
هفتم آبان روز جهانی سکته مغزی، بهانه ای شد تا در این گزارش دومین عامل مرگ و میر در کشور را بیشتر بشناسیم.

شعار سال: هفتم آبانروز جهانی پیشگیری از سکته مغزیاست به یاد داشته باشیم سه ساعت اولیه سکته مغزی، زمان طلایی برای کاهش عوارض سکته مغزی است.

سکته مغزی به اختلال در عملکرد مغز ، ناشی از اختلال در خون‎رسانی به نسج مغز گفته می‎شود و این بیماری در ایران نخستین علت ناتوانی و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود بنابراین باید به آن توجه کرد وعلائم خطر آن را شناخت.

درایران چند سالی است که به این موضوع بها داده شده است و در این روز برنامه هایی برای افزایش آگاهی های مردم نسبت به این بیماری انجام می‌شود.

با شناخت علائم خطر سکته مغزی و پیشگیری از آن و تغییرات سبک زندگی روزمره می‌توان در کاهش آمار سکته مغزی مؤثربود.

چاقی،‌ فشار خون بالا، دیابت، استعمال سیگار و چربی زیاد و بیماری‌های قلبی از مهمترین عوامل بروز سکته مغزی بوده که می توان با قدری توجه با این بیماری مقابله کرد.

زمان طلایی نجات بیمار سکته مغزی

دکتر قریشی متخصص مغز و اعصاب و مسئول واحد درمانی سکته حاد مغزی استان زنجان گفت: چنانچه یکی از عروق خون‎رسان مغز به دلیل وجود لخته‎ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می‎شود.

این متخصص مغز واعصاب با بیان اینکه اولین علت اهمیت سکته مغزی شیوع آن است افزود: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر درتمام سنین در ایران است و در هر 5 دقیقه 1 سکته مغزی و در هر روز 300 نفر از هموطنانمان دچار این بیماری می شوند.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد کل سکته های مغزی در افراد جوان و زیر 55 سال رخ می دهد افزود:دومین علت اهمیت این بیماری عوارض و مرگ و میر سکته مغزی می باشد.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور /زنجان پیشرو دردرمان سکته حاد مغزی درکشور

دکتر قریشی با بیان اینکه 10 درصد ازافرادی که دچار سکته مغزی شده اند، جان خود را از دست می دهند افزود: 70 درصد از افرادی که دچار این بیماری می شوند، شغل خود را از دست می‎دهند و 30 درصد از این گروه هم زمین گیر شده و قادر به راه رفتن بدون کمک سایرین نیستند.

وی سومین دلیل اهمیت این عارضه را درمان‎پذیر بودن آن در صورت مراجعه به موقع به بیمارستان عنوان کرد و گفت: اگر این عارضه به خوبی شناخته شود و به موقع و در زمان طلایی «سه ساعت نخست بروز سکته» به بیمارستان مراجعه شود ،امکان درمان وجود دارد .

دکتر قریشی گفت:درهر دقیقه‎ای که از سکته مغزی سپری می شود 2 میلیون عدد از سلول‎های مغزی می‎میرند که بر این اساس در عرض یک ساعت 120 میلیون سلول مغزی از بین می‎رود، بنابراین مراجعه انتقال سریع بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی جهت نتیجه‌‎بخش بودن درمان الزامی ، خواهد بود.

این متخصص مغز و اعصاب کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک سیگار و قلیان، درمان چاقی،درمان چربی و کلسترول ، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم ،درمان بیماریهای قلبی و مصرف منظم داروهای تجویزی را از مهمترین عوامل در زمینه پیشگیری از سکته مغزی اعلام کرد.

علائم سکته مغزی را بشناسیم

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه انحراف صورت ضعف اندامها و اختلال در تکلم از شایع ترین علائم سکته مغزی است افزود:هر کسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود، احتمال سکته مغزی وجود دارد .

وی با بیان اینکه احساس ضعف و یا سنگینی دریک یا دو اندام‎ ، می تواند ناشی از سکته مغزی باشد ادامه داد:اگر فردی دچار اختلال در تکلم همچون عدم تکلم، عدم درک تکلم، عدم امکان تولید صوت و یا سنگینی کلام شود باید بلافاصله با 115 تماس گرفته شود.

واحد درمان سکته حاد مغزیSCU چیست؟

این متخصص مغز و اعصاب گفت:یکی از راههای کاهش عوارض و ناتوانی های ناشی از سکته حاد مغزی راه اندازی واحد مراقبت سکته حاد مغزی (Stroke Care Unit) است که در آن افرادی شاغل به کار هستند که آموزش های تخصصی لازم جهت درمان سکته حاد مغزی و عوارض ناشی از آنرا دیده اند.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور /زنجان پیشرو دردرمان سکته حاد مغزی درکشور

وی ادامه می دهد: مطالعات متعددی نشان می دهد که بستری این بیماران در واحد مراقبتسکته حاد مغزیمنجر به کاهش مرگ و میر ناشی از سکته حاد مغزی می شود.

دکتر قریشی با بیان اینکه بستری بیماران در SCU با مراقبت های ویژه، منجر به کاهش 18 درصد درعوارض ومرگ و میر سکته مغزی می‎شود اضافه کرد:با بهره گیری از داروی حل‎کننده لخته خون ، 30 تا 50 درصد کاهش در عوارض و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت:در صورتی که بیمار سکته مغزی، به موقع و در زیر سه ساعت به بیمارستان منتقل شود ، پس از انجام اقدامات تشخیصی ، تحت درمان با داروی حل کننده لخته قرارمی گیرند ،که با برداشته شدن لخته و رفع انسداد ، حیات به مغز باز می‎گردد.

زنجان پیشرو در درمان سکته مغزی

دکتر رستمخانی رییس بیمارستان ولیعصر گفت: واحد درمان سکته حاد مغزی استان زنجان ، از یک تیر ماه سال 1395 کار خود را آغاز کرد ازآن زمان تا کنون 270 بیمار در SCU زنجان تحت درمان با داروی حل کننده لخته قرار گرفته اند.

وی افزود:درطی دو سال اخیر در قالب طرح سلامت ،55 بیمارستان در کل کشور مجهز به SCU شدند که خدمات درمان پیشرفته سکته مغزی را به هموطنان ارائه می دهند.

رییس بیمارستان ولیعصر زنجان گفت :سامانه‎ای توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی راه‎اندازی شده است که اطلاعات مربوط به سکته مغزی در آن ثبت می‎شود.

وی ادامه داد:از زمان فعالیت سامانه مذکور، زنجان با ثبت 270 بیمار، استان رتبه اول در درمان سکته حاد مغزی در سطح کشور دارد به همین علت لوح تقدیری از جانب وزیر به این بیمارستان به عنوان بیمارستان پیشرو در درمان سکته حاد مغزی در کشور اعطا شد.

دکتر رستمخانی با بیان اینکه زنجان در بحث درمان سکته مغزی در کشور پیشرو است دلیل این موفقیت را کارگروهی تیم استروک زنجان اعلام کرد .

وی با اشاره به اینکه خدمات مرکز فوریت‎های پزشکی در زمینه سکته مغزی اهمیت بالایی دارد؛کاهش علل تاخیر در درمان همچون کاهش زمان پذیرش بیمار، آموزش پرسنل 115 و آموزش پزشکان عمومی در تشخیص به موقع و اعزام هر چه سریع تر به بیمارستان وآموزش عمومی را از دلایل مهم این موفقیت بیان کرد.

رییس بیمارستان ولیعصر زنجان گفت :همچنین طی دو ماه اخیر، اورژانس هوایی به یاری بیماران سکته مغزی در دیگر مناطق استان آمده و در این مدت هفت بیمار سکته مغزی از مناطق دوردست استان زنجان توسط هلیکوپتر به بیمارستان ولیعصر منتقل و تحت درمان قرار گرفته‏ اند که خوشبختانه به دلیل سرعت بالای انتقال ، درمان نتایج خوبی داشته است.

هر 5 دقیقه یک ایرانی سکته مغزی می کند

دکتر قزلباش سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان گفت:در ایران در هر 5 دقیقه یک نفر دچار سکته ی مغزی می شود و تقریبا یک چهارم افراد ی که دچار سکته ی مغزی می شود زیر 55 سال سن دارند.

وی افزود:متاسفانه 10 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند و 70 درصد این بیماران نیز زمین گیر شده و شغل خود را از دست می دهند .

دکتر قزلباش ادامه داد:این بیماری به شرطی قابل درمان و پیشگیری است که به موقع به مراکز مراجعه شود و به موقع و در زمان طلایی مورد درمان قرار گیرند.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور /زنجان پیشرو دردرمان سکته حاد مغزی درکشور

سرپرست علوم پزشکی زنجان گفت:از دوسال پیش اقدامات خوبی در استان در راستایدرمان سکته مغزیصورت گرفته تا بر روی افرادی که دچار سکته ی مغزی می شوند در حداقل زمانی اقدامات درمانی انجام شود تا ازعوارض ناشی از این بیماری پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان درسطح کشور در درمان این بیماری موفق به کسب رتبه ی اول در بین استان ها شده است ؛حضور پرشکان متخصص و افراد آموزش دیده در واحد درمان سکته ی حاد مغزی در بیمارستان ولیعصر را از مهمترین علل این موفقیت عنوان کرد.

دکتر قزلباش افزود: دانشگاه علوم پزشکی با حمایت و پشتیبانی از این واحد به عنوان درمان گر اصلی و گسترش آن در دیگر شهرستان های استان از جمله ابهر سعی در تثبیت این موفقیت بزرگ دارد.

نقش اورژانس زنجان در درمان بیماران سکته مغزی

دکتر زراعتچی رییس مرکز اورژانس وفوریت های پزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تعداد 153 بیمار سکته مغزی پس از تماس با اورژانس 115 و دریافت اقدامات درمانی پیش بیمارستانی در سریع ترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل شده اند که با توجه به اهمیت زمان طلایی در درمان این بیماران و نیاز به اعزام سریع ،تعداد 8نفر توسط بالگرد اورژآنس هوایی به مرکز درمانی ولیعصر (عج) منتقل شده اند.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور /زنجان پیشرو دردرمان سکته حاد مغزی درکشور

وی افزود:سکته مغزی قابل درمان است در صورتی که علائم مربوط به سکته مغزی را بشناسیم و در صورت بروز بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:۶۲۹۲۸۳۹، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
زنجان در چند سال اخیر پیشرفت های زیادی در حوزه پزشکی داشته که واقعا نمیشه چشم از اون ها بست ؛ کاش همه استان ها هم مانند زنجان همچین برنامه ای را در پیش میگرفتند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین