پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹
«قرمانجان داتقا» یکی از آثار فاخر سینمای قرقیزستان است که تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های مختلف شده است.

شعارسال: «قرمانجان داتقا» فیلمی تاریخی تولید فیلمسازان قرقیزستان که به سفارش ویژه دولت این کشور جهت افزایش علاقمندی و به طور خاص جوانان خود این کشور به تاریخ و فرهنگ مردمان مهاجر ساخته شد، بتازگی در جشنواره‌های گوناگون اروپایی و آمریکای جوایزی را به خود اختصاص داده است.

این فیلم در سال 2014 با همکاری استودیوهای قرقیزستانی از جمله «ایتیش» و «قرقیزستان‌فیلم» و استودیوی ملی این کشور و با کمک‌های مالی دولت و با بودجه یک‌ونیم میلیون دلاری ساخته شده و به بیان تاریخ مردم قرقیز در دوران اجرای سیاست استعماری در منطقه آسیای مرکزی توسط پادشاهی روسیه آن زمان (اوائل قرن 20) می‌پردازد.

نکته جالب توجه در این اثر، فیلمسازان قرقیزستان لباس‌های ملی این مردم است که حجاب آنها مورد توجه است یعنی قرقیزهای آن زمان دیندار بودند حال آنکه دولت شوروی طی تقریبا 70 سال این مردم را از میراث اسلامی خودشان بسیار دور نگاه داشته و در حال حاضر تاریخ‌شناسان، نقاش‌ها و فیلم‌سازان با مراجعه هر چه بیشتر به منابع تاریخی، ارتباط مردم قرقیز را با جهان اسلام و تأثیر دین در زندگی مردم این منطقه کشف می‌کنند.

«قرمانجان داتقا» اسم زنی است که پس از مرگ همسرش در جنوب قرقیزستان فعلی حکومت می‌کرد و حتی به قیمت جان فرزندان و بستگان خود، به مبارزه با سربازان و سیاست استعماری پادشاهی روسیه آن زمان می‌پرداخت و از استقلال این مردم دفاع کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 7 بهمن 1394، کدمطلب: 13941106000173، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین