پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۰۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
تولید ملی کلیدی که باید در قفل تولید داخل به گردش در آید اما محصولات خارجی حرکت روان این کلید را با موانعی جدی همراه ساخته است.

شعارسال: عرصه اقتصادی کشور با آفات و معضلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، چالش هایی که بخش عمده آن در دو قالب رکود و بیکاری بروز پیدا می‌کند.

رهبر معظم انقلاب بارها و به کرات، تولید داخلی را راهکار برون رفت بسیاری از نارسایی های این‌چنینی مطرح فرمودند. به واقع در صورت حمایت از تولید داخلی، ضریب فرصت های شغلی به میزان فزآینده‌ای افزایش خواهد یافت و بستر و زمینه جذب جوانان جویای کار هموار می‌گردد، از سوی دیگر در سایه افزایش داخلی، واحدهای فعال فرعی و مکمل تولید در رسته‌های گوناگون همچون بسته بندی، تبلیغات،توزیع و...نیز از رونق بیشتری برخوردار خواهند شد.

از سوی دیگر افزایش تولیدات داخلی زمانی انجام می پذیرد که تقاضای کافی برای آن وجود داشته باشد و این زنجیره زمانی شکل می‌گیرد که پیش نیازهای این امر خطیر، همچون میل و رغبت جامعه به خرید کالای ایرانی در سطح معقول و مطلوبی قرار گیرد، علی‌رغم این ضرورت اجتناب ناپذیر،گرایش جامعه به خرید کالای ایرانی، کافی به نظر نمی رسد که البته عوامل بسیاری در این دافعه زیر پوستی بخش قابل توجهی از اقشار و طبقات اجتماعی نسبت به کالای ایرانی تاثیرگذار است .

تلاش برای ارتقای کیفی تولیدات ایرانی

بدون تردید کیفیت یکی از اصلی ترین مولفه های جذب مشتری برای عرضه و ارائه محصول یا کالایی خاص در بازار به شمار می رود. متقاضی خرید کالا، بیش از هر چیز به کیفیت آن محصول و میزان کارآیی آن می اندیشد و یکی از دلایل رغبت جامعه به محصولات خارجی، به نهادینه شدن این باور که محصولات خارجی از استاندارد و کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند، باز می‌گردد.

باید به این واقعیت اذعان کرد که متاسفانه در طول سال‌های گذشته،کم نبوده اند میزان تولیدات بی‌کیفیتی که جامعه را نسبت به محصولات داخلی بدبین ساخته است.

احمد زارعی، یکی از فعالان عرصه تولید  در خصوص لزوم ارتقای کیفی محصولات ایرانی، اظهار کرد: اگرچه در طول سالیان اخیر، محصولات ایرانی از ارتقای کیفی هر چه بیشتری برخوردار شده اند، اما باور بی‌کیفیتی تولیدات داخلی، عارضه ای است که محصول بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیست و رفع و ترمیم این ذهنیت مخدوش شده، امری ساده نخواهد بوده و در کوتاه مدت محقق شود.

وی افزود: متاسفانه در گذشته عده ای سودجو، تنها به منافع شخصی خود اندیشدیده اند، غافل از اینکه این منفعت طلبی های مقطعی، آسیب و ضرباتی جدی را به اذهان افکار عمومی،تلقین می‌کند.

زارعی گفت: نباید از غفلت دستگاه های نظارتی در سال‌های گذشته به سادگی گذشت و در صورت کنترل هر چه دقیق تر و تشدید برخوردهای قانونی، ضریب و دامنه تولید و عرضه محصولات بی‌کیفیت، با کاهش هر چه بیشتری روبرو می شد.

وی افزود: البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که بخش قابل توجهی از محصولات بی‌کیفیت، در مراکز تولیدی غیرمجاز و زیرزمینی تولید می شوند که متاسفانه در بازار نفوذ پیدا می‌کند و نتیجه آن به سلب اعتماد مشتریان منتهی می شود.

این فعال در عرصه صنعت و تولید گفت: متاسفانه تجربه تلخ خرید محصولات بی‌کیفیت در گذشته شرایطی را ایجاد کرده که بسیاری از تولیدات داخلی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، در قالب و پوشش برندهای خارجی غیرواقعی و مجعول به فروش می رسند، به طوریکه تولیدکننده برای حصول توفیق در فروش محصولات تولیدی خود، چاره ای جز این ندارد.

با وجود نقدهایی که به کیفیت برخی از محصولات ایرانی وارد است، کم نیستند کالاها و اقلامی که با اتکای به توان تولید داخلی ساخته و عرضه می شوند و از کیفیت بسیار مطلوبی نیز برخوردار هستند.

محمد محمدی شاه نشین، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون بسیاری از تولیدات ایرانی، در بازار کشورهای خارجی عرضه و به فروش می رسند.

وی افزود: در صورت بی کیفیت بودن چنین محصولاتی، استقبال مطلوب و شایسته ای از تولیدات ایرانی نخواهد شد و این موضوعی است که باید از سوی رسانه ها و دستگاه های اطلاع رسانی در سطح افکار و اذهان عمومی مطرح شود.

محمودی شاه نشین بیان کرد:در حوزه صنایع غذایی، محصولات بهداشتی و بسیاری از بخش های تولیدی دیگر نیز کیفیت محصولات ایرانی مورد تایید است و با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده می توان این کیفیت مطلوب و قابل توجه را در عرصه های دیگر نیز تقویت کرد.

نماینده مردم شهریار،قدس و ملارد در مجلس گفت: آنچه که در این مقطع و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، ضروری به نظر می رسد به فرهنگ سازی معطوف می شود و با اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص می توان بستر و زمینه حمایت از تولید داخلی را هموارتر از گذشته کرد.

خدمات پس از فروش، عنصری تاثیرگذار در حمایت از تولید داخلی

رضا منصوری،کارشناس بازار در تشریح راهکارها و حمایت هر چه بیشتر از تولید داخلی اظهار کرد: یکی از کاستی‌های موجود در بخش تولید داخلی، به خدمات پس از فروش ضعیف برخی از کالاها و محصولات ایرانی باز می‌گردد.

وی افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به تعهداتی که وعده می‌دهند (در ارتباط با گارانتی محصولات خود) پایبند نیستند و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته به این مولفه توجه بسیاری می شود و در فضای تنگاتنگ رقابتی، خدمات پس از فروش، برگ برنده ای برای تولیدکنندگان به شمار می رود.

منصوری تصریح کرد: در جوامع توسعه یافته، تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی تلاش می‌کنند، زمان ارائه خدمات پس از فروش،گارانتی و وارانتی محصولات را بیش از پیش افزایش دهند اما در ایران برخی از تولیدکنندگان داخلی به بهانه های مختلف، از تعهداتی که در حین یا پیش از فروش وعده کرده اند، سرباز زده که باید در این رویه و رویکرد نامیمون تجدید نظر شود.

از لزوم اعمال ممنوعیت برای تبلیغات خارجی تا نقش تعیین کننده دولت در کنترل بازار

وی افزود: انتظار می رود محدودیت های هر چه بیشتری در انعکاس و تبلیغات خارجی اعمال شود، زیرا تبلیغات ابزاری تعیین کننده در فرهنگ سازی به شمار می رود و با عنایت به نقش برجسته فرهنگ در ارتقای تولید داخلی، محدود ساختن تبلیغات این‌چنینی بیش از پیش ضروری است.

کارشناس بازار گفت: باید ساز وکاری تدوین و طراحی شود که جاذبه تولیدات داخلی برای جامعه ایران به نسبت کالاهای خارجی افزایش یابد. به موازات آن دافعه هر چه بیشتری نسبت به تولیدات خارجی ایجاد شود که البته حصول این امر، مستلزم آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای کیفی محصولات داخلی است و تنها با نگاه و برخورد سلبی نمی توان به توفیقی در این خصوص نائل شد.

راه ها و منافذ ورود کالای قاچاق بسته شود

علی روح الامین،کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به نقش بسیار تاثیرگذار مقابله و مبازه با کالاها و محصولات قاچاق در حصول موفقیت فزآینده تر در عرصه تولید داخلی و بومی کشور اظهار کرد: متاسفانه عرضه تولیدات خارجی که بصورت قاچاق و غیرقانونی وارد بازار ایران شده اند به میزانی است که مجالی برای تنفس و احیای تولید داخلی باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: در نقطه مقابل می طلبد با افزایش کمی تولید، قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد و این رویکردی است که کشور چین با اتکای به آن موفق به تسخیر بسیاری از بازارهای جهانی شده است.

روح الامین تصریح کرد:در صورت افزایش تیراژ تولید، قیمت تمام شده افت می‌کند و در نتیجه در فضای رقابتی، با عرضه محصولات تولیدی به قیمت پایین تر، می توان گوی سبقت را از دیگر رقبا ربود و نفوذ محصولات داخلی را در بازار داخلی و خارجی عمیق تر کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: با دستیابی به چنین توفیقی، حجم عرضه و فروش محصولات ایرانی افزایش یافته و در چنین شرایطی بازتاب و بازخورد این توفیق به حمایت و تقویت هر چه بیشتر از تولید داخلی ختم خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 11 آبان 96، کد خبر: 6305248، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آراد
-
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
بزرگترین علتش پایین بودن کیفیت جنس داخلیه ک باعث میشه مصرف کننده به بازار داخلی دیگه اطمینان نکنه و سراغ جنس خارجی بره.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین