پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۹۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
مرخصی به شرایطی گفته می‌شود که یک کارمند برابر مقررات مربوط در زمان معین با تأیید مقام ذی‌صلاح، در محل خدمت خود حضور نداشته باشد.

شعار سالدر واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه مرخصی/Leave/Offآمده است: وضع کارمندی که برابر مقررات مربوط در زمان معین، با تأیید مقام ذی‌صلاح، به یکی از صور زیر در محل خدمت خود حضور نداشته باشد: مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، مرخصی اضطراری، مرخصی بدون حقوق، مرخصی تشویقی و مرخصی حج.

اجازه ترک موقتی محل کار، حقی که به کارمند یا گارگروه در برابر یک سال کار، برای استراحت و ترک محل کار داده می‎شود، وضع یا کیفیت مرخص بودن.

مرخصی استحقاقی/Paid Leave:نوعی از مرخصّی که کارکنان دولت، اعم از رسمی و پیمانی با استفاده از حقوق و فوق‌العاده‌هاى مربوط، حق استفاده از 30 روز مرخصی در یک سال را دارند. کارکنان آموزشی حق استفاده از این مرخصی را در طول سال‌تحصیلی ندارند و تنها می‌توانند طبق مقررات، در تعطیلات تابستانی از آن استفاده کنند. مدت این مرخصی در محل‌های بد آب و هوا و محروم 45 روز است.

مرخصی استعلاجی/Medical Check [Mc]/Medical Leave:نوعی از مرخصی که کارکنان می‌توانند در مواردی مثل بیماری که مانع انجام خدمتشان است، با تجویز مراکز درمانی معتبر و ارائه گواهی پزشکی به رئیس اداره یا مسئول مافوق، طبق مقررات، حداکثر تا 4 ماه در سال با حقوق و مزایا از این نوع مرخصی استفاده کنند.

مرخصی اضطراری/Urgent Leave:نوعی از مرخصی که کارکنان در مواردی مثل ازدواج و غیره، که استحقاق مرخصی سالانه را ندارند ولی اضطراراً نیاز به مرخصی داشته باشند، می‌توانند حداکثر به مدت 3 روز از این مرخصی استفاده کنند.

مرخصی ضروری

مرخصّی آموزشی/Block release=Day Release:نوعی مرخصی که کارمند در خارج از محل کار خود با دریافت حقوق کامل، به آموزش می‌پردازد.

مرخصی تحصیلی

مرخصی بدون حقوق/No-Pay Leave:نوعی از مرخصی استحقاقی که کارکنان رسمی، با موافقت وزارتخانه یا مؤسسه متبوع در شرایط خاص و ضروری، مثل ادامه تحصیل و نظایر آن می‌توانند در طول خدمت، بدون دریافت حقوق و مزایا حداکثر به مدت 3 سال از این مرخصی استفاده کنند. این مدت از لحاظ بازنشستگی، حقوق و ترفیعات جزء سنوات خدمتی محسوب نمی‎شود.

مرخصی تحصیلی/Educational Leave:آن نوع از مرخصی که کارکنان برای ادامه تحصیل از آن استفاده می‌کنند یا نوعی مرخصی که دانشجویان در اثنای دوره تحصیلی و زمانی که بنا به عللی، که آن را به دانشگاه اعلام می‌کنند، قادر به ادامه تحصیل نیستند، موقتاً برای مدت محدود از آن استفاده می‌کنند.

مرخصی آموزشی

مرخصی تشویقی/Awarded Leave:نوعی از مرخصی که به مقتضای ابراز لیاقت و شایستگی می‌توان حداکثر تا 30 روز در طول سال با حقوق و مزایا به‌کارکنان اعطا کرد.

مرخصی حج/Hajj Pilgrimage Leave:نوعی از مرخصی که کارکنان در صورت استطاعت می‌توانند به مدت یک ماه برای سفر به مکه مکرمه و زیارت خانه خدا از آن استفاده کنند.

مرخص برای زیارت بیت‌الله در مکه با انجام اعمال خاص در زمانی معیّن.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات ، تاریخ انتشار 16 مهر96، کدمطلب:13960715001638، www.ettelaat.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین